I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nedladdningshastighet

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2009-01-25 02:05

Nedladdningshastighet

Hej.

När jag laddar ner saker stannar alltid hastigheten på 810-815 kb/s. Det har aldrig någonsin gått över det.
Är det verkligen min max nedladdningshastighet eller kan det vara någon inställning eller nåt som är fel? När jag kör speedtest på nätet får jag 2.51 mb ner så jag tycker det är mäkligt att jag bara kommer upp i 800kb/s. Mitt bredband ska egentligen vara 8 Mbit/s.

Är det någon som vet någonting om det här och kan hjälpa mig? :]

2009-01-25 02:15
8Mb/s är i stort sett 800KB/s

Mb = Megabit
KB = Kilobyte
MB = Megabyte (referens)

Ger oss:

Bit vs Byte

8 bit = 1 byte

aka

bit är mindre/färre än vad byte är.

2009-01-25 02:19
En referens till:
Har själv 24 Mbit/s ner i nuläget vilket vanligtvis ger en hastighet på 2.2 MB/s i nedladdningshastighet. I nuläget dock är hastigheten oftast 3 MB/s.

Även om det inte blir exakta siffror så brukar jag ta den utannonserade Mbit/s hastigheten och dela på 10 och få fram ett ungefärligt siffra som motsvarar med verkligheten.

Saken är att operatörerna lurar konsumenter med okunskap. Folk tror att de får 8 eller 24 MB i sekunden, men får i själva verket en åttondel av den hastigheten de tror sig köpa.

2009-01-25 04:01
Kaneida said it! hoppas du vet hur det funkar nu, du får köpa 10mbit om du vill ha 1MB i sekunden
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-01-25 06:27
8Mbit ska i praktiken ge 1MB/sek, varför man sedan inte når hastigheten finns det många förklaringar till. Eventuell router (syftar på portar), hur långt har jag till telestationen etc. ADSL brukar inte heller leva upp till utlovade hastigheterna.

Enheter - Bandbredd hastighet Mbps Mbit/s Mbit MB etc. Bredband och adsl:
Länk till http://www.hotpot.se/Mbps.htm
Bredbandskollen TPTEST är ett enkelt sätt för dig att testa din bredbandsuppkoppling. Har du rätt hastighet?
Länk till http://www.bredbandskollen.se
Revenge is like the sweetest joy next to getting pussy

2009-01-25 12:11
Jag har 100mbit BBB in och ut tror jag.
Testade på Bredbandskollen nu och då kom jag upp i 17mbit ner och 12 ut. hade Transmission igång och skickade och tog hem lite där. Men det var typ 60/60 bah.
Jag tankar runt 2mbit hela tiden. Borde jag inte komma upp i mer? Trådlöst är det också förresten. Men det går inte så mycket snabbare med kabeln i.

2009-01-25 12:15
Gurraa P24 - Om du har 100mbit BBB så borde du minst komma upp i 7mbit/s... Normalt är iaf runt 10mbit/s ... Kan vara något med att din dator inte släpper ut allt eller din router som suger? Har du 100mbit's router så borde det funka prima.
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"

2009-01-25 14:52
Gurraa prova kabel från fiberuttaget direkt till datorn.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-25 16:20
Jag har ingen router, bara BBBs trådlösa modem. Och en macbook. Det är BBB i väggen, så det går en nätverkssladd från ett uttag till modemet.
Jag funderade på om det var modemet som inte pallade med 100/100 men det är ju från leverantören så... På supporten sa dom att det var lugnt.

2009-01-25 16:20
Lebanner, har gjort det och det var ingen jätteskillnad.

2009-01-25 17:01
Anledningen till att man aldrig når upp till 1MB/sek när man har 8mbit är att just den standarden ligger på exakt 8 mbit och sen försvinner det alltid ett par procent i ren taltrafik för att överhuvud taget kunna hålla uppkopplingen uppe.

På samtliga andra hastigheter (dvs 0,5, 2 och 24mbit/s) får man alltid lite mer än vad man betalar för, just för att taltrafiken tar en del.

Sen kan naturligtvis router och liknande slöa ner ytterligare.

2009-01-26 03:18
Gurraa
Hur hög överföringshastighet stödjer din router? Inte alla som stödjer jättehöga hastigheter. Routern och datorns nätverkskort/trålösa måste vara n-speccade.

2009-01-26 09:57
Jag har ingen router. Bara trådlösa modemet man fick med från BBB. Har Airport Express på macbooken.

