I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

100hz - behövs det?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-10-13 13:54

100hz - behövs det?

Jo jag ska köpa ny TV. Tänker införskaffa en 42" plasma, och håller på att se över några modeller och märken. Det blir ett rejält hopp i pris när det handlar om 100hz's apparater jämfört med 50hz.

Jag undrar nu, hur viktigt är det med 100hz på en TV idag? Är det något framtidssäkert som kommer vara standard om 5-10år, och som man gott kan skippa nu? Kommer använda TVn till digital TV och DVD (ej blu-ray/hddvd)

(Inlägget ändrat av HenkO 2008-10-13 17:24:55)

de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2008-10-13 14:11
En dvd har väl en framerate på runt 25-30 bilder per sekund, tror inte hddvd eller bluray har högre.

Har verkligen svårt att tänka mig att du kommer få användning för 100Hz på en tv, men jag ska inte lova nåt.

Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2008-10-13 16:06
jag vill nog anse att det är bra o lägga lite extra cash på en 100hzare...allt flyter mkt smidigare o risken för fördröjningssnuttar e minimal..men främst ser man sånt om man ser sport..du kanske inte ser sport så mkt, isf klarar man sig nog på lägre hz..

2008-10-13 16:13
Men vad får man för framerate på seriösa tv-sändningar då? Är det ens någonstans i närheten av 100 bilder per sekund?
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2008-10-13 17:21
förmodligen inte alltför många, men å andra sidan så kommer tekniken växa ruggigt snabbt de närmsta åren, så om 5-10 år kommer de nog hög framerate vara standard. Men just idag så klarar man sig mkt väl på lägre, men lika bra o köpa en bra så har man den sen o kan inte göra nåt åt det :P

2008-10-13 18:46
Tror inte att frameraten kommer att rusa iväg. Upplösning för all del, det är ju en kvalitet som vi människor faktiskt kan uppfatta. Vi ser väl inte i mer än 30 fps?

2008-10-14 02:48
tror det är typ 70 vi kan uppfatta med ögat,

((MAAD))

2008-10-14 06:26
Som sagt själva frameraten kommer inte ökas så värst mycket. Fördelen du får är att snabba panoreringar och snabba rörelser a la bollpassningar, baseball etc blir mycket lättare och följa där tvn som inte har 100/120 Hz inte hänger med i bilduppdateringen. Slipper ghostningar o skit. Måste även påpeka att detta bara är viktigt för LCD skärmar, haru/ska skaffa en plasma eller en crt så slipper du det här problemet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-14 08:18
60hz eller under registreras av hjärnan, man ser det som flimmer i ögonvrån.
sitter man länge får man lätt ont i huvet. gamla crt dator skärmar är förinställda på 60hz i windows. jag ändrade alltid hz på skärmen i skolan när jag va yngre för 60hz är riktigt störande. 70hz räcker för att hjärnan ska få tillräcklig lugn och ro.

men 100hz på en lcd tv har inget att göra med hur många fps en film är inspelad i, 30 nånting är standard. 100hz har med återuppspelningen och projekteringen av bilden att göra och då spelar det ingen roll vad filmen är inspelad i
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-10-14 08:27
24 FPS ar standard i film, Hertz ar bara hur manga ganger dem 24 bilderna blir uppdaterade... Nar vi snackar TV iallafall.
Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A <br> Medlem i The Skåne Crew aka The Dirty South crew! <br> www.legalize-art.cjb.net

2008-10-14 08:46
Nej jag vet inte riktigt vad som gäller, som sagt. Är tv-novis. :)

Tycker dock att det känns som om att antal bilder per sekund som man försöker visa på skärmen har NÅGOT att göra med hur många gånger per sekund bildskärmen uppdateras.. Eller?

2008-10-14 12:04
göra med hur många gånger per sekund bildskärmen uppdateras

Precis
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-14 13:17
Framerate/FPS är alltid den samma och innebär 24 bilder per sekund i PAL formatet, 30 för NTSC och SECAM minns jag inte.
Det lär aldrig ändras.
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2008-10-15 11:45
För att fortsätta den meningslösa förvirringen så skulle jag säga att NTSC går i 29,97 (el. 23,97) fps och PAL går i 25 fps. Men det spelar väl ingen större roll. Bilderna måste gå i minst typ 12 till 13 fps för att fortfarande uppfattas som rörliga.

Vad det gäller uppdateringsfrekvensen på en bildrörstv så innebär 100Hz att elektronkanonen sveper 100 ggr per sekund över bilden. Endast varannan bildlinje ritas i varje cykel.

Detta gäller ju dock bildrörs tv, och jag upplever att bilden blir bättre med 100Hz än 50. Antar att effekten blir något liknande med plasma. HAr svårt att se att varje pixel ska få en uppdateringsfrekvens på 100Hz.

Länk till http://sv.wikipedia.org/wiki/TV
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2008-10-15 19:47
Kanske går lite offtopic, men eftersom du letar efter en 42" plasma kan jag tipsa om Panasonic TH-42PX80 på DustinHome. Studentpris på 7576kr och gratis frakt, jag beställde en igår :)

Sen så har den 100hz också, även om det nu inte behövs på plasma.