I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur kollar jag vilka upplösningar mitt grafikkort klarar?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   
Rappare

2008-07-16 17:10

Hur kollar jag vilka upplösningar mitt grafikkort klarar?

Jag är på gång att skaffa ny tv (Någon Samsung 50" Full HD Plasma) och kommer bland annat att använda den som datorskärm (Ja, jag har läst att LCD ska fungera bättre som skärm, men nu är det så att jag ska använda den till annat också).

Men innan så skulle jag vilja kolla så att mitt grafikkort grejar upplösningen för tv:n. Jag vill ju att mitt grafik kort ska klara av 1080p så ingenting behöver skalas om och skit.

Min fråga är nu hur kollar jag det? Jag vet ju hur jag går in och ändrar datorskärmens upplösning, men är det inte så att endast upplösningen som är komplatibla med den skärmen man är inne på visas? Jag kan alltså inte hitta FULL HD upplösning nu ("vad det nu var"x1080) när jag checkar bland upplösningarna på min 19" skärm, vilket jag antar är för att skärmen inte klarar det.

Hur kollar jag om mitt grafikkort klarar Full HD upplösning utan att ha en skärm med Full HD upplösning?

Tacksam för svar!

Stick len.