I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att köra windows på mac? Begränsningar?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2009-02-24 21:56

Att köra windows på mac? Begränsningar?

Yo! Jag är i laptopköpartankar, egentligen vill jag ha en macbook, men i och med att datorn till stor del ska användas för studier (systemvetenskap) alltså, till stor del programmering så tänkte jag kolla lite mer er hur själva windowsdelen fungerar på en mac. Är det en separat boot eller kör man en emulering i sjävla mac OS?

2009-02-24 22:15
Det väljer du själv. Det går att installera windows helt fristående om du föredrar det. Emuleringen funkar dock klockrent den oxå.

Du kommer inte bli missnöjd med nåt av alternativen tror jag. Det enda emuleringen genom mac os inte duger till är spel...annars är det riktigt snabbt.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
Skivsamlare

2009-02-24 23:11
Ja spel är helt ointressant, användningsområdena kommer bli programmering, och musikproduktion /serato. Jag har hört att firewire-grejen har tagits bort från dom nya macarna dock. Så den typen av externa ljudkort kan man väl glömma.,

2009-02-25 01:33
bra tråd detta då jag skall köpa en macbook o vill veta lite om dom generellt och om os x leopard har nu en dell som jag installerat en emulator på med os x tiger vilket suger då min dator e bajs erhm och är det då svårt o installera windows på mac och hur funkar det ?
fuck you and have a nice day sucker

2009-02-25 04:14
Är väldigt enkelt. Nästan som att göra det på en icke-mac. Personligen har jag installerat XP genom bootcamp, vilket gör att jag kan boota upp XP precis som på vilken annan dator som helst. Sen har jag parallels, vilket gör att jag även kan starta upp samma XP-installation inne i OS X.

Väldigt smidigt, allt fungerar bra.

Bootcamp fungerar i princip så att du drar igång bootcamp (som följer med osx), och följer guiden. Parallels lika så.
"Man bör inte prata med fula människor. Dom kan få för sig att det e okej att se ut så."
http://urr.nu

2009-02-25 17:38
Z

om du köper en ny macbook av den vita modellen så har den fortfarande firewire. dom med nya designen som inte har det vad gäller macbook
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-26 01:48
jo jag fick en guide i mac-world tidningen i dag om hur man installerar pc på en mac såg rätt änkelt ut heheh

2009-02-26 01:49
finns bootcamp gratis för nerladdning eller nånstanns?

2009-02-27 14:47
Systemvetenskap vart? =) Jag funderar på samma sak själv, men väntar nog tills jag får min examen - och förhoppningsvis anställning - nu i sommar.

cry me a river!
--> thcrew
Skivsamlare

2009-02-27 21:58
Joda: i Örebro. :)

2009-02-28 10:51
örebronx
cry me a river!
--> thcrew

2009-02-28 15:32
men kan man få tag i bootcamp gratis eller kostar det ?

2009-02-28 17:40
Det är inkluderat i Leopard i alla fall.
"Man bör inte prata med fula människor. Dom kan få för sig att det e okej att se ut så."
http://urr.nu
Skivsamlare

2009-03-02 00:10
Allright. och det är bara att installera windows som vanligt när man kör bootcamp dårå?

2009-03-02 02:05
Jag har hört att firewire-grejen har tagits bort från dom nya macarna dock. Så den typen av externa ljudkort kan man väl glömma.,

Endast från MacBooks, vilket väl iofs är vad du funderar på, men ändå ;)
Look with your own eyes - See with your own mind
Skivsamlare

2009-03-02 18:02
Ah precis. varför gjorde dom det egentligen?
var det inte apple som uppfann firewire?

2009-03-03 08:15
Boot Camp är smidigt som fan, och om du inte hittar det genom det ännu smidigare Finder så borde det finnas för nerladdning någonstans på Apples hemsida.
Would I shit you? You're my favourite turd.

2009-03-06 01:09
Nja, de uppfann inte det men det var helt klart Apple som populariserade det hela :)
Look with your own eyes - See with your own mind