I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bästa köp, minibärbara

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2009-01-12 12:58

Bästa köp, minibärbara

Sitter och funderar på att skaffa en minibärbar dator för max 3000 kr.

Vilken är den mest prisvärda just nu? Jag vill kunna köra windows xp på den samt att batteritid är ganska viktigt.

2009-01-12 13:44
Ärligt talat tycker jag ingen är prisvärd eftersom det bara är bortslängda pengar, men ska du köpa en så kolla in denna. Om du verkligen måst hålla dig under 3000 så finns i princip bara Asus Eee att tillgå.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-01-12 14:17
okej den såg ju intressant ut men vill nog helst inte ha så stor skärm... det jag menade med att jag vill köra xp på den menade jag inte att det måste vara förinsallerat men att den ska palla med det iaf

2009-01-12 15:12
Hmm, tänk på att mini laptops inte ens har cd läsare...

2009-01-12 15:14
jo jag vet, jag har idag en dell xps m1330 så jag har en bärbar som jag kan ha när jag ska göra mer krävande grejer. Den lilla bärbara ska jag endast ha på föreläsningar och när man är på korta resor osv... dvs. jag ska typ bara skriva, surfa och kolla mail.

2009-01-13 13:41
PerWi "inte ha så stor skärm" ??? Ja du, om du tycker 10 tum är för stort kanske du ska skaffa en pda istället.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-01-13 18:28
Personligen funderar jag på att köpa en Asus Eee PC 900. Men den är kanske inget för dig då den har ganska dålig batteritid vad jag läst (2½ timmar ungefär). Däremot finns ju 901an för ~3500kr och av vad jag förstått har den mycket bättre batteritid och förståss även bättre prestanda (1,6ghz Atom istället för 900mhz Celeron). Både 900 och 901 har 8,9" skärm.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-13 21:10
hehe menar att det inte är så stor skillnad på den jag har på 13 och den på 10... vill verkligen ha en ultra portabel! Har också kollat på dom, lite små hårddiskar väl...

2009-01-18 02:23
äger en LG x110 o kan inget annat än VARMT rekomendera...
De inbyggda 3Gt är genialt skönt och ett måste tycker jag. touchpaden är av smartare modell och är sjukt användbar!
Köpte ett orginal neopren fodral till för ca 120 kr o de kan man ju inte klaga på heller!

Vad ja vet så säljs inga andra netbook med inbyggd 3g så tänk då på att om du köper något annat så måste du ha den FASLIGT löjliga 3G dongen inkopplad... inte särskilt ultra portabelt skulle ja säga...

2009-01-18 07:26
ja hårddiskarna är väll ganska små men det är ju bara skaffa ett par extra usb stickor till om du behöver mer minne, 16gigs sticka går väll inte på mer än 250 spänn nu endå.
om du endå bara ska ha mini pcn till att skriva och surfa på så behöver du ju egentligen inte ens mer utrymme än det som följer med endå?
men vill du ha större hårddisk måste du köpa större dator. så enkelt är det.
så köp till ett par extra usb minnen bara, perfekt att ha i fickan eller väskan.

32gig är fortfarande lite dyra, men dom lär väll säkert droppa i pris till en 2-300 spänn under det här året endå

Länk till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=369219 32gb

Länk till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=329046 16gb

64gb! - Länk till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=362554

får man en halv jävla mini pc för dock haha 1200:-
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-01-18 13:04
Kicka på Asus Eee PC 901 eller vad den heter, 7 timmars batteritid. Du lär inte ångra dig.

2009-01-18 13:25
Angående USB-minnen så skulle jag nog föredra ett 16gb SD-kort (om det finns stöd för dessa, men tror det). Sen skulle jag nog föredra en liten (fysisk storlek) USB 2.0 hdd med USB-strömförsörjning istället för en bunt USB-stickor, det är dock ingen höjdare på netbooks med kassa batterier antar jag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-18 14:29
Kicka på 2.5" disk, finns väl upp till 200 GB? Välj bort den mekaniska disken om det finns möjlighet och kör på 16gb sd. asus eee pc 901 eller vad det var klara ju som sagt 7 timmar
fett värt.

2009-01-18 14:48
köpte en 2,5" disk med usb-strömförsörjning på 400Gb kostar runt 1000spänn.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-01-18 18:14
Allt ligger ju ändå i molnet, så vad ska man med disk till? Speciellt om 3g modemet är inbyggt.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2009-01-19 16:55
Okej, jag kollade in 901:an, fanns en som hette GO också och skillnaden jag kunde se var att GO hade 3G modem inbyggt men att den inte hade bluetooth? stämmer det? Hur fungerar det med inbyggt 3G modem? Stoppar man in ett sim-kort eller hur gör man?

2009-01-19 21:15
det enda problemet är ju att hårddiskar drar bra mycket mer ström än vad ett litet usb minne drar.. och med en mini pc som redan har dåligt med ström så är det ju ingen direkt höjdare att släpa runt på en extra hårddisk i jackfickan om den endå slösar upp all ström i datorn lixom :P

bakeman P25,
"Allt ligger ju ändå i molnet, så vad ska man med disk till? Speciellt om 3g modemet är inbyggt."
wtf menar du mannen? :D hahaha "ligger ändå i molnet?" och vad fan har ett inbyggt 3g modem med nånting att göra haha? snacka om att skjuta i stolpen lol :P
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-01-19 22:18
wtf, men lol liksom ;-)
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2009-01-19 22:44
hahaha men förklara då istället för att lolla :D

2009-01-20 00:49
jag tror att bakeman menat att om du har ett 3g modem kan du vara uppkopplad jämt, allt ditt skit kan ligga "på nätet" istället för på din disk, alltså spelar storleken på din hdd mindre roll.

Min invändning mot detta är att det är ruggigt segt att försöka uploada större bitar med data till en server när du sitter på ett 3g modem. "Molnet" i all ära, men den utvecklingen är först attraktiv när 4g nätet är utbyggt 2012-2014 när vi snackar minst 100mb/s anytime anyware.
(min gissning är att internethastigheten kommer att vara elastisk i framtiden. Du kommer att bli tilldelad så mycket bandbredd som din aktivitet kräver. Kom ihåg vart ni hörde det först!)
Tror du mej inte? Fråga min mamma!