I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vill ha en ny UMPC, hjälp med tips & råd av UMPC/Mini-laptops!!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-05-11 16:26

Vill ha en ny UMPC, hjälp med tips & råd av UMPC/Mini-laptops!!

Hej alla!

Alldeles snart är det dags för mig att lämna över min 15,4" laptop och gå ner kraftigt i storlek, då jag bara kommer använda min framtida laptop för surf-bruk och liknande lätta ändamål. Jag tycker 15,4 är grymt stort för mig just nu, det är just därför jag vill ha en väldigt lätt och liten dator att bära med i princip överallt.

...Dåså...vad jag vill ha i min framtida mini-dator är följande krav:

- 8,9" - 11" skärm

- Helst en laptop-form, så att säga...eller åtminstonde en med tangentbord då.

- Linux, XP eller whatever, operativsystemet kvittar i stort sett!

- Helst ett flashminnesbaserad utrymme, om det är det som e Solid State Drive, och isåfall kvittar det vad det bir för utrymme. Men jag säger inte nej till HD heller. =)

- RAM-minne kvittar också, men isåfall ska det vara uppgraderingsbart.

- Ska inte kosta skjortan heller, givetvis!!! 20 papp för en 11 tums Sony-laptop är en No-No!

Sist men inte minst..

- Det tipset ni kära folks lämnar, ska helst vara på PC'n som man kan få tag på nu eller senast runt juni, kvittar om det finns i Sverige eller whereever bara jag kan få tag på den snart! ;)

Så...vad finns det för PC'n ute i marknaden?? Hjälp mig ! =)

2008-05-11 19:22
Köp en Asus EEE.
http://www.last.fm/user/Ayanamii/

2008-05-12 16:13
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-12 17:15
Ni har ju missat mitt allra första krav, vilket vad:

- 8,9" - 11" skärm

Eee 700'an är väl bara 7 tummare? :)

2008-05-12 20:34
Men det ska komma en med större skärm eee 900 men när den kommer vet jag ej :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-13 00:30
verkar vara asus eee lr vanliga små 12,1 som gäller

2008-05-13 13:45
Asus Eee är dessutom slöare än helvetet. XP kan du ju drömma om att köra på den med vettig prestanda (jag talar av erfarenhet, inte gissningar eller hörsägen). Finns en rad alternativ vars namn jag inte lagt på minnet, huruvida de sen är tillängliga utanför Akihabara och Japan är jag dock osäker på... men Eee har en rad konkurrenter av varierande storlek och pris. Kan skriva ner lite namn nästa gång jag har vägarna förbi Yodobashi eller dylik affär.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-05-13 17:19
PenDragon: Jag vet folk som har EEE med XP och Linux. Båda är lika snabba.
http://www.last.fm/user/Ayanamii/

2008-05-14 11:39
mYspersSon

Lika slöa skulle jag säga. Asus har ju själva erkänt att de skulle behöva speciell version av XP för att kunna köra operativet vettigt på Eee. Den är helt enkelt inte snabb nog för att det ska fungera bra.

2008-05-14 11:47
PenDragon

E det så? Fasiken, jag som blev helt inställd på att fixa en sådan! =D
Men du, har du inte kanske några länkar till dessa påståenden, så jag kan läsa genom lite?

Och sedan hörde jag också att Eee 900 ska lanseras under sommarn med Atom-processor...kanske det gör någon skillnad i både prestanda och batterilängd?

Lebanner
Jo precis, men fan...då känns det som om hela vitsen med ultra-portaliteten med 12 tummarn försvinner och jag istället för en smidig liten UMPC bara har en liten PC? =D Eller jag vet inte...Dessutom, e inte många av 12 tummarna rätt så heavy?

2008-05-14 11:51
Min första tanke är faktiskt Macbook Air.

2008-05-14 17:29
Och sedan hörde jag också att Eee 900 ska lanseras under sommarn med Atom-processor...kanske det gör någon skillnad i både prestanda och batterilängd?

Jo det skulle definitivt snabba upp det hela avsevärt.

daviden P26

MacBook Air är ju tyvärr ganska ovärd den också annat än för dess tämligen trevliga design... maskinellt finns det ju klart roligare alternativ, vanligtvis till lägre priser dessutom. Liksom, bara en grej som endast 1 usb-port, som dessutom är insjunken så att du inte kan använda alla sorters usb-prylar till den. Ingen ethernet överhuvudtaget, ingen optisk enhet, problem med överhettning, ganska fattig batteritid, diverse barnsjukdomar.

