I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Blir galen på lillebror, min uppkoppling dör varje gång han tankar

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-12-25 18:22

Blir galen på lillebror, min uppkoppling dör varje gång han tankar

Nu är det såhär att jag och lillebrorsan har en överenskommelse att inte dra igång Bitcomet medan den andre sitter vid datorn, varför ? Jo för att varje gång någon av oss börjar tanka roffar till sig datorn i fråga 99% av upp och nerladdnings kapaciteten.

Man kan säga att min dator mer eller mindre dör, google tar runt 5 minuter och ladda och att söka efter nåt tar minst det dubbla, grabben har ju inge vett i skallen så nu vänder jag mig till whoa

Vad kan jag göra åt saken?
Finns det program som kan partionera X % av bandbredden till han / mig?
Finns det program som stryper nedladdning och dylikt helt och hållet?
Eller måste jag bara slå sönder stackarens dator?

Snälla hjälp

ps. Han tankar nu och det tog 3 min och 52 sekunder att komma in på whoa och vi sitter på 10mbs

" If you're gonna beat down MY friend in MY bar, there's a two drink minimum " - Moe <3

2008-12-25 19:03
Haha delar ditt problem, hoppas att någon kommer med en lösning!
Hasta La Victoria Siempre!

2008-12-25 19:05
jo det förstår jag, men jag till skillnad från han visar hänsyn och tankar aldrig när han sitter vid datorn endast på nätterna alternativt då han inte är hemma överhuvudtaget

jag hoppas det GÅR o lösa iaf

" If you're gonna beat down MY friend in MY bar, there's a two drink minimum " - Moe <3

2008-12-25 21:01
varför sätter du inte bara dl-limit på bitcomet?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-25 22:16
uTorrent Finns det en dl limit som svanspelle sa, då kan du sätta den till typ 100kbit(beroende på vad du har för internet då va) eller liknande och du kan ändå surfa felfrit.
Jag har ingen personlighet

2008-12-26 05:57
Garanterat att det finns något program för det, vet inte vilket, men det är bara att googla efter det :)
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.
Promotor

2008-12-26 22:24
går att dela upp i routern, annars som dom andra sagt sätta limit i torrent programet
men då kanske din bror är evil och ändrar limiten alternativt tar bort den
så at dela upp i routern är bäst

2008-12-28 16:54
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-29 13:52
Det kan finnas en funktion i routern som heter QoS där man kan prioritera trafik olika.
Jag har satt torrent-trafik på low och http på high och man märker inte när man surfar om man samtidigt maxar linan med bittorrent.

Den funktionen finns dock bara på lite mer avancerade hemmaroutrar och kan vara knepig att sätta upp men prova att googla dig till en guide om du har en router som stöder QoS.
it has to be the BAC in me.

2008-12-29 17:27
Netlimiter fungerar ju bara på datorn det är installerat på, vilket suger..

Skulle vilja ha ett program där man från admin kan tvinga andra klienter att enbart använda si och så mycket bandbredd..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.