I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fel upplösning i win7 - hjälp!?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2009-06-15 13:13

Fel upplösning i win7 - hjälp!?

hejhej, jag har skaffat en ny dator (3år gammal begagnad), en dell latitude x1. när jag installerade win7 blev upplösningen helt whack, istället för 1280*768 klarar den bara av 1024*768 vilket gör att allt blir helt uttraget. drivisarna som går att hitta på dell.se är endast kompatibla med win xp/2000. hur löser jag detta? finns det några drivisar eller någon mjukvara som gör att man kan overridea upplösningsalternativen till vad som faktiskt ska vara möjligt, 1280*768 alltså?

just nu kör jag Generic PnP Monitor på Standard VGA Graphics adapter, det borde finnas liknande standarddrivisar till vista/7 som klarar av högre upplösning, eller?

vadå? jag dyster?

2009-06-15 13:46
vad har den för grafikkort? och ladda hem drivrutiner från grafikkortstillverkarens hemsida istället.

2009-06-15 14:52
ladda ner senaste drivrutinerna från guru3d.com istället, där kommer det nya hela tiden både certifierade och beta versioner. laddar alltid mina drivrutiner där sen många år tillbaka nu.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-06-17 01:12
hmm, intel 915gms chipset skareva. drivisar till vista eller win7 saknas både på dells och intels hemsida MEN jag läste på nåt annat forum att hp som också gör datorer med detta intelchipset har drivisar på sin hemsida som gick att installera manuellt. så, problemet löst på ett osedvanligt krångligt vis.
vadå? jag dyster?