2008-05-15 08:09
PenDragon

Såklart är det en väldigt nischad produkt. Man köper inte _enbart_ en macbook air.
Optisk enhet och ethernet skiter jag ett stort stycke i. Jag gillar inte skivor ö h t, outdated media. :)
Dock är ju, som du skriver, överhettning lite otrevligt.

2008-05-15 13:12
daviden

Macbook Air är jättesnygg och har nice OS etc...men ditt tips går emot två av mina större krav, vilket är följande:

- 8,9" - 11" skärm

- Ska inte kosta skjortan heller, givetvis!!! 20 papp för en 11 tums Sony-laptop är en No-No!

13.3 tum eller vad det är på Macbook Air är lite för stort just i mitt fall, och 16 papp är lite för mkt att lägga på en laptop om jag endast kommer vilja surfa, läsa nyheter, sköta räkningar etc...mail osv...men tack för tipset ändå! :P

2008-05-15 13:32
Nza

Sant... Iofs. valde du inte en prisklass... Kosta skjortan är ju runt 30k :P
Åk till media markt, de har massa små laptops, var där igår och spanade - prisklassen 3-6k.

2008-05-16 10:22
Nu har jag iallafall beställt den och väntar på att den ska anlända till Sverige, kommer säkert ta en vecka innan den är här från Taiwan! 419 Euro och det är då med frakten, dessutom kommer de att märka paketet som "Gift"/"Gåva" och ställa ner värdet på paketet...så vi får helt enkelt se hur det blir när jag får hem det.

Kan vara snäll och langa in lite bilder åt er också såfort jag får hem den, så ni får se hur rackarn ser ut!

daviden

Vad var det för laptops, och hur små var de?

2008-05-16 10:31
Haha, sry, glömt förklara vad "den" betyder, "den" jag beställt är en Asus Eee 900 20G m. Linux!

2008-05-18 02:46
En Eee med Atom-processor är faktiskt något jag kan tänka mig :) Rejäl prestandaboost också, blir nog bra!

2008-05-18 22:40
IBM har ju små thinkpads. lr ja.. Lenovo står det väl på dom nu förtiden. De är runt 10".
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2008-05-21 21:59
UPDATE:

Sitter med min ultrs-lilla och söts Asus Eee 900 och skriver detta inlägg, så med andra ord blev det nästan tveklöst denna fiiina fiina lilla PC.

Nu kan jag verkligen klala min bärbara en liten nim bärbar dator!!

Är fortfarande inte haj på Linux än, men sakta men säkert så lär jag kunna mkt mer om Xandros...:)

Till er som undrar om denna verkligen räcker till, så säger jag tveklöst JA, det gör den! :P

2008-05-22 03:16
Lunix är rätt lättanvänt i dagsläget :)

2008-05-22 08:38
Verkar fin: idg test

Hur mycket gav du för den och var köpte du den? Har du 20 GB solid state?
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2008-05-22 20:05
PenDragon

Säger du bara :P Fyfan vad det här med Linux-koder etc har tagit kål på mig haha!

bakeman

Beställde den från qbitonline.com (Taiwan). Det som är så gött med den sidan e att de för det förtsa inkluderar frakten i kostnaden för datorn..419.06 Euro för att va exakt :) Dessutom märker de paketet som gåva och sänker värdet på paketet till under 500 kr (Över 500 kr= och du får betalfen massa tullavgiter o mom etc etc)

2008-05-23 08:28
^Man skulle nästan kunna tro att du har betalt för att säga så...

Men 419€ var ett fint pris. Nästan så man är suugen på en själv, bara som (mer el. mindre) onödig extrapryl.

2008-05-23 08:29
Förresten, hur gör du med tangentbordet? Byte till svenskt eller kör du på utrikiskt?

2008-05-23 10:27
bakeman

Haha whatever niccuh...
Fick kämpa som fan med att fixa svenskt tgb i Linux (Jag kan ju knappt Linux) men efter en massa om och men så fick jag till det, så ja, jag kör svenne-style!
Som sagt 419 var ett grymt pris...:)

2008-05-24 10:20
Lite småsugen.
Väldigt intressant med simcard-slot direkt i datorn, det uppskattas - då blir det mobilt på riktigt.

2008-05-25 20:18
^Precis, det här med usb-modem och grejjer är ju ett djävla härke. Alla xpress-kort varianter kostar också satan.