I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Irriterande grej med nya FF

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-12-07 10:28

Irriterande grej med nya FF

Ja, Firefox uppdaterades för några dagar sedan, till version 3.0.4.
Funkar väl bra och sådär men det som stör mig är när jag ska skriva in någonting i adressfältet så kommer den med förslag på mina bokmärken! Det vill jag inte men jag kan inte hitta var jag kan ändra det.

Eller är det såhär det alltid kommer vara? Är mitt internetsurfande för alltid infekterat?
HJÄLP!

One chapter a day

2008-12-07 12:34
Förstår inte riktigt nackdelarna med det?! Har du pinsamma favoriter?
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2008-12-07 12:47
Nej men det är störigt. Jag är lite av en ordnings-führer och det ser struligt ut. Men det måste väl finnas ett sätt att avaktivera den funktionen?
One chapter a day

2008-12-07 13:43
Håller helt med: favoriterna vet du ju var du har och om du vill surfa till dem så klickar du på dem. När du skriver i adressfältet så är det för att du vill gå till en sida som är antingen ny eller inte bland dina favoriter (oftast).

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-12-07 16:21
Öppna upp en ny flik/ny sida i Firefox. Skriv about:config i adressfältet och tryck enter. Skratta dig fördärvad och tryck på knappen för att komma vidare. Finns en filterruta där högst upp nu, kopiera och klistra in eller bläddra ner till browser.urlbar.maxRichResults. Dubbelklicka på den och ändra värdet till 0 och tryck okej. Stäng fliken/sidan/testa funktionen genom att skriva en adress i adressfältet.

2008-12-07 16:33
...och jag som trodde det fanns en knapp för det.

Men tack för hjäpen ska testa och hoppas du inte lurar på mig nåt tärt som gör att hela datorn smälter.
One chapter a day

2008-12-07 17:35
Tack det fungerade. Iofs blir det någon favorit som kommer upp men inte som täcker hela skärmen så fort man skriver något.
Det som stör mig ändå är att de sidor jag varit inne på innan inte kommer upp när jag börjar skriva adressen..

Jag kanske måste byta tillbaks till gamla versionen och sluta gnälla?
One chapter a day

2008-12-07 18:34
Kan vara en idé!
Som kaninen sa när han inte fick nåt att äta, Klurigt.

2008-12-09 07:49
Har också stört mig på att alla bokmärken visas som förslag hela tiden. Det verkar finnas en annan inställning värd att prova. I about:config ändra
browser.urlbar.matchOnlyTyped från false till true
Sen kan du ställa tillbaka browser.urlbar.maxRichResults (högerklicka på den och välj Återställ).

Har just provat och resultatet är (nästan) perfekt, ett av bokmärkena kommer med av någon anledning...

Nedgradera till Firefox 2 är kanske inte så bra, snart slutar det komma säkerhetsuppdateringar till den.
Jag skaffade mig ett liv men nu har jag lagt det nånstans och kan inte hitta det. Fan också!

2008-12-09 11:23
hade oxå sidor som man inte ville skulle komma upp, men tack för informationen. =)
Jag har ingen personlighet

2008-12-09 22:20
Länk till -hemligheter-i-firefox---sa-utnyttjar-du-aboutconfig@IDG

Verkar ju som ni är intresserade av:
5. Hemliga bokmärken
Awesomebar kan i vissa fall vara lite väl ”awesome”. Adressfältssökningen går nämligen igenom i stort sett alla data i cachen, historiken, bokmärkena och taggarna. Det innebär att om någon lånar din dator och skriver in en länk i adressfältet får personen i fråga samtidigt en genomgång av dina bokmärken. Det kanske inte alltid är vad man vill.
Lösningen på problemet är att ladda ner insticksmodulen Hide unvisited 3 från https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/7429. Installera modulen, starta om Firefox 3 och rensa cachen. Från och med nu kommer bara de länkar som finns i historik och taggar att ­synas i adressfältet.

Saxat från ovan.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/