I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-12-20 14:32

p2p för mobil?

Bara en tanke som slog mig häromdan: finns det ett fungerande p2p-program för mobiltelefoner?

Orsaken att jag undrar är att jag funderat lite över piratkopiering vs. laglig nedladdning och har en teori om att den lagliga nedladdningen till stor del beror av att folk vill ha låtarna omgående när de hör den och då köper den till mobilen (d.v.s. de orkar inte knalla hem, surfa in på nån torrentsida, ladda ner, koppla in mobilen och ladda över). Något som skulle konkurreras ut av ett välfungerande p2p-applikation för mobilen.

Jag hoppas f.ö. jag inte givit nån en dum idé nu f.ö. :)

10-4, over...

"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-12-20 15:07
Får man fråga vilken monstermobil du sitter och myser på?
Själv kör jag HTC Diamond och där finns vad jag sett en hel del sådana program.. till windows mobile that is.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2008-12-20 16:23
Sony Ericsson k-610i, så jag kommer ju inte ha någon som helst nytta av ett p2p-program ;)

Men då är det alltså kanske främst att folk inte känner till programmen som piratnedladdning via mobil inte är en stro grej? Lägg till det diverse "musikabonnemang" som kostar (den relativa) skjortan så...

10-4, over...

2008-12-20 16:51
är det inte fortfarande rätt kraftiga begränsningar i nätet på mobiler? eller det kanske börjar ge med sig nu? annars kan man ju tänka sig att det har varit en förklaring.

jag läste en intervju i campus med spotifys grundare som insinuerade att spotify antagligen kommer komma som mobil-app i framtiden (jag tolkade fritt)
vadå? jag dyster?

2008-12-21 20:49
Nja, det är väl ganksa vanligt med mobilsurfande? Plus att folk ju drar ner låtar från Jamba och andra tveksamma företag stup i kvarten :)

Spotify i mobilen låter klart intressant som konkurrent till 3:s musikabbonnemang :)

10-4, over...

2008-12-29 12:48
det här med spotify. hur får man invite? :)
rök miljövänligt, rök grönt

2008-12-29 13:11
Skriv upp dig på sidan så trillar den in efter en vecka eller så :)

10-4, over...

2008-12-29 13:15
Lite kuriosa:

Ett par kompisar utvecklade lite mobilmjukvara som fildelade automatiskt över blåtand när man befinner sig nära en mobil som har samma mjukvara igång.

Har för mig att man hade lite tags som beskrev vad man gillade, och om nån fil på den andres mobil passade så skickades den över.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.