2009-01-26 12:14
Kör du trådlöst alltså? Där har du ju en orsak..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-26 15:09
Jovisst, men man tycker ju att deras trådlösa modem bör palla deras hastigheter. Förövrigt gick det ju som sagt inte så mycket snabbare med kabeln i direkt från väggen heller.

2009-01-26 15:45
Jag skulle inte rekommendera någon till att sitta på trådlöst om man överför stora mängder data och vill nå snabbare än snabbast.

Klart trådlöst slöar ner, kör kabel.

In på Bredbandskollen igen, denna gång med tb-kabel samt ingen torrent-klient igång. (Eller något annat som nyttjar linan) - Lägg sedan upp en print här.
Revenge is like the sweetest joy next to getting pussy

2009-01-26 21:05
Dessutom är nedladdningshastigheten beroende på hur snabbt den andra personen kan skicka + nätverksbelastning.

2009-01-26 21:48
Kanske testar igen senare. Har inte testat sen jag köpte ny hd så jag kommer inte ihåg de gamla mätresultaten.

Just ja, alla kanske inte fattade det men jag laddar alltså i runt 2mbit/s med torrent. (Privat tracker, bra fart osv. På tpb går det ofta ännu långsammare trots många seeders mm). När jag körde tptest kom jag väl upp i över tjugo iaf. Kommer inte ihåg exakt.

Där jag bodde förr kom jag upp i 17mbit/s med tråd, då hade jag 24mbit ner

2009-01-27 12:16
är inte nån expert på detta heller, o jag undrar varför jag vid ett tillfälle kom upp i 12mbt/s när jag har 8-lina...kan sägas oxå att de va via laglig nedladdning, men de gick först i skrämmande 30kb sen helt plötsligt 10-12...bugg lr e de möjligt? hehe har liksom annars som mest lyckats ha knappt 2mbt/s vid några tillfällen...

men annars går det runt 1mbt/s för mig...dvs om de finns bra källor :P

2009-01-27 15:57
kör du med transmission? finns ganska smidig lösning där :) hade jag inte blivit stulen på macen så hade jag kunnat förklara, men klicka runt lite på den sköldpaddan.

2009-01-27 16:49
du kör trådlöst där är första anledningen. sen andra anledningen är att deras trådlösa är på 56mbps.

du behöver köpa en dlink 655 tex. den stödjer en högre standard runt 300mpbs.
Då kommer du få ut maximalt av din lina när du väljer trådlöst.

Altså köp ngn trådlös router med 300mbps. 802,11n standard

2009-01-27 22:23
Yes, by using 'Speed Limit Mode'. Simply go to Preferences >> Bandwidth, and then set both the speed you would like Transmission to be limited to, as well as the period of time you would like the limits applied.

When Speed Limit Mode is enabled, the turtle will be illuminated in blue.

Den har aldrig lyst.

Lebanner: Grymt, en Airport Extreme eller Express kanske? Ska nog göra en ny tråd om det där...

2009-01-28 08:20
Jag har 28Mbit (Universal Telecom) och jag har tur om nedladdningshastigheten kommer upp till 800kB/s. Vad kan det bero på? Jag har en router där två datorer är inkopplade (Ej trådlös) men jag tror inte att det ska bli så segt pga det. Kan det vara att jag helt enkelt har en kass leverantör?
Would I shit you? You're my favourite turd.

2009-01-28 11:38
jo kör du mac är det väl en sån som gäller:)

2009-01-28 13:00
Siveri P16 : Är det ADSL. för i sånna fall så kanske det inte ens är fysiskt möjligt att du kan ha 28 mbit. 28 mbit är för övrigt vad en kopparkabel klarar av om man inte har turbo ADSL. 24 mbit är den eegentliga maxhastigheten för vanlig ADSL. Sen så kan avståndet från stationen begränsa detta ytterligare. Låter som om du bara kommer upp i ca: 8 mbit. Gå in på bredbandskollen.se för att kolla hur mycket du får ut.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2009-01-28 13:12
om man har 100mbit så hjälper det om man har en snabba data med. själv märkte jag stor skillnad när jag bytte data som har sata diskar mer i ram osv.
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-01-28 14:19
Dator!!! Inte data!
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2009-01-28 14:22
hehe sant blev lite missvisande =P

2009-01-28 14:41
Felet är redan löst. Han har en 100mbit fiber lina och använde trådlösa man får med från BBB. Dock så stödjer det bara 56mbps. han behöver själv uppgradera till ngn 802.11N router.

