I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad gör den här laptopen dyrare?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-06-23 01:25

Vad gör den här laptopen dyrare?

Hejsan, jag har noll koll på datorer så ni får ursäkta om det här är en dum fråga:

en kompis har erbjudit mig att köpa den här datorn för ett bra pris

Länk till Fujitsu-Siemens-Celsius-

men jag undrar bara vad det egentligen är som är speciellt med den som gör att den i normala fall kostar 19lök när t ex den är bara kostar 9

Länk till Sony-Vaio

vad är det som siljer dessa datorer som gör att priset är så pass stor skillnad på, för jag tycker dom verkar rätt lika i prestanda och sådär.

Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2008-06-23 05:31
Ehh har hört att sony vaio är inte så jätte bra, men mycket populär.
Eh vad vet jag..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-23 13:02
Fast alltså frågan är inte vad som gör den andra datorn billig utan varför den första kostar 19. tog bara vaion som exempel, finns fler andra med liknande prestanda som kostar runt 9-10

2008-06-23 17:32
Jag tycker nog icke den är värd 19K.

Den är ju i överkant gällande mycket, t.ex. Batteritid, Vista Business, n-nätverkskort, grafikkort och processorn är ju bra grejjer. Men inte värt mer än ca: 10K, om man ser till konkurrenterna.

Sonyn du jämför med är ju dock en 17", vilket innebär att allt kan ta mer plats.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2008-06-23 20:27
bakeman: Tack för svaret, precis vad jag sökte.

2008-06-23 21:13
17" och större laptop är tänkt att ersätta stationära datorer så man blir av med sladdar, olika enheter etc. Arbetsytan blir mer ögongodis + faktumet att man kan enkelt ta med den.

Med Sonys VAIO serie så är det känt sedan länge att man även betalar för märket och designen.

Som att köpa en Ferrari Enzo när en Skyline GT-R (35) piskar den runt Nürburgring.

2008-06-23 21:43
Men jag får köpa den översta av min polare för 11lax, tänkte egentligen köpa en stationär men eftersom priset är så bra kanske jag ska köpa denna. tänkte koppla in en större skärm när jag har den hemma. (det går väl att ha två skärmar parallellkopplade? för pokerspel)

värt det?

Jag pratar alltså inte om vaion utan den första.

2008-06-24 01:12
kan själv inte förstå det monsterhöga priset. kanske är grafikkortet?

Men 11 för den låter sjysst. ska nog inte vara några problem att koppla in en extra skärm!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-24 04:13
Ahaa kk, läste nu mer noggrant om de datorer du lagt fram, det stämmer att det är grafikkortet som trissar upp priset.

NVIDIA Quadro FX 570M

Performance workstation grafic chip with DirectX 10 support and OpenGL 2.1 support. Probaby, it bases upon the NVIDIA GeForce 8600M GT.

It is intended for digital content creators, engineers, geologic scientists and other professional 3D applications.

The drivers of the Quadro FX series are certified for CAD applications (e.g. AutoCad, Inventor, Solidstation, Solid Edge, ...) and DCC applications (e.g. Maya, 3DS Max, Lightwave 3D, ...) and offer a 12-bit precision for subpixel, full image-antialiasing, hardware accelerated antialiasing for dots and lines and additional drivers are for CAD and DCC optimized settings.

Saken är att FS är en dator som riktar sig mot modellerare och 3D applikationer. Köper du datorn i syfte och spela med... jadu, förvänta dig inte överdrivet mycket.

2008-06-24 13:33
Ja fick samma svar på ett annat forum.

Ska ju som sagt mest spela och surfa.

Verkar vara ett okej kort att spela på enligt den här tabellen (plats 15)

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

Ska nog ändå kanske tacka nej och skaffa en bättre speldator.

Tack för svaren

2008-06-24 23:22
dock kan du få en bättre dator för 11k än den din polare säljer. en bättre bärbar..
 www.RekFoto.se