Har du fått ditt MSN kapat?
Skriver nån annan på ditt MSN, skickar skadliga länkar med mera som innehåller virus och annat skadligt? I så fall så är det läge att ni lyssnar till mitt råd om detta. Jag har drabbats av det, och det finns folk här som med stor säkerhet har blivit drabbade av detta. Det här är ingen snyftis, bara raka enkla fakta om det som jag råkade ut för.
Jag har flera gånger fått länkar skickade till mig av min broder. Länkar som jag googlat på för att se vad de innehåller. Oftast så är det skräp länkar som kommer via MSN. Det som är väldigt viktigt att ha i åtanke är att om länken kommer utan vidare till dig så är det en automatiserad tjänst. Fråga ALLTID vad det är för länk. Om du inte får nåt svar så vet du med stor säkerhet att det är en farlig länk som ett virus skickar till dig. Gå INTE in på den länken. Kopiera av den, och googla den. sidor som bekämpar badware kommer med mycket stor säkerhet lista den högst upp på sidan. Så det är bara att läsa igenom vad som finns där.
Sen så finns det andra tillfällen som inte är så roliga, när du är mitt uppe i en konversation och någon försöker logga in sig på ditt konto. Logga så snabbt som möjligt in dig igen. Har du tillgång till en annan dator så gå in på den, och byt lösenord den vägen. Du kanske har en logger som kollar av ditt tangentbord, skriver du det lösenordet på din dator så kommer du med stor säkerhet ge lösenordet till den som använder ditt MSN.
En tangentbordslogger läser av alla tangenter som du tryckt och sparar dem till en fil. När den filen är en viss storlek så skickas den iväg till en hacker som kan läsa av tangentbordet och / eller musens position.
När du byter lösenordet se till att spara det på en diskett i en textfil, eller på www.pote.com i en textfil där, samt öppna upp den och kopiera innehållet. Det loggern tar upp är musens kordinater samt de sista tangent tryckningarna. Kopierar du med Ctrl+C och klistrar in med Ctrl+V så får du inte med lösenordet i den fil som loggern sparar.
Det som kan hända om du inte är försiktig och byter lösenord är det som hände mig. Det som hände var att nån idiot använde min MSN adress för att visa intresse för olika varor på Blocket.se. Jag fick ett samtal 20.00 en kväll där idioten sagt att jag var intresserad av en våningssäng från sekelskiftet 1900. En annan trodde jag var ute efter en stallplats... Jag fick ta kontakt med blocket och få min adress struken, och det är därför jag numer inte skyltar med min MSN adress här. Jag anklagar inte dig, jag anklagar alla här...
Nåja men jag ville bara få detta sagt till er.
(Inlägget ändrat av Midas 2008-10-04 16:24:41)
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)
|