2009-01-28 20:44
Ska göra det, det blir nog en Airport Express. Fett med Airtunes och att jag kan koppla skrivaren till den. Synd att man inte kan koppla en extern disk till den dock. Det kan man på Extreme men den har inte Airtunes(!).

Drar jag en nätverkskabel direkt från vägguttaget till Airport Express då eller?
Och jag kommer komma upp i bra hastigheter trots trådlöst?

Fan vad värdelöst att deras egna modem inte pallar med. Jag misstänkte att det var så och frågade supporten men dom sa att det var cool.

2009-01-28 21:46
jag tankar nästan alltid i 450 kb/s.. det går ju rätt fort med en film, varför inte nöja sig med det`?

2009-01-29 00:46
jo airporten ska klara betydligt mer. strange det där med airtunes trodde båda hade det.
Han på supporten trodde du va vanlig hemmauser som inte visste bättre.Jo nätverkskabel direkt. såvida du har fiberuttag å 100mbit. annars har vi missförstått allt.

Chana om du har 100mbit å tankar i 450kb/s så är det rätt dåligt.

jag har 100 å tankar i 8mb/s. han bör kunna komma upp i iaf 4mb/s trådlöst

2009-01-29 05:05
450 kb/s fy fan va o gangsta

2009-01-29 09:53
Det är en nätverkssladd man ska trycka in i väggen iaf. Vet inte om det är fiber...

2009-01-29 11:38
Lebanner
Vad gaggar du om? Vare inte du som gick Cisco utbildning och drar sådana noob inlägg? Syftar på ditt inlägg till Chana, han har inte angivit 100 lina som sin anslutning och du om någon borde veta bättre att dl är beroende av ul. Dessutom kan eventuell router strypa, likaså felaktiga inställningar i nedladdningsmjukvara. Dig borde man inte behöva skriva sådant här till.

Gurraa
Nej det där är RJ45 kontakt ansluten med stor sannolikhet till en CAT5e TP sladd som går till fiberomkopplaren som brukar vara i hallen, därifrån ere fiber. Dock är CAT5e specad till och klara av Gigabithastigheter har jag för mig så det borde inte vara några större problem hastighetsmässigt.

2009-01-29 16:29
Kaneida: Okej... Så jag har fiber? Fast jag drar ändå en vanligt nätverkssladd från dosan i hallen till airport expressen?

2009-01-30 07:37
Gurraa
Ja precis, annars måste du ha optisk nätverkskabel och det är varken vanligt eller lika billigt som TP-sladd. Boxen för fiberomvandlaren brukar ligga i hallen ovanför huvudingången (alltså innanför). Bara skruva lite på låset så kommer du åt och se innehållet om du är nyfiken. Borde inte orsaka några större fördröjningar av att du har TP-sladdar i väggen även om fiber rakt i datorn hade varit fetare, men ack så ovanligt, inget standard på slutanvändarmarknaden direkt :>

Men tänk positivt, airport expressen kommer göra att du har tillgång utan sladd överallt i lägenheten!

2009-01-30 14:36
Aight, ja fiber rakt in i datorn skulle vara fett.

Jo dosan sitter i hallen. Har ju nätverkskabel från den till modemet nu. Synd bara att jag måste sätta Airport Expressen en meter bort. Å andra sidan kan jag gömma usbsladden till skrivaren bättre då.. Fett med Airtunes också. Nu måste jag bah köpa förstärkare också hehe

2009-01-31 20:38
jag får 94/85 eller så på bredbandskollen (fast bara i IE) mihihihihi =)
cry me a river!
--> thcrew

2009-01-31 20:39
mbps för den som inte förstod det.. 11.3mb/s har jag dragit hem saker i som mest, det var trevligt :)
cry me a river!
--> thcrew

2009-02-01 00:18
Gurraa P24:
Dosan från BBB är troligen inget modem utan en trådlös router, som du kan byta mot t.ex. en AirPort.

Har du dragit nätverkssladd direkt från väggen till adtorn och gjort TPtest?
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2009-02-01 20:59
Kaneida snubben tyckte ju att gurra skulle nöja sig med 450kb/s
då svarade jag att om du har 100mbit som gurra hade så skulle ju 450 inte alls vara ngt att nöjja sig med.

Jo jag har gått cisco hehe ser inget fel i mitt inlägg. klart dl är beroende av ul men med bittorent brukar man ofta komma högt upp med sin lina.

gurra hade fått trådlöst modem från BBB å använde det. klart att den ströp all hastighet.