I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Några frågor angående VPN

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2009-02-26 17:21

Några frågor angående VPN

Tudelidu

Hur några frågor angående VPN. Har läste lite snabbt om det på google. Fick reda på att det fanns idag..

1.) Hur funkar det? Blir det jag laddar ner o skriver på msn "hemligt"?

2.) Hur funkar det om jag vill sätta upp en egen sån server? Blir det "hemligt" ändå?

3.) Får gärna berätta lite mer om hur det funkar..

Har nog massa följd frågor på detta också ..

Peace

Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger
Skivsamlare

2009-02-26 17:29
Om du vill MSNa anonymt så rekomenderas Simplite. Personen du chattar med måste dock också ha simplite för att trafiken ska krypteras.

fair enough..

2009-02-26 17:32
Kloak

Tack men använder redan programmet.. (:
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2009-02-27 12:43
Förenklat kan man säga att man skapar ett virtuellt nätverkskort, för att kommunicera med datorer i ett remote nätverk (som man vanligtvis inte skulle ha tillgång till via internet). En säker (krypterad) förbindelse skapas mellan din dator och en vpn gateway. När förbindelsen har upprättats, kan man kommunicera med andra datorer i det remota nätverket, som ligger bakom gatewayn. Ungefär så skulle jag förklara det, jag är inte så haj på allt det tekniska som ligger bakom vpn.

För att svara på frågan, nej vpn gör inte allt du gör automagiskt hemligt.
There are no stupid questions, just stupid people - Mr. Garrison

2009-03-01 16:50
om du har en vpn server hemma så skulle du från skolan lr från internet cafe kunna köra vpn till ditt hemmanätverk å komma åt allt där via en krypterad lina.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-06 06:01
All VPN är inte krypterad. Servern måste konfigureras för det och oftast är det ingen som pallar. Det e i princip bara en tunnel (rent praktiskt, ett paket i ascii-format nerpackat i ett paket i 7 bitars ascii format, vilket är idiotiskt, eftersom du skapar en massa trafik som inte gör annat än att drar ner ditt bandbredd...) i din uppkoppling till en plats där det sedan går den vanliga vägen på internet. (Så även om din koppling till VPN servern är krypterad, är den det inte mot internet och absolut inte mot MSN, vilket sparar konversationer, mejl och protokoll-loggar på MSN's centrala serverar... Vaddå hemligt???! Döh?)

Så lösningen är enkel: Don't do the crime if u can't do the time.

Amor Vincit Omnia

2009-03-06 06:03
Dessutom så spelar det ingen roll hur mkt du än krypterar i ett höghastighetsflöde av data: Tillräckligt många paket = en avbildning av nyckeln i form av mönster-avtryck i dataflödet = Spelar ingen roll om du ens krypterar med 1024 bitars nyckel... Sånt funkar i en fil, men inte i dataflöde.
Amor Vincit Omnia