I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Linux för en rookie?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-07-24 15:55

Linux för en rookie?

hej hej.
jag har precis köpt datorn asus eee 900 med linux operativsystem förinstallerat. börjar förstå mer och mer. MEN PROGRAMMEN? jag fattar inte hur jag ska hitta dowloadsen till dem. har suttit i flera timmar utan att hitta något torrentprogram eller vlc. Ska jag installera xp på den istället eller finns det nåt knep?

tack på förhand

www.youtube.com/prendel

2008-07-24 16:31

har kört med det, det finns alternativa program till det mesta..

Men är det nödvändigt för dig att köra med linux? om inte så rekommenderar jag att byta.

Länk till http://www.videolan.org/vlc/download-debian.html
 www.RekFoto.se

2008-07-24 16:31

2008-07-24 17:39
okej, tack så mycket, men nu uppstod ett till problem haha, om jag ska installera xp på burken, hur funkar det om jag inte har något cd-uttag? :S
www.youtube.com/prendel

2008-07-24 18:22
cd-uttag? har du ingen cd läsare i datorn? det går ju koppla ihop den datorn med en annan och köra Norton Ghost. bör fungera, exakt hur, kommer jag inte ihåg.
 www.RekFoto.se

2008-07-24 23:00
Lycka till att installera in XP på den datorn, tror knappt det finns XP-stöd på drivrutinerna.
-- Mellanslagsanvändare --

2008-07-24 23:05
Men svårt att fixa drivrutiner!! Spoilernoooot
 www.RekFoto.se

2008-07-25 00:54
Helt onödigt att köra XP på en EEE... men det går och det finns drivrutiner

För att komma igång och installera nya program i Linux, kolla in EEE Linux Crash Course

Ska skaffa en egen EEE men väntar tills 901:an kommer till Sverige.
Jag skaffade mig ett liv men nu har jag lagt det nånstans och kan inte hitta det. Fan också!

2008-07-28 14:41
Om jag inte missminner mig så är det Ubuntu som körs på EEE, då kan du ju bara sprätta upp en terminal och skriva "sudo apt-get install 'programnamnet'" för att få ner det du vill ha på datorn

annars har du ju också synaptic som ligger under administration eller nått sånt (har för mig att EEE kör gnome) och där kan du även söka och ha dig efter program.

Har jag fel? kanske, vem bryr sig...
Niceness!
Graffare

2008-07-29 21:44
Installera för fan inte Xp på en dator som är gjord för linux!
Google (whoa) is your friend

2008-07-29 22:51
okej, tack alla. förstår inte hur man installerar xp och hittar inget VLC till linux, så datorn hamnar i den inödiga inköpslådan XD
www.youtube.com/prendel

2008-07-30 08:06
Så gåre när man har för mycket pengar.

2008-07-30 08:27
precis, datorn lär gå ner sig totalt om du öht lyckas få in XP på den. Linux, och särskilt Ubuntu, är inte särskilt svårt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-30 12:17
lyckas du inte få in VLC på den dator som kör ubuntu förtjänar du förfan inte den datorn.
Niceness!
Graffare

2008-07-30 13:50
VLC är väll installerat från början på Ubuntu? Jag köper datorn annars ;)

2008-08-01 08:33
Installera XP på din Eee bara, om du inte vill köra Linux dvs. Det ska inte vara några problem att köra XP på en Eee. Det går ju till och med att köpa Eee med XP installerat.

Liten guide.
Länk till http://www.sweclockers.com/artikel/6015-installera_windows_xp_med_ett_usb-minne
That's just stupid.

2008-08-01 09:14
åh! tack som fan :)
www.youtube.com/prendel

2008-08-01 14:50
Ubuntu, hur lätt som helst!
Jag bara skämtade.<br><br>

2008-09-26 10:07
Är Asus EEE PC 900 värd och köpa? har funderat ett tag nu, är den för liten? vänjer man sig. AAH HELP ME!
somos humanos, animales trabajando en lo urbano a veces vamos a las fiestas

2008-09-26 14:11
Varför köper man en dator med ett operativsystem man aldrig använt, om man inte ens har vett/kunskap nog att googla sig fram till saker man vill veta?

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2008-09-27 15:11
valdez: En i familjen har Eee 900 med linux, den är helt OK. Vissa kan vänja sig vid tangentbordet men inte alla, så prova först. Det beror på hur man skriver, alltså om man kör med pekfingrarna eller alla fingrarna eller nån blandning.

Till långa skrivjobb, typ uppsatser, vill man ändå ha en större dator. Man kan koppla skärm, mus och tangentbord till Eee, men det är nog mera nördigt än praktiskt.

Direkt när vi packade upp den var K-tangenten var dålig, den funkade bara om man tryckte hårt. Vi fick byta datorn direkt, andra exemplaret funkar bra.

Själv ska jag köpa en Eee 901, som har bättre batteritid än 900 men kostar en tusenlapp mer. Eftersom Onoff var bra när vi behövde byta 900:an så väntar jag lite tills 901 finns på Onoff.

Asexuell_hundvalp: Linuxvarianten i Eee är inte Ubuntu utan en Asus-version av Xandros, som i sin tur är en modifierad Debian. Många Debian-paket funkar på Eee men inte alla.
Jag skaffade mig ett liv men nu har jag lagt det nånstans och kan inte hitta det. Fan också!

2008-09-27 15:26
hur kan det vara så svårt och öppna upp synaptic och skriva VLC i sök fältet och sen install?

sen är ju mplayer bättre men det är en annan femma.