I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-03-21 13:43

Grafik bärbar pc

Undrar om det finns något som kan göra att man får bättre grafikprestanda på en bärbar pc. Typ som ett externt grafikkort, eller ja ni förstår.. Tips och råd vore bra.

Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2008-03-21 13:51
du kan väl köpa en med ett bra grafikkor från början.
RekFoto

2008-03-21 13:51
sen så  är bärbara inte till för att lira spel på.. om det är det du vill.
RekFoto

2008-03-21 14:17
REB urban myth. Finns bärbara med dual sli med nvidias värstingar och C2D Intel CPU's med 4GB Ramminne.

Peacerich
Det ska vara externa grafikkort för laptops på gång iaf. Vet inte lanseringsdatumet dock. Var någonting framåt sommaren.

2008-03-21 14:17
Finns gott om bärbara som funkar utmärkt att lira spel på.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-03-21 14:37
Finns många bärbara som äger sönder stationära..så vafan snackar du om? Det finns som sagt va värsting laptops!

Sen så kan du lämna in din laptop å be dom uppgradera skiten ;p
No you!

2008-03-21 14:54
och? dom är ändå inga spel datorer bara för dom har de bästa sakerna? som om bra grafikkort bara är till att spela spel med!! så vad snackar du om? det är ju så att laptops inte är speldatorer.
RekFoto

2008-03-21 15:26
Användaren är inloggad REB P19

Finns laptops som är speldatorer utrustade med en 19tums skärm å allt :)
No you!

2008-03-21 15:28
Jag är inte ute efter att spela på min dator, så det kan ni genast utesluta. Sen så vet väl jag som alla andra att det går att köpa en ny, men då skulle jag inte ens ha skrivit denna tråd.
Tack Kaneida X0  för ett vettigt svar..
Vad fan är det med er whoaiter, varför ska de flesta hela tiden vara så skeptiska och anti allt man skriver? Blir mer och mer tydligt i forumen.

2008-03-21 20:05
Någon annan som har någon info ang det som Kaneida skrev??

2008-03-21 21:24

Peacerich

Har tyvärr inget gediget information att ge annat än att avvakta ett tag:
http://pc.feber.se/art/38151/asus_xg_station_snart_hr/
http://www.tomshardware.se/grafikkort/20080114/index.html

Alternativt har du PCMCIA, fast frågan är om det är vad du är ute efter riktigt.
http://www.dustinhome.se/pd_5010069154.aspx

Angående bättre prestanda så är det lätt att utgå att det är spelprestanda du är ute efter dock kan förbättrad prestanda även behövas till 3d modellering, photoshop/illustrator, filmbehandling, för att kolla på HD material samt om man ska ha fetare grafikinterface på OS'et a la Compiz/Beryl. Vad ska du ha till? Kanske går det att öka frameraten med snabbare/mer minne? Vad kör du för OS?

En sak jag kom och tänka på var att försöka hitta tweakade/prestanda drivrutiner till grafikkortet. Finns exempelvis Omega drivrutiner för Nvidiaprodukter som kramar ut en del ur grafikkorten. Använde dock för 2-3 år sedan senast och risker för blåskärm finns, inget farligt, men lite buggigt. Ska finnas bättre tweakade drivrutiner.

Alternativt byta firmware? Var någon vänlig själv för nåt månad sedan som tipsade om att hur man skulle gå tillväga för att om man hade nvidia m8600gt och tweaka den så att den gav samma prestanda som stationäras 8800gts.

De flesta bärbara är tyvärr inte så uppgraderings/modifieringsvänliga i dagsläget. Skaffade mig en Asus C90s själv, fördelen är att jag kan uppgradera CPU'n, minnena och grafikkortet samt hårddisken mot valfri dito i framtiden relativt enkelt. CPU'n måste köras i Intels C2D familj, satt en PC desktop CPU, så inte så mycket till livslängd, men desto mer prestanda. Harr harr. Monster det hära.

2008-03-21 21:27
Förresten, använder du dig utav Vista, så kanske du borde ta och titta på Windows Server 2008 workstation customised installationer/guider. Ska tydligen vara stabilare och ha minst 22% ökad prestanda. Kan ge både en och annan framerate  där. Har inte orkat engagera mig riktigt i det dära för tillfället. Ska nog dock i dagarn köra igång en VMWARE/Virtual PC installation och se hur det ter sig och eventuellt byta ut Vista mot 2008

2008-03-21 21:59
Pro_noob

haha jo dom är speldatorer bara för dom har 19 " skärm?  Det är nog mer för att man ska kunna arbeta bättre på dem. hitta en jävla sida där dom säljer en laptop under '"gamer"

bara inse astt laptops är inte spel datorer.
RekFoto

2008-03-21 22:01
vet att företag skriver ibland GAMER laptops. Men det är ju bull. en gamer dator är en stationär.
RekFoto

