I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Canon EOS 1000D eller Nikon D60?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-12-07 19:50

Canon EOS 1000D eller Nikon D60?

Vet inte riktigt om det är i detta forumet jag ska ställa frågan men jag kör på ändå.. Jag har surfat runt och researchat lite på dessa 2 kameror. Och jag undrar,vilken är bäst och köpa egentligen? Blir så förvirrad för dom verkar vara nästan exakt likadan kameror..Eller har jag fel? Om nån är duktig på det här med systemkameror så ge lite tips och så på vilken slags kamera jag ska köpa..

2008-12-07 22:15
:) tycker att Canon äger... lätt!

Det ryktas nu om att det kommer ersättning till 1000D rätt snart. Finns även på canon.se hemsidan, dock inget info.

2000D och 6000D dock osäkert vad dem kan vara! Bättre att vänta lite med köp av kamera ifall du tänker köpa.

2008-12-08 00:30
Jaha ok,tackar :D Ska spana in på canon's hemsida och även nikon's

2008-12-08 09:17
själv valde jag nikon för den kändes så sjuuukt mkt skönare i näven och ska man fota mycket och ofta så är det viktigt med ett "skönt" grepp.

kvalitéts mässigt så tycker jag inte att det skiljer särskilt mycket heller för den delen.
tut!

2008-12-08 15:12
Så nikon d60 har ett skönare grepp? Kollade runt lite och såg att D60 kunde även ta ungefär 1000 bilder innan batteriet dog.. Medans Canon EOS 1000D kunde ta bara nå 500 innan den dog. Så jag lutar mig nog mer mot Nikon D60

2008-12-08 15:46
Tycker du borde ta dig ner till en teknikaffär och klämma på kamerorna innan du köper dem över nätet (där det är billigare). Var och klämde runt på en Canon EOS 450D, Nikon 90D och Sony Alpha DSLR-A700. Måste säga att Nikon 90D kändes som skönast i min hand även om jag hade personligen önskat även lite större kamerahus för bättre grepp.

2008-12-08 15:58
Mhmmm jag funderar lite. Gjort en massa researchs osv.. Så jag kom fram till att D60 är nog perfekt för mig! Fast får nog ta och glida ner till nån teknikaffär. Nån som vet nån affär där man kan smeka lite på dom och testa dom?

2008-12-08 16:46
Vart finns du? Skullen nog tro att du återfinner kamerorna bland annat hos Expert, El-Giganten och liknande äffärskedjor. Har du möjlighet och sticka iväg till Mediamarkt så har jag sett iaf i Mediamarkt belägen i Kungens Kurva att det finns en riktigt fet kamerautbud och klämma på.

Kan hjälpa och kika på hemsidorna för respektive affärskedjor/alternativt ta och ringa in till affärerna och fråga om de har modellerna inne om det är en bit och gå eller åka. Värt och lägga lite tid och möda och göra sin research, för som MisguidedAngel skrev så är greppet viktigt. Och olika stora händer tycker olika maskiner känns olika skönt.

Sen angående bilderna är väl si och så, vilket format du sparar dem i och vad det är för batterier. Går alltid köpa till en till batteripack. 1000 bilder är en hel del vilket får mig att tro att det inte är högsta upplösningen eller är ett extremt stor minneskort.

Kika lite på användaromdömen om Nikon D60:
Länk till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=271662
och Canon EOS 1000D kan du söka dig till, verkar dock inte vara lika mycket feedback så du får klicka dig runt bland de olika 1000D alternativen som erbjuds av sökmotorn.

2008-12-08 16:57
Ja ok,Tack så mycke :)

Bor här i stockholm så har inte alls långt och åka om jag ska till Kungens Kurva eller närmsta El-giganten eller Expert så. Tack som fan alla som ger tips och så förresten!

2008-12-08 17:11
Np, är ingen expert själv, men är också snart på väg och köpa min första digitalsystemkamera. Har fått låna vänners och kommit fram till att det är ritkigt fett. Man kan göra så så sååå mycket mer än med kompaktkamera. Är ute efter en dyrare prisklass och har funderingar kring de prisklasser som de kameror jag räknade upp i ursprungliga inlägget. Just nu lutar det åt en Nikon D90 dels pga funktioner men även hur bra den satt i handen. Frågan är om jag dock kommer våga köpa den eller vänta på efterföljaren då de har introducerat (stavning?) en funktion som tillåter dig och spela in video, högupplöst dessutom??. Iom att det inte finns på någon annan d-sys-kamera så är jag nyfiken på vad som hända skall och se Canons motspel samt Nikons uppföljare där eventuella problem lösts/nya lösningar tagits fram.

