I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lång skärmkabel med bra kvalla?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

Skivsamlare

2009-02-01 22:26

Lång skärmkabel med bra kvalla?

Tänkte köpa mig en till skärm för att ha på väggen vid sängen, grejen är bara att sängen står ca 4-5 meter bort, nästan 10 meter om man går efter väggen. finns det så länge skärmkablar? och ger dom bra kvalité? har sökt men hittar inte mkt :(

Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2009-02-01 23:16
borde gå att skarva om du int ehittar tillräkligt långa...om det påverkar kvaliteten vet ja dock inte :/
Det blir ingen extra sång, vi är klara – hej då

2009-02-02 00:21
Ska du ha VGA lr DVI, finns ju att f
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!
Skivsamlare

2009-02-02 01:25
atm har jag en vga adapter till dvi-utgång

2009-02-02 12:26
självklart är det ju bättre med en kort kabel än en lång, däremot tror jag att det som mest påverkar kvalitén är huruvida kabeln utsätts för störningar. risken blir ju självklart större om du har en längre kabel. jag har haft lite problem med min vga kabel mellan datorn och tvn vilket jag tror beror på elkabeln till nån av maskinerna som ligger precis bredvid vga-kabeln. det är ju däremot ganska svårt att komma undan detta problem då kontakterna sitter bredvid varandra på båda enheterna. men för att återgå till topic lite: om du har massa el i väggen etc eller andra kabel längs samma sträcka så lär detta vara största problemet. man kanske kan tänka sig att det viktigaste är att undvika detta, och att det i sånna fall kanske är mer värt med en lång kabel som inte går förbi ett kraftverk omringat av magnetfält och skit ist för tvärtom.
vadå? jag dyster?

2009-02-02 12:49
vanlig dvi kabel är de nog inga större problem med. hade vart värre om det hade vart HDMI ;)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Skivsamlare

2009-02-02 13:04
tack för svar! njaa de enda kablarna som kommer ivägen är en fönsterlampa och en sänglampa, och dessa slänger jag ut om det ska vara så :O jag menar film i sängen>lampa! ;>

Skivsamlare

2009-02-02 13:06
men vart hittar jag en så lång kabel? hittar inget på internet, eller jo, en för 1400 kr o.O 15 meter. känns lite saftigt o köpa en kabel som nästan är lika dyr som skärmen :P

Skivsamlare

2009-02-02 13:22
denna bör funka kanske.

2009-02-02 21:52
10m HDMI för 173kr, http://www.dustinhome.se/pd_5010081428.aspx

Som greggan säger så kan EMI/EMC vara ett problem (inte bara för längre kablar), men det största problemet med "snabba digitala" kablar är att kapacitansen ökar med kabellängden. Detta gör att signalkällan kanske inte orkar driva lasten ordentligt. Jag tror att dyrare HDMI-kablar är bättre på just den biten.
mensvärk är livets krydda.