I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-01-29 10:27

latop-batteri

tja! nu har jag sumpat mitt tredje laptopsbatteri (3:e datorn),
är tvungen att ha i sladden hela tiden. finns det nåt man kan göra för att
få tillbaka av kapaciteten?

what's good for the goose is still good for the gander.

2009-01-29 11:28
Utveckla få tillbaka av kapaciteten är du snäll.

2009-01-29 11:51
samma på min lappis kan va utan batteri i en kvart sen dör den typ måste ha sladden i jämmt
fuck you and have a nice day sucker

2009-01-29 11:51
enda man kan göra i ett sånt läge e o köpa nytt batteri om det går

2009-01-29 11:57
... mangan care to elaborate?

samma på min lappis kan va utan batteri i en kvart sen dör den typ måste ha sladden i jämmt

Tolkar det som en av tre:

1. Så utan batteri med sladden i så dör datorn efter en kvart.
2. Utan batteri och utan sladd så dör datorn efter en kvart.
3. Utan sladd men med batteri så dör datorn efter en kvart.

Alltså beror ju på vad för dator (hur gammal) den är, de nya datorerna ska ha inbyggd spärr i datorerna att man inte kör ström via batteriet/överladdar den. Äldre datorer hade tendens att överladda batteriet/köra strömmen via batteriet och därmed döda den rätt snabbt.

Brukar kicka på tumregeln själv att när jag har sladd så har jag ingen batteri i. Dagens modeller som sagt borde klara av detta. Men bara och läsa på i användarmanualen om ni har stöd för tekniken eller ej.

2009-01-29 15:05
min e bara ett halvår gammal o ja den dör efter en kvart utan sladden i datorn ja men antar att jag inte laddade den som jag skulle när jag fick den där av batteri förlusten

2009-01-29 15:06
och jag skrev fel i på det jag skrev först uttan sladd skall det vara inte utan batteri sorry my mistake

2009-01-29 19:15
min dator dör utan sladd. datorn är 6 månader gammal. få kapacitet tillbaka = så att jag åtminstone kan ha igång datorn i 30 min/en timma utan sladd vore kalas. är det kört? (måste jag köpa nytt batteri)?
what's good for the goose is still good for the gander.

2009-01-29 19:49
antagligen får du köpa ett nytt har alldrig hört om nån som fått tillbax kapacitet på batterier but what do i know

2009-01-30 07:33
Garantiärende, lämna tillbaka och kräv nytt batteri/ny dator.

2009-01-30 07:42
ja det kan man ju göra annars tänkte inte på det sorry

2009-01-30 07:44
Brukligtvis är det 1 år butiksgaranti, så då måste de ta emot och kolla vad datorn lider av upp till 2-3 år så kan man vända sig till tillverkaren. Låter väldigt skumt att batteriet ska gå och dö inom ett år - så då får man vifta med flaggan det står tillverkningsfel på.

2009-01-30 14:51
Jag ljuger inte nu när jag säger att jag bokstavligen talat inte kan använda min dator utan sladd. Mitt batteri dör på max 2 minuter helt seriöst.
Kan ha o göra med att den är köpt i usa men har bara haft den i ett år vafan, använder dock sån här converter för min strömsladd, nån som vet om detta har med saken o göra?
Puzzle Productions / puzzleprod.com
soundcloud.com/iloice

2009-01-31 04:14
nästa gång ni köper ny dator/batteri ska ni ställa in att batteriet bara ska laddas upp till 50% procent varje gång, detta maximerar livslängden i längden ;D.

Sen kan ni ju köpa ett 12 cells batteri istället för det som brukar ingå 6/9 cells.
 www.RekFoto.se