Samtidigt är det nog inte så dumt och börja där du planerar göra det och kolla på en Nikon D60 jag med och sedan i framtiden när jag avancerar och inskaffa en dyrare modell. Får ta och kika på den på riktigt först.

Har för mig att i Mediamarkt så ere större urval än de andra affärerna i området och där har man möjlighet och pröva kamera på stativ och ta testbilder även.

2008-12-08 17:21
Jajuste ja det gick ju och spela in med D90. Fast kollade runt lite på youtube och såg att kvaliten var bra, fast när du väl skulle filma nånting som rör så blir bilden lite ostadig typ så att säga.. Så att filma med D90 kanske inte är det bästa. Funkar ju om du ska spela in småklipp kanske men inte några långa. Den slukar i sig snabbt hela batteriet också läste jag.

Tycker att D60 har rätt schyysta funktioner jämfört med EOS 1000D. Fast vet inte om jag kanske ska vänta ett tag eller om jag ska bara köpa D60 här inom kort. Får ju dra till Mediamarkt eller Expert nåndag hära för och se och få känna.

2008-12-08 22:11
lägg till lite mer pengar och köp canon 40D :) så är du nöjd mycket längre. annars tror jag d60 är bättre val än 1000d
 www.RekFoto.se

2008-12-09 08:18
ska du ta foton så köp en sd kamera ska du filma så köp en filmkamera =D
tut!

2008-12-12 02:16
CANON EOS 1000D + OPTIK EF-S IS 18-55 MM + 4 GB + VÄSKA + UV FILTER

4 490 kr

Länk till http://www.dustinhome.se/productdetails.aspx?prodid=5010185749&csref=Utskick_home_081128_Canon_EOS_1000D

Kanske kan vara intressant och hjälpa tippa vågen över åt endera hållet..
Graffare

2009-01-07 21:02
K-fly Menar du att Live View är bra? Då kan man ju lika gärna ha en kompaktkamera.

Jag har själv en d60 och rekommenderar den starkt.

2009-01-08 05:20
^^ varför skulle de INTE vara bra med live view öh?

Lättare att fokusera vid macro fotografering eller t. ex om man vill sticka upp kameran ovanför hvudet på en konsert eller annan folkfylld plats och ändå se vad man har i sökaren.

Jag skulle gärna haft live view på min 20D.
Chillar med låtsas-mpc'n...
Graffare

2009-01-08 08:46
Knappast lättare att fokusera osv. Konsertgrejen kan jag hålla med om, de vore rätt soft.

2009-01-08 12:34
En sak som gör att jag föredrar Nikon är att hjulet för slutar/bländare sitter vid tummen och inte vid pekfingret, helt idiotiskt att ha det vid avtryckaren, mycket bättre kontroll på nikon enligt mig.

Lägg till en slant och välj D80, D60 saknar inbyggd AF villket gör att du inte kan fynda gammla AF objektiv på tradera t.ex. Du får helt enkelt ett bredare objektivsotrement. Sen har D80 två hjul, ett för slutare och ett för bländare.

D80 är bättre än både 1000D och D60 på det mesta, visst 1000D och D60 är billiga men är det rätt kamera att utveklas med?

1500-2000 kr extra kanske är värt
SMÅLAND!

2009-01-08 13:55
^^ vad gör nikons pekfinger-scroll då? har iaf för mej att de brukar sitta en nedanför avtrycket även på nikon?
Chillar med låtsas-mpc'n...

2009-01-08 15:10
det gör det på d80 också.
 www.RekFoto.se

Graffare

2009-01-09 10:57
Alla nya Nikon har den vid tummen.

2009-01-09 12:59
på t.ex D80 sitter det hjul på båda sidor, ett för slutare och ett för bländare. Man kan välja villket som ska vara till vad, jag har slutaren på tummen och bländaren på pekfingret då jag oftare ändrar slutare än bländare, mycket bekvämt och ger en smidigare och snabbare fotografering
SMÅLAND!

2009-01-26 12:45
K_fly det är nog en smaksak, jag gillar Nikon eftersom deras kameror ligger bättre i min hand än Canon, då Canon-kameror känns vassa och plastiga.

På pappret är 1000d och 450d valdigt lika, skillnaden ligger väll i bildkvalitet, brushantering och snabbhet. 1000d kanske är lite billigare byggd med?

En kamera med infodisplay på ovansidan av kameran och fokusmotor i huset är alltid att föredra.
SMÅLAND!

2009-01-27 09:16
D90 kanske?
SMÅLAND!

2009-01-27 09:16
kolla begangnat
SMÅLAND!