I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

GGF köper The Pirate Bay

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2009-06-30 09:38

GGF köper The Pirate Bay

Enligt DI så håller TPB att säljas för 60 millar. Det är alltså ett börsnoterat, svenskt företag, som köper TPB för legal digital distribution. Kan alltså innebära slutet av vila västern eller att tre nya illegala tjänster växer upp.

VAd tycker ni? Har TPB-grundarna svikit sina ideal om affären blir verklighet? Hade de några ideal? Sen är ju en rolig grej att det här kan innebära att hälften av pengarna är exakt det bötesbelopp man är dömda att betala. Enligt DI betalas endast halva summan i cash, den andra halvan ges i aktier. Osar nästn lite katt, va?

Länk till Börsbolag köper TPB @ DI.se

Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2009-06-30 16:34
Gött för dom. Skit i ideal när man får 60 mille för en hemsida :)

Vad för ideal skulle dom svika hur som helst?
Det är en hemsida och ett namn dom säljer till ett företag och inte en film eller liknande från ett företag till privatpersoner.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-30 18:10
Namnet är såå stort världen runt.. såå.. men 60 millar? Vem är dom som ska köpa? dom verkar sitta på pengar.
Jag har ingen personlighet

2009-06-30 18:23
Länk till tråd i blandat

Är en tråd igång i blandat...

2009-06-30 18:32
Detta påstår TPB själva att pengarna går till, deras ideal i fond-form.

bakeman: Redan i din första merning hamnar du snett. GGF är inte börsnoterat i vanlig mening, det är listat hos Aktietorget och inget annat. Aktietorget blev av med sin kreditering att bedriva riktig börshandel för 2-3 år sedan efter en massa skandaler. Aktietorget är nu en handelsplats som funkar som en aktiebörs, men utan den kontroll och reglering Finansinspektionen står för.
Behöver inte betyda någonting, men värt att påpeka då du började ditt anförande med hur etablerat GGF är.

Personligen tror jag på katastrof för alla investerare. Det här kanske är vad IFPI, en amerikansk vicepresident och en bunt storkapitalister vill ha, men det är långt ifrån vad den stora massan av "konsumenter" (pirater) ser fram emot.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-06-30 19:38
Endeavour2: Det har du faktiskt rätt i. Sidan jag länkat till uppdaterade informationen 12:37, nu är det mycket riktigt bara "listat". Men de körde i morse rubriken: börsnoterat.

Men vad menar du med:

...men värt att påpeka då du började ditt anförande med hur etablerat GGF är.
?

Tycker ändå jag är ganska öppen och opartisk i mitt "anförande". Pekar ju inte åt något håll mer än att det antingen innebär att det är slutet för vilda västern eller att det bara ploppar upp fler nya torrent-trackers.

2009-06-30 20:25
Jag upplevde bara att du byggde upp nån form av fin fasad med formuleringen "Det är alltså ett börsnoterat, svenskt företag, som köper TPB", särskilt när du öppnade med den.

Kan varit jag som läste in för mkt dramaturgi mellan raderna dock.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-07-01 15:04
Läste en skön kommentar att det rör sig om PD (Pump & Dump), dvs man skapar rubrik, aktien rusar, folk köper dem och sedan visar sig ett de inte har de 60 millarna som behövs och det blir inget TPB försäljning/köp och aktien sjunker som en sten vilket resulterar i totalt värdelösa aktier, men pengarna i fickan på fifflare.

Aja ska bli intressant och se hur detta fortlöper, TPB är ett starkt varumärke, men samtidigt kan detta vara en publicitetsstunt som inte kostar stora pengar för GGF.

2009-07-01 18:28
känns garanterat som ett PD på gång, det var fan det första jag misstänkte när jag läste att dom skulle hålla presskonferens angående försäljningen
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "