I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Problem vid inloggning

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2008-12-10 23:12

Problem vid inloggning

När jag startar datorn flyter allting på perfekt, inga problem med POST eller några felmeddelanden alls. Sen kommer inloggningsrutan. Jag trycker på enter (har inget pass) men möts bara av en error-ruta. Det konstiga är att den inte innehåller vare sig text eller rubrik, bara en grå ruta. Det finns heller inga knappar förutom x-et.

Trycker man på den, eller esc alt-f4 osv återkommer man till inloggningsrutan.

Jag kan däremot köra i felsäkert läge med/utan nätverk.

Det första jag gjorde var att kolla loggboken och hittade ett felmeddelande som löd:

"Följande start- eller systemstartdrivrutin(er) avbröts på grund av fel under start:
AmdK7
Fips
NPPTNT2"


Jag googlade och lyckades hitta fixar till alla problemen. Microsoft hade någon lösning till amdK7 på sin support och NPPTNT2/Fips tog jag bort ur startlistan. Jag startade om datorn men problemet kvarstår, dock får jag inte felmeddelanden i loggboken längre. Nu står det bara att DCOM inte kan startas i felsäkert läge, vilket jag förmodar är normalt. Och att:

"Tjänsten Upload Manager kunde inte startas på grund av följande fel:
Kontot som angivits för den här tjänsten skiljer sig från kontot som angivits för andra tjänster som körs i samma process."


Jag kan inte minnas att jag gjorde något speciellt innan problemet uppstod men rullade för säkerhets skull tillbaka backups i Ad-aware/Spybot SD och Reg Mechanic. Inget av dom har programmen har lett till problem innan. Jag förmodar att det är något program/drivrutin som inte kan läsas vid inloggning men eftersom det inte dyker upp något i loggboken är det ju lite knepigt att lista ut vilken det rör sig om. Och eftersom det fungerar i felsäkert läge gissar jag på att det inte är några (allvarliga) hårdvaruproblem.

Det här börjar bli väldigt enerverande och jag vänder mig därför till whoa's datorkunniga klientel. Jag vet att ni finns, hjälp!

Walking the street of dreams