I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sladd från data till tv?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-12-09 17:49

Sladd från data till tv?

Om jag ska köpa en sladd som jag kan kolla på tv från datorn med, vilken ska jag köpa då? Vet att det finns två att välja mellan. Hur kollar man vilken av dom som passar till ens dator?

2008-12-09 19:12
beror ju både på vad du har för dator och vad du har för tv
det bästa är väl hdmi
annars kan du använda vga om du har en platt-tv men ingen hdmi-kontakt på datorn
sista chansen är väl s-video som eventuellt måste gå till scart vilket ofta blir problematiskt. som sagt, vad har du för kontakter?
vadå? jag dyster?

2008-12-09 19:15
s-video till scart brukar väl inte vara så problematiskt? samma som med bara svideo?
((MAAD))

2008-12-09 19:23
Det blir riktigt dålig och suddig bild om man kör via scart. VGA är ju perfekt om du har en sån ingång i TV-n. Har du inte det så har du förmodligen inte DVI eller HDMI heller så d e d bara o köra via scart. Går nog att klippa på gubbdagiset (Claes Ohlsson)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-09 19:24
svideo till svideo är inga problem men då måste man ju ha en sån kontakt på tvn. svideo till scart är ofta problematiskt eftersom bilden sänds i olika kanaler. i svideo går typ det svarta i en kanal och färgen i en annan och i scart går det i rgb eller nåt sånt vilket gör att omvandlingen kan misslyckas och resultera i svartvit bild. är inte superinsatt i ämnet men efter en hel del egna erfarenheter vet jag att s-video till scart ofta är problematiskt (inte omöjligt)
vadå? jag dyster?

2008-12-09 19:26
okej, jag har iofs bara gjort det en gång och då funka det =) kanske bara haft tur ^¨
((MAAD))

2008-12-09 21:30
Bäst: HDMI
2: DVI
3: VGA
4: S-video

S-video ger väldigt dålig bild på allt utom film där det är vanlig DVD-kvalité.

2008-12-10 09:07
Rastasite P19

You have done well my apprentice

Dvi är dock oftast lika bra som hdmi om du inte har ljudfunktion på ditt grafikkort > då slipper du köra extren ljudkabel eftersom Hdmi även har utrymme för ljud.

Undantag: HDMI1.3, vilket stödjer lite fler bildsignal-format än DVI, högre bitdjup i färghanteringen tex.
Tror dock det dröjer länge innan det kommer något material som utnyttjar denna kapacitet dock, så du kan nog lugnt sitta kvar i båten med DVI...
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2008-12-10 19:00
Hur ser jag vilken sladd som passar till min dator?

Både min tv dator och är splitternya så jag gissar på att dom har hdmi uttag.

Alltså.. hur ser jag om jag har hdmi uttag på datorn?

2008-12-10 19:09
HDMI

DVI

VGA

S-video
vadå? jag dyster?

2008-12-10 19:44
Tackar.. HDMI it is!

2008-12-10 21:18
Haha inte ens google behövs längre nu när man har greggan !!
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
Admin

2008-12-11 09:42
S-video är alltid ett gissel. Med den förra datorn gick det att koppla in med vissa kvalitetsproblem (bilden blev grynig och dann). Nu blir den bara svartvit så jag har gett upp tills vidare.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2008-12-17 16:45
Ok. Nu till nästa problem.

Jag köpte en 15 m lång hdmi kabel som kopplades till tvn och en DVI-D adapter som jag kopplade på kabeln och in till datorn.

Det dök upp en inställningsguide som jag slutförde.

Nu kan jag på HDMI 2 ext. ingången på min tv se min bakgrundsbild. Men jag ser inga ikoner. Bara bakgrundsbilden. Hur gör jag för att kunna se dom, filmer eller allt annat jag gör på datorn i tvn?

