I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-04-29 07:58

PDF-hjälp.

Hepp.

Har fått följande info från från tidningen jag ska göra en annons till:

Krav på annonsen

Tryckanpassad pdf (Acrobat 4 eller 5

). Pdf:en kan ej skapas direkt från ditt

layoutprogram. Rätt format enligt prislistan med rätt

pass- och skärmärken.

Har nu gjort dokumentet i InDesign och känner mig lite osäker på vad jag ska göra nu. Vad ska jag spara filen som innan jag öppnar den i Distiller? Och hur gör jag åpass- och skärmärken med distiller? Hittar inte valet där på så sätt som det finns i Indesigns PDF-export..

Någon som kan.?

"Once you've taken a few punches and realize you're not made of glass, you don't feel alive unless you're pushing yourself as far as you can go."

2008-04-29 11:26
Låter skummt att man inte skulle kunna göra direkt från ID.. men du kan ju välja Acrobat 5 (kanske även 4, minns inte) inställning när du exporterar från ID? Kan du inte testa det och kolla med tidningen om det fungerar
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2008-04-29 15:37
I Indesign CS3 kan man välja Acrobat 4,5,6,7 eller 8 under kompabilitet.

När jag testade Distiller så vill den ta emot filer i antingen .ps eller .eps. Om tidningen nu absolut måste ha pdf-filer skapade i Distiller så kan du ju exportera till .eps i InDesign och sedan öppna den i Distiller, även om jag inte förstår meningen med att gå den vägen :)

2008-04-29 17:02
Leverar dagligen pdfer tillverkade direkt från indesign för tryck, så länge du har CS2 eller CS3 och exporterar en Acrobat 4 (PDF 1.3) kompatibel pdf så ska det inte vara några problem, men om du verkligen vill köra genom distillern, så är det ctrl-p (äpple-p) och postscript som gäller. ps-filer tycker distillern om.
Don't trouble trouble until trouble troubles you
Rätta mig om jag har fel.