I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad ska jag skaffa för grafikkort?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-09-25 17:51

Vad ska jag skaffa för grafikkort?

Jag har en HP Pavilion w5580 burk och mitt grafikkort har pajjat.
Nu tänkte jag skaffa ett nytt grafikkort, jag tänkte köpa ett som är lite vassare men vet inte vilka grafikkort som fungerar till min burk?...

// be the change you wanna see in the world

2008-09-25 18:12
Är det här grafikkortet bra?

http://www.dustinhome.se/pd_5010145134.aspx

hur vet man om det funkar?

vad det för andra dator delar som måste orka med grafikkortets kraft?

2008-09-25 19:48
genom att ta reda på var det är för moderkort eller ringa hps support

sen om man ska kunna ge di dig tips måste du givetvis säga vad du ska använda datorn till..

2008-09-25 20:14
tack för tipset!

2008-09-25 22:26
Delar som måste orka med är nog mest RAM (helst 4g minst 2g) och ditt nätverksaggregat. Moderkortet måste stödja PCI-E på dom flesta nya grafikkort.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-25 23:29
varför skulle inte ram orka med graffet när graffet oftast har eget dedikerat minne..

2008-09-26 11:32
Rekommenderar ett HD4850. PowerColor eller Gigabyte för de använder bättre BIOS, men Sapphire har fetast fläkt. Billigt och riktigt bra, men det ligger mycket på processorn också. Annars kan du köra något nVidia 8800, lite sämre prestanda men verkar mer pålitligt.
A historian is a prophet in reverse

2008-09-26 13:47
Daniel-Blade P19

Säger som du, Hennes dator klarar av pci-e x16 och för det så är det klart bäst med ett "Radeon HD4850" då det är det mest värda kortet på marknaden idag och du kan spela alla spel med kortet, det är varmt men går att ändra med ett litet trix, så ska du spela litegrann så är det kortet att köpa.

512 mb kort, 1.649:-

Samma som ovan fast med 1gb, 1.779:-

Båda korten är med PCS, vilket är nytt kylsystem som bör funka bättre än mitt :S Jag råder dig till att köra 1 gig kortet då det kommer vara mer andvändbart.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2008-09-26 13:52
Sen kanske du ska kolla så att nätagget kan förse grafikkortet med ström, vissa kort behöver nämligen extern ström, dvs inte bara från moderkortet (pci-e). Så kolla upp det där innan, så du har nån 4pins-sladd över i burken.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.