I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med minne och grafikkort

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2009-04-08 23:34

Hjälp med minne och grafikkort

Yes box, behöver lite hjälp här med datan.
Det som ska göras e att den ska kunna köra hd filmer via tv'n, och då behöver jag byta grafikkort och minne.
Grafikkort som är hd vänliga vet jag absolut ingenting om och om någon kan hjälpa mig med det så vore jag tacksam.

När det gäller minnena så har jag öppnat lådan och kollat lite, det e två olika typer av minnen.
i dom gröna "instickningssakerna" så satt det två st 512ddr cl3, och i dom blåa så satt det två st 256ddr 400mhz cl3.

Hur pass kraftiga minnen kan jag köpa? hjälp :)

Att skicka en homosexuell i fängelse är som att släppa lös en unge i en godisbutik

2009-04-09 09:16
Hmm angående grafikkort så kan du köpa i princip allt i prisklassen över 1000kr. Finns grafikkort som har hmdi direkt ur. Annars är det vanligare med DVI. Då behövs som du säkert förstår en adapter eller en speciell sladd.

Länk till http://https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-geforce-9800gtxplus--512mb-pcie/5408393/
Detta kort är jävligt prisvärt, dock kanske lite overkill om du har klenare processor.
Ett grafikkort på 512mb är ungefär vad du behöver, inte mer om du bara ska kolla hdfilm.
Processor i övrigt är rätt så viktigt när det kommer till HDfilmsvisning. Så du bör iaf ha en tväkärnig processor för att filmerna ska flyta på bra.

När det kommer till minnen så beror detta lite vad vad du har för moderkort. Alla moderkort klarar inte av alla hastigheter (mhz). Men om jag var du skulle jag nästan köpa 2gig helt nya ram (XP). Har du vista kan du överväga 4gig, Minnen är ändå så jävla billiga nu förtiden (DDR2)
Det verkar nästan som du inte ens har ddr2 nu så frågan är om denna typ av minne kommer passa ditt moderkort.
Kolla här annars om du hittar nått ddr-minne
Länk till http://https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/ddr-400-pc3200-184-pin/
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2009-04-09 09:17
Tyvärr som verkar mina länkar inte funka.........:(
Men grafikkortet heter iaf XFX GeForce 9800GTX+ 512MB PCIe
Och minnes-länken var också från inet som ni kanske ser. Bara gå till internminnen där och kolla på DDR 400 PC3200 184-pin

2009-04-09 13:33
Sen kan det vara bra att kolla så din dator har PCI-E (express) som stöd på moderkortet annars kommer grafikkort bli lite krångligare att köpa. Nästan så jag rekommenderar nytt moderkort eller i princip helt ny dator :) men som sagt, det återstår att se
Sorry för trippelposten...

2009-04-09 14:49
Det vore ju som sagt bra att veta lite mer om den datorn du har, t.ex. vilket moderkort det är. När det gäller dvi-> hdmi rekommenderar jag inte det, hdmi kan föra över ljud vilket dvi inte kan så då måste du ha fler sladdar. Bättre köpa ett kort med hdmi. Om ditt moderkort har gamla DDR platser så är det bättre att köpa nytt; för 1080p kommer du ändå behöva flerkärnig processor, grafikkortets prestanda spelar mycket mindre roll.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-04-09 15:03
Fast då gäller det att du ska ha ett grafikkort med ljudkälla har jag för mig.
Om du dessutom ska ha ett bra surroundsystem eller dylikt så är jag mycket osäker om ett grafikkort fixar den biffen. Behövs ett bättre ljudkort eller ett nytt moderkort som numera blir allt mer självklart att du bör köpa.. :)

2009-04-30 15:19
min data har varit på reparation men nu e jag back!
jag har en 2kärning amd processor, så det vore väll funka?
angående minnen, hur mkt kan jag sätta in? just nu har jag ju två på 512 och två på 256, måste jag följa det med nya minnen? kan jag sätta 4st 1gb minne i datan? har ingen aning vad det e för moderkort. har kollat med aida32 och den hittar inte info om moderkortet.
sen vad gäller grafikkort, just nu har jag ett geforce 7800gtx, behöver jag byta överhuvudtaget? blir det samma kvalite om jag kopplar dvi istället för att köpa ett hd kort?
Att skicka en homosexuell i fängelse är som att släppa lös en unge i en godisbutik

2009-04-30 15:26
kollade lite på webhallen, skulle det funka om jag köpte Länk till http://www.webhallen.com/prod.php?id=60020
och sen har kvar mina två 512mb minnen och byter 256 minnena bara? för då har jag 3gb och det vore väll göra att jag kan se filmer i hd?

2009-05-01 00:40
Ditt 7800-kort är inte helt värdelöst. Satsa annars på något billigt i 8000-serien med 512 mb grafikminne.

Du kan väl helt enkelt prova att spela upp något 720p eller 1080p material och se hur det flyter.

Skulle tippa på att om du skaffar minst 3-gig så kommer du kunna lira 720p-material. Kanske blir lite eftersläpningar om det är 24 bildrutor och det är mycket panoreringar vilket oftast är mycket svårt att visa.

Tänk på att har du enbart DVI så leder du endast bilden den vägen. Med HDMI så leder du oftast både ljud och bild i samma kabel. Kan vara smidigt om du inte har någon hemmabio som kommer leverera ljudet.

Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2009-05-01 12:52
Känns ju ganska svårt o avgöra om den kan spela HD-film bara genom informationen "två kärnig amd processor"

2009-05-08 12:45
ATI-korten skickar ljud genom dvi, med medföljande hdmiadapter..
Satsa på ett 4650/4670 eller 4770 om du vill spela också..
goda nyheter från uncle ben's spännande värld!