I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-06-04 13:29

Vilken kamera?

Hej! Jag funderar på att köpa en digital systemkamera. Nån som kan tipsa om någon bra, helst under 4000 kronor?

2008-06-04 15:44
finns inte allt för många UNDER 4000. vad vill att du att den ska göra för dig?
 i get more pussy then panty!

2008-06-04 16:17
Skulle vara bra om det blev fina bilder, en prisvärd kamera.

2008-06-04 16:22
Pentax K100D super är en bra instegs kamera. Jag har själv haft den och den har 2 displayer vilket många instegs kameror saknar. Bra kvalitet och du kommer bli nöjd garanterat.

Canon 400D vet inte vad den kostar, men det verkar vara rätt populär bland instegs kamerorna också..

Rekommenderar inte Nikon D40, Smaksak kanske, men den gillar jag verkligen inte..

bara pentax som har 2 displayer också som underlättar en heldel.
 www.RekFoto.se

2008-06-04 16:27
Nikon D80 då? är den prisvärd?

2008-06-04 16:30
absolut det är den!! den gillar jag
 www.RekFoto.se

2008-06-04 16:31
men den lär du inte hitta för 4000? inte ny iaf.
 www.RekFoto.se

2008-06-04 16:32
Hahaha, näe, sant där. Men vad använder du för kamera nu då?

2008-06-04 16:36
va är det för fel på D40, men D80 är OK? Visst den saknar en del funktioner som D80n har, men för en som har kriteriet "skulle va bra om den tar fina bilder" måste det vara ett perfekt köp, då jag gissar vilt att stolpe inte kan någonting om foto egentligen utan kommer satsa på autoläget. Så jag skulle säga att D40 är perfekt kamera att köpa billigt och lära sig fota. Är det något du sen vill hålla på med kan du alltid byta upp dig.
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2008-06-04 16:46
Vi kan göra såhär att ni berättar vad ni har för kameror och vad ni tycker om dom istället?

2008-06-04 16:57
Samsung Gx-20 "samma kamera som pentax k20D"

Härlig kamera med många bra funktioner och bra färg återvinning. bra bild överlag. Lagom tung "smaksak" formen passar mig bra och tycker knappar och sånt sitter bra. sen är det en 14 pixel sensor som kanske är overkill för mig, men känns som det ger bättre skärpa.
jaja.

Management X2

Jo visst, men jag gillar verkligen inte D40 känns som en leksak och att köpa en systemkamera o köra på auto känns väldigt onödigt enligt mig.

www.RekFoto.se

2008-06-04 17:00
 www.RekFoto.se

2008-06-04 17:01
nackdelen med kameran är att jag tycker den är för slö. 3 bilder per sekund. men känns inte tillräckligt snabb ibland.
 www.RekFoto.se

2008-06-04 17:36
Ja men det är ju det jag menar. Jag förstår verkligen att du tycker som du gör, men det är annorlunda för en nybörjare. Man kan köpa den och lära sig att fota, hur manuella inställningar fungerar, vilka funktioner man saknar etc. Jag har flera polare som pungat 10k+ och sedan bara kör auto, orkar aldrig ta med kameran nånstans för den är för stor för de etc. Det känns ju lagom onödigt imo.

Jag har en D40 själv som jag har haft i 1år. Skulle gärna byta upp mig nu då jag vill ha som du säger en snabbare sekvenstagning, autobracketing, och ett par till mpx skulle inte skada (6 är för klent efter beskärning imo). Byter jag upp mig till D80 kan jag iaf behålla mina objektiv och filter.

Jag har givetvis ingen aning vilka skills och fotoambitioner trådskaparen har, men med tanke på priskravet och tidigare uttalande så vill jag påstå att D40 är helt rätt. Men visst, om det är viktigt att slänga pengar på en mer kompetent modell för att se coolare ut, men inte kunna fota med den - go for it. Om du dock VET att du är intresserad utav foto och något du kommer ägna dig åt mer än att fota polarna på förfesten eller från balkongen - investera i en bättre då du troligen kommer vilja byta upp dig.
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2008-06-04 18:22
Management X2

Sant, håller med om det.
Är det inte jobbigt att köra på manuell när det inte finns en liten display för dom? Min syster har en sådan kamera också. Ah det är skön att slippa köpa nya objektiv, körde med pentak k100dsuper från början som tur är har samsung och pentax samma fattning så kunde också behålla dom.
 www.RekFoto.se

2008-06-05 16:35
Nikon D80 rekommenderas varmt, men du får ge avsevärt mycket mer än 4000:- för den. D40x samt D60 är väldigt bra instegskameror också.
Look with your own eyes - See with your own mind