2008-03-21 22:05
Bara för att de har fet skärm är de inte speldatorer.
Bara för att de har grymt grafikkort är de inte speldatorer.
Ingen benämner en laptop som speldator.. eller justdet, det gör vissa. Men det är bara hittepå.
Snälla. Klarar datorn att hålla ett spel flytande, så är det väl en speldator? Eller du blir arg om jag ibland lirar lite gta SA på min?
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2008-03-21 22:09
Nej nej nej. jag vet att laptops går att spela på. men dom är då inte till för att spela på även om dom klarar det. hur nice äre att spela på en laptop? Visst man kan koppla in mus, tangentbord och skärm om man vill, då är den väldigt bärbar.............. men kalla det speldator ni..
RekFoto

2008-03-21 22:47

2008-03-22 09:15
Kaneida:
Ja jag är lite ute efter bättre prestanda vid photoshop och även HDTV. Har ingen bärbar som är tiptopp på den fronten grafikmässigt. Det är trots allt en 1,8Ghz, med numera 2gb ram och en 60 gb hdd. Det är en IBM/Lenovo T41:a lite upphottad. Dock är grafiken i den helt totalt värdelös. Kör för tillfället Vista på den, mest för att prova på det OS:et. Skall nog köra Xp på den nu i fortsättningen för att se om det blir någon skillnad.

2008-03-22 11:01
Peacerich
Du kommer nog få loss en del kraft från OS'et och använda till annat när du byter från Vista till XP. Även om jag själv nu vant mig vid Vista och finner det lite smidigare med USB-enheter och drivrutiner även faktist, så är Vista rätt så meningslöst att ha utifall du inte hade tänkt utnyttja DirectX10. Samtidigt känns det smått gammalt att gå tillbaka till XP/2003, så sätter min hopp på 2008 Server som sagt.

Tror att genom ditt byte från Vista till XP så kommer att få loss en hel del arbetsminne. Även om du inte har helt kassa grejer så misstänker jag att du inte har en Dual Core CPU? Det innebär att stackarn får jobba på rätt ordentligt för att orka OS'et. Processor och minne är nästan viktigare vid HD och bildbehandling har jag märkt även om ett bra grafikkort med mycket eget minne som avlastar CPU'n och minnena är som ett skänk från ovan. Får hoppas på att Asus får ut sitt XG Station snart. Tror den kommer bli succe.

Tänk själv, köpa en laptop för 4000 kronor som har relativt medel prestanda men ändå C2D CPU och 2GB minne men riktigt kass grafikkort, koppla till den och vips kan du fixa med saker som tidigare var i principt omöjligt. Vad man får då är billiga datorer som är resurssnåla och därmed ultramobila. Men sen när du är hemma/på hotellet så kan du koppla till externa grafikkortet och hålla på med kraftigare saker. Även om det inte kommer vara gratis heller så kommer det vara ett tacksamt tillskott, speciellt med tanke på att utifall externa grafikkorten utvecklas och kommer i nya och kraftfullare versioner så slipper du uppgradera bärbara datorn. Onekligen någonting och se fram emot.

2008-03-22 13:45
köp bara ett externt grafikkort
intelligenta pojkar, som kan rimma på ett ord tre gånger och kallar sig för rääppers... (-.-)

2008-03-23 12:25
Kaneida X0

om du läser deras prestande är den inte speciellt bra. inte så bra att man klarar alla spel på högsta idag iaf. och jag säger fotfarande att det inte är speldatorer bara för dom heter gamer för laptops är inte speldatorer helt enkelt.
RekFoto

2008-03-23 13:10
REB
Ingen "dator aka PC" är en speldator. Enda speldatorer som existerar är konsoller (PS3,  360, Wii, PSP, DS etc.). Nöjd nu?

2008-03-23 13:11
nä verkligen inte. varför skulle det vara så då?
RekFoto

2008-03-23 13:16
REB
Absolut enda som skiljer en vanlig PC och en laptop åt är ett kompaktare design. Vad är det som definierar en speldator? Att den ska blinka som ett julgran vara större än din mamma (menar inte just din mamma, en allmän mamma) och du ska behöva en lyftkran för att flytta på skitet? Har du eventuellt missat laptops som har 22" skärmar och innehåller allt som är tänkta och vara stationära, med den fördelen att de enkelt kan tas med? Definiera en speldator för mig för visst kan laptops vara speldatorer.

För mig är det delarna inne i datorn som avgör dess syfte, har du top of the line grafikkort och kraftfull CPU samt snabba och stor mängd arbetsminne då är det en speldator för mig då syftet är grafikprestanda. Visst finns chansen för filmredigering och bildbehandling/modellering , men majoriteten av datorer som uppfyller de tre kraven är speldatorer.

2008-03-23 13:16
Absolut enda som skiljer en vanlig PC och en laptop åt är ett kompaktare design.
Lite fel, extrautrustning så som skärm och tangentbord medföljer.

2008-03-23 13:31
Alltså, Jag tycker inte laptops är speldatorer. även om man kan koppla in tangentbord och mus osv. dom är inte sköna att spela på om man nu inte kopplar in tangentbord och mus och kanske skärm. så vad är vitsen då? men som jag sagt innan det går spela på dom, men fotfarande tycker jag inte det är en speldator.
RekFoto

2008-03-24 00:52
Okej vi har hört din synpunkt. Kan du nu sluta pajja tråden?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-24 02:42
kul att du skrev pajja :) ...  welwelwelwel
RekFoto