I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bildskärmsdubblering med mac?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-09-19 15:01

Bildskärmsdubblering med mac?

Hej!

Jag har en skärm (1680 x 1050) som jag vill koppla till min macbook pro (1440 x 900).

När jag gör detta och slår på bildskärmsdubblering så blir bilden rätt skruvad på den stora skärmen, antagligen för att upplösningen är 1440 x 900? Däremot fungerar det perfekt om jag kör på dual monitors, alltså att skärmarna hamnar bredvid varandra. Problemet är då att menyn högst upp i osx hamnar på macen medan det bara är ett vitt streck på andra skärmen.

Går det att göra så det blir rätt upplösning när jag kör Bildskärmsdubblering?

2008-09-19 15:36
När du kör dubblering så måste det ju vara samma upplösning på båda skärmarna, eftersom det är just dubblering. Så vitt jag vet kan man inte köra samma bildsignal på två skärmar med olika upplösningar.

Jag kör min Macbook Pro i 3 olika lägen egentligen...

Jobb: MBP+skärm (1680x1050). Stängt lock, dvs. använder enbart extern skärm.
Hemma kör jag MBP+tv (1920x1080) dual med pixelmappad full HD på tvn, eller enbart MBP.

Jag har dock en 17" så jag har 1680x1050 på den, men om du kör med locket stängt kan du ju ha valfri upplösning på den externa skärmen. Allt snack om värme med stängt lock kan du skita i...det var på dom tidigare modellerna det problemet fanns.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2008-09-20 11:12
Ah! Hur väljer jag att den externa skärmen ska vara nummer ett? När jag slår igen locket sätts den i viloläge och stora skärmen släcks då med. Kopplar jag den till tvn får jag knivskarp bild 1920x1080 men då är den ju inte som "första skärm" utan hamnar som en extra skärm till höger om datorns skärm på samma sätt som den externa gör nu.

2008-09-22 09:44
Det du ska göra är att koppla i skärm, tangentbord osv när datorn är ihopfälld, och sen väcka den ur viloläget med tangentbordet. Då används enbart externa skärmen sen.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental