Hjälp med Vista!
Jag har hamnat i en svår situation. Installerade service pack 1 till windows vista och därefter vill windows inte starta. "startup repair" gör ingenting utan samma skärm med "startup repair" och "start windows normally" kommer tillbaka. Klickar jag "start windows normally" så börjar den "ladda" men sedan stängs datorn av. Jag startade datorn med F8 och där testade jag med "safe mode" där den laddar till och med "crcdisk.sys" och sedan stängs datorn av. I samma meny testade jag sedan även "Last Known Good Configuration". Då började den ladda igen men datorn stängdes av även där. Vad ska jag försöka göra? Kan man avinstallera sp1 utan att komma in på windows? Väääldigt tacksam för all hjälp!
Webmaster
2008-06-22 23:41
Sjukt. Jag har exakt samma problem med min dator. Kör du x64 oxå? Som sagt var. Installera SP1, nu startar den om efter crcdsk.sys om man kör safemode. Jag kommer in i datorn kanske engång på typ 10-20 .. tycker det har lite att göra med om jag drar ur alla USB prylar ..
alternativeto.net | whoa.nu | olaj.se | 27kb.se
Kan du då inte avinstallera sp1 i safemode?! jag ska testa 20 gånger då...
dra ut batteriet på moderkortet starta datan 10sek sen stänger du av och sen sätter du på batteriet och starta datorn igen.
Kpisch
Webmaster
2008-06-24 07:57
Abel: Fick du ingång det? För mig funkar det då och då när jag dragit ut alla USB prylar typ .. vet ifan ärligt. Har inte orkat ta tag i det än rikitgt. Ska se om man får tid att felsöka lite ikväll. Kpish: Hmm, är inte det samma sak som att bara reseta BIOS?
alternativeto.net | whoa.nu | olaj.se | 27kb.se
Stuck. Jag har suttit på olika forum och läst hundra inlägg om folk med typ samma problem. Men problemet är att uppdateringen krockar med olika drivrutiner hos alla, så jag kan inte lösa mitt problem på samma sätt som någon annan gjorde... sen är det så att jag inte kan så avancerat mycket om datorer. Folk snackar i språk som jag inte förstår. Men jag har testat safe mode, repair mode, last known good conf... inget funkar. Jag vet absolut inte vad jag ska göra. Skulle inte vilja bli av med all min flickväns data på datorn... det är hennes dator det handlar om... i fucked up! j***a f*tt-uppdatering...
here is what you do. f8 - repair your computer. -logga in. -välj windows system restore -välj en punkt då du vet datorn fungerade -installera inte SP1 igen. done! Funkar det inte (mot förmodan) installera om windows. Eventuellt att du bootar med din Vista skiva och kör System Restore därifrån. kpish: de du tipsade om fungerar såhär; Man kopplar loss all ström inkl batteriet och sedan håller strömknappen intryckt i 15 sek. det resettar absolut inte bios som någon sa, utan det drar ur all statisk elektricitet som finns i datorn, och förhindrar den från att starta. det kallas ATX reset eller mains reset. Det har dock ingenting att göra med ovanstående problem eftersom datorn startas utan problem. Det är Windows som inte startar och det är en helt annan femma.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
AEAP: Först och främst, tack för hjälpen! Men... När jag väljer "repair your computer" så går det bara tillbaka till de två alternativen "launch startup repair" och "start windows normally". Så jag antar att jag ska installera om windows? Försvinner då all data?
VA E D FÖR FAKKING FEL PÅ FOLK FUCK VISTA, LADDA NER SKITEN OM ETT ÅR ELLER NÅTT
ja goooomorron gomorron det e vejron i ottan nile city 105.6, vem är det jag tjötar med?
abel> japp det stämmer. kvv8> lite efterbliven såhär på kvällskvisten ?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
fucxk ingen som e efterbliven ja e fakking smart, FUCK VISTA jävla skit program.... droppa hela jävla grejjen
ja goooomorron gomorron det e vejron i ottan nile city 105.6, vem är det jag tjötar med?
På ett sätt har ju kvv8 rätt, det som är lite skrämmande :D
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
props virre, vista e fult av fakking buggar, massa skit... GO GO GO GO WIN 98 BUGGFRITT!!!
Jo jag hatar själv Vista och skulle aldrig välja det, men det var förinstallerat i flickvännens dator... AEAP: Om jag nu har skaffat en vista cd, finns det nåt sätt att försöka återuppliva windows utan att all data går förlorad - innan jag bara installerar om hela skiten?
abel> om du har en Vista CD kan du testa att köra System Restore därifrån. Funkar inte det får du nog installera om Vista. Vissa tillverkare har en "icke destruktiv" återställning där du kan installera om utan att formatera. Om du säger vilken tillverkare det är kan jag ge dig instruktioner hur du gör, och om det går. kvv8> haha jo, win98 är ju lätt mkt bättre än vista.... Jag förstår varför många hatar vista, det gör jag verkligen. Men saken är den, det är inte vista som sådant det är fel på, utan hårdvaran som ännu inte är kompatibel med vista. Samt alla program förstås. Jag har aldrig upplevt strul med Vista och det fungerar mycket bättre och stabilare än XP , på min dator. Tyvärr är det inte så för alla vilket är synd.
kör den enkla lösningen ladda om vista sen går allt smort igen!!
AEAP - tack så jättemycket för ditt engagemang och hjälp. Då har jag ännu en fråga - tillverkaren av vad menar du? hahaha! du ser, jag är verkligen inte ens amatör här... tillverkaren av datorn eller vista versionen eller?
abel> ingen fara! Japp, märket på datorn.
okej, da e de bara att installera om vista. det du kan TESTA.. tryck f8 nar datorn startar. valj "Reparera din dator" nar du sedan loggat in, sa valjer du alternativet langst ner. Bor vara nat i stil med "asus recovery" eller dylikt. finns det inte, sa maste du installera om Vista totalt.
Jag har installerat om vista på en ny partition. all data är kvar på den gamla partition. så nu är min nya fråga om man kan avinstallera service pack 1 från den gamla vista som ligger på "c" hårddisken då?
abel> nej det gar inte.
Ok. Tack igen för all hjälp AEAP!