2008-12-17 17:18
ursäkta men jag snor din tråd lite...jag har VGA ("datorskärms-kontakt") till tv´n men vadför sladd behöver jag köpa för att få ljudet till tv´n också? tråkigt med en bra film sen med ljudet ifrån en bärbar haha....
BAHA!

2008-12-17 17:55
cheddarbob, kolla inställningarna för tv-outputen, kan vara så att du kör med "utökat skrivbord" (dvs du måste dra filmen över höger kant på datorskärmen för att den ska komma upp på tvn) när du egentligen vill ha "klonat skrivbord" (samma bild på båda skärmarna). jag har dock aldrig använt hdmi-kablar så jag gissar mest..

IDIOT, en vanlig 3,5mm sladd om du har ett vanligt ljudkort. stoppa in i datorns hörlugsuttag/utgång för ljud och in i tvn som borde ha ett hål för det (kolla det först).

vadå? jag dyster?

2008-12-17 19:02
Tack greggan :)

Jag har en S-video sladd med tillhörande ljudsladd går den att använda? eller äre bara att pinna upp o tjacka en sån du visade nu? vet du va den ligger på mån tro?
BAHA!

2008-12-17 19:04
vet inget om tillhörande ljudsladdar. om de är två separata sladdar som är ihopsurrade så går det väl antar jag. testa. vad de kostar kan du fan kolla upp själv :P clasohlsson.se
vadå? jag dyster?

2008-12-17 19:15
greggan.. det funkade att dra ut filmen lite längre ut på skärmen. men hur gör jag för att klona skrivbordet? sen kommer det inget ljud ur tvn heller.

2008-12-17 19:36
beroende på vad du har för grafikkort kan det finnas nån egen kontrollpanel för det men annars brukar du kunna hitta det genom att högerklicka på skrivbordet > egenskaper > inställningar

annars är det ju inget fel med att ha utökat skrivbord, funkar lika bra det om det är film du ska se på..

ljudet vet jag inte vart det är, kommer det ur datorn? tror det kan ha att göra med förvandlingen mellan hdmi till dvi..
vadå? jag dyster?

2008-12-17 20:04
hmm gick in på inställningarna men hur jag än vrider och vänder på det får jag det aldrig att matcha exakt. jag ser aldrig mina ikoner på tv-rutan hur jag än gör. den ena kommer antingen över eller under den andra.

ja, det kommer ljud ur datorn, men hur gör jag så att det kommer ljud ur tv också? eller det kanske inte går? jag kanske måste koppla mina datahögtalare till tvn i så fall?

2008-12-17 22:36
Jag har också problem med en svartvit bild när jag kör med scart. Nån som vet hur man kan fixa detta?

2008-12-18 10:34
Det går (väl?) inget ljud genom DVI. Således inte konstigt att cheddarbob inte får ut något ljud. Detta får du dra separat, precis som: IDIOT P22, som innan han köper sladden bör kolla vad han har för ljudingångar på TVn eller ev. stereon.

En klassiker är ju att köra 3,5 till 2 x RCA, och koppla dessa till stereon där hemma. Då får man samtidigt tillgång till en bra musikmaskin.

the_real_apa P19: Är TVn gammal, i så fall kan det vara PAL vs. NTSC problematiken. Brukar gå att ändra någon stans i grafikkortsinställningarna. Detta gäller dock endast om tvn tillverkdes före ~1995. Och PAL-B är vad du ska ha om TVn är svensk. Prova annars att byta in-kanal på TVn. På t.ex. Philips brukar det vara skillnad på om TVn ska fånga Scart eller S-vhs. Trots att signalen i båda fallen kommer in via en scart-kontakt.

Sist men inte minst, på t.ex. ovan nämnt gubbdagis finns det en adapter för ~19:- som gör om signalen från Svhs till RGB/Scart. Det kan vara så att din signal inte görs om med den adapter du använder idag.

Är ju mkt skönare att köra utökat skrivbord än klonat, vid filmtittande. Då kan man använda datorn till annat och slipper lockas titta på datorn.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/