I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Söker tips]: Tvättmaskin

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2008-12-22 07:57

[Söker tips]: Tvättmaskin

Har inte sett överdrivet många trådar om hushållsmaskiner, men det är första gången för allt antar jag och då detta är Teknikforumet så får jag köra på en tråd här:

Jag är ute efter en "ny" tvättmaskin. Med ny menar jag då att jag inte köpt någon tvättmaskin tidigare i mitt liv och därför är kunskaperna begränsade inför köpet. Först och främst skulle det vara uppskattat med tips från personer som själva personligen inhandlat en tvättmaskin och läsa om vad era funderingar och krav var, vad hade ni för budget, vad det blev för tvättmaskin och om ni vart nöjda med köpet etc. Självklart uppskattar jag alla tips folk kan komma med.

Saken är att jag anser en egen tvättmaskin vara en värd investering. Även om jag bor i hyresrätt för tillfället så kan jag ta med en tvättmaskin vid flytt till nytt hyresrätt eller bostadsrätt. Har tillgång till tvättstuga, men bor i förort och det är få lediga tvättider så dels pallar jag inte vänta i 1-2-3 veckor och få en tvättid som kanske inte ens passar egentligen och framför allt orka tvätta där alla andra skrubbar rent sina grejer. Vem vet vad folk tvättar egentligen. En gång slängde jag in en vit bomullstshirt och fick tillbaka en svart parka. Inte riktigt så överdrivet, men någon måste tvättat hundfilt eller något i maskinen innan och t-shirten flög till soptunnan som följd. Därför undviker jag tvätta i tvättstugan i den mån det går. Förutom då tillgång att när som helst under dygnet kunna tvätta + jag vet vad som åker in så anser jag det vara till så stor fördel att jag vill ha eget.


Tvättvanor; strumpor, boxers och t-shirt för det mesta, ibland åker dock finare kläder in också. Sängkläder måste även hållas rena.

Krav:
Gärna tyst och ekonomisk, både så att man räddar lite natur och spargris. Är ingen trädkramande troll eller hycklare, anser bara att man inte ska överdriva med miljöförstöringen samtidigt som man ska kunna unna sig lite lyx.

Funderingar:

Något jag snappat upp är att kan vara värt och ha en torktumlare i ett med tvättmaskinen. Är det något värt och ha? Vet att torktumlare för sig är helt okej, men hur är det i en kombo?

Vad för storlek ska man kicka på? Man mäter tydligen i antalet kg man kan tvätta på en gång. Är 8kg lagom för att kunna köra enstaka grejer men även kunna köra säg 40 strumpor eller 3-4 lakan o någon örngott åt gången?

Något jag sett då jag ögnat igenom lite är att man nuförtiden kan inhandla tvättmaskin i annan kulör än vit, finns tillgång även svart och något som liknar borstat metall/grå. Tror personligen att grå/metall åker bort, men alltid varit knäsvag för svart. Dock är resterande badrummet i vit färg så blir nog en sådan. Men vad är era personliga åsikter om svart tvättmaskin i vit badrum? Visst ska man gå efter vad man själv tycker. Men man vill inte bli sedd som freak av annat folk heller.

Spelar det någon roll vad man har för tillverkare? Finns det något märke som gör the shit grejer i form av tillförlitlighet, livslängd och garantier?

Priset, hur mycket ska man egentligen lägga ner på en tvättmaskin, priset verkar variera mellan 3.000-20.000. Anser mitt rimliga prisnivå ligga runt 5.000-8.000. Någon som vet vad man får för säg 15.000?

Så nu till även det huvudsakliga - att tvättmaskinen klarar av att tvätta. Vad för krav ska man ha på det? Några program som man bara måste ha? Etc.


I form av tips så har jag även kommit fram till att allting på denna sida av 2000-talet is the shit. Även om det är inte mycket nytta för tvätten i sig så skulle jag vilja ha något tvättmaskin med display istället för enbart reglage, blinkande ljus bakgrundsbelysningar och inprogrammerade tetrisspel is the shit if you catch my drift.

Hur som helst, nu har jag skrivit lite. Hoppas att jag får något svar. Tack på förhand.