I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-01-09 20:21

Fråga om typsnitt

Undrar om någon här gjort en hemsida som beskådas av en stor skara, och sedan fått förfrågan huruvida man köpt rättigheterna vad gäller designprogram som exempelvis Photoshop samt nerladdade fonts.

Tacksam för svar

2009-01-10 07:27
Vad har programlicenser med typsnitt och göra? Dessutom så behöver du inte svara på den frågan. Är det problem så kommer du få en polisanmälan mot dig rakt av. Om du är oklok nog och svara på det så kan du hänvisa att fontsen var freeware ute på nätet och mjukvaran du använt har varit trial versioner eller open source (a la Gimp).

2009-01-10 09:19
vem är det som har frågat om programlicenser egentligen? är det ett företag?
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-01-10 09:49
Kaneida
Typsnitt och programvara har den gemene man att om man köper exempelvis Photoshop alt. InDesign, så köper man sig också rättigheterna att använda sig av typsnitten som medföljer. Vill man utöka typsnitten ska dom helst köpas, vilket är knepigt då nästan alla typsnitt som säljs på nätet går att hitta på en annan sida helt gratis. Trots vissa tecken på trademark etc.

Jag har inte fått förfrågan / polisanmälan, utan undrade bara om någon nån gång blivit bemötta av klagomål gällande licenserade typsnitt, alt. krav på bevis vid innehav av licenserad programvara.

2009-01-10 10:06
Glenn_Fiddish
Tack för den utökade förklaringen. Då förstår jag lite mer vad du är ute efter, utifall man använder de medföljande typsnitten och saknar licens och om någon företag känner igen dem så kan de börja rota i det.

Är tyärr inte helt hundra på det men har för mig att utifall du har hemsidan som privatperson så kan de inte göra så mycket åt det. För att få husrannsakan krävs att brottet ska vara av viss grad a la ge fängelse upp till ett år? I och med detta så kommer en eventuell polisanmälan aldrig kunna resultera i husrannsakan och ingen kan komma hem till dig och kolla på dina licenser. Dessutom säger ingeting att du som privatperson måste använda en egen Photoshop exempelvis när du gör sakerna, kanske du gjorde i skolan, biblioteket, jobbet etc.

Däremot om du visar upp dina saker som företag så kan du åka på husrannsakan där man kommer och kollar att alla licenser stämmer etc. För som företag så måste företaget äga licenserna.

Som jag skrev i ursprungliga inlägget, frågar någon så använde du 30-dagars trial versionen av mjukvaran.