I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-03-11 17:51

Kryptera hårddisk

God eftermiddag,

Jag hade för 2 månader sedan en dator från HP. På kvällen stängde jag av den som vanligt, och morgonen därpå ville den inte starta.
Efter felsökning och ett antal proppbyten i lägenheten visade det sig att moderkortet hade brunnit. Gött.

Datorn drog in på reparation, och nu nästan två månader sedan och otaliga telefonsamtal till HelpDesk så meddelar de att jag inte kommer att få tillbaka datorn alls.
Istället kommer jag få en ny, vars ökade specs kommer att fungera som kompensation.

Skit i det. Nu är jag ute efter ett program som krypterar hårddisken. Jag kommer att ta frekventa backup:er på den, men vill ändå att all information är krypterad.

Jag har aldrig tidigare sysslat med sådant, så jag söker program, erfarenheter och tips från er. Bara langa in dem här i tråden, tack.

Ps. Den nya datorn jag kommer få är en dv9791. Verkar duglig. Ds.

Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2008-03-11 18:03
Har aldrig använt det själv, men har hört mycket bra om TrueCrypt. Speciellt senaste versionen som ska ha massor med goa funktioner, t ex möjlighet att kryptera systempartitionen, så man skriver in lösenordet innan man bootar operativsystemet.

Det där med hidden volume i TrueCrypt verkar fint om man är extra misstänksam av sig :)

2008-03-12 10:18
Tack eMmet, jag har kikat på en massa program men detta verkar vara det mest stabila av dem. Interfacet kanske inte är det vänligaste, men har man online-hjälpen öppen i början så klarnar det en hel del.
Jag hade gärna krypterat hela hårddisken, men det verkar finnas en jäkla massa risker med det. Bootsektor osv som kan gå åt skogen, tydligen.
Antar att jag får nöja mig med att ha en krypterad partition..?
Laila Freiwalds

2008-03-12 11:47
Truecrypt fungerar utmärkt, har kört det i ett år eller två
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-12 12:02
PGP! Du kan välja mellan dom absolut senaste krypterings teknikerna och dessutom kan du blanda ihop flera nycklar så det blir totalt jävla omöjligt att dekryptera. pgp har ju fan vunnit varenda krypterings pris i världen sen det kom mer lr mindre
kör själv heldisk krypterad hårddisk med PGP. helt fantastiskt bra!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-03-12 20:19
Kör ni då med pre-boot-auth? Hur fick du, Rixon, det att funka med TrueCrypt? Man är väl tvungen att skapa en rescue-disk där i något av stegen va..
Jag har itne tänkt köra det på denna datorn, men när jag får min laptop så ska jag göra det. Hoppas att det fungerar ypperligt även på Vista!

PGP.. får väl kika lite på det också. Tack.
Laila Freiwalds

2008-03-12 20:27
TrueCrypt har ju något kod inbyggd så att utifall polisen vill komma åt innehållet så kan företaget ge ut något kod (om inte polisen redan har det) skriva in det och disken låses upp utan vidare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-12 22:13
Two Face X0, fan vad värdelöst! pgp går inte att komma runt på nått sätt alls, det har vunnit hur många jävla krypterings pris å skit som helst. ska tydligen vara omöjligt ens för militären att komma igenom
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-03-12 22:26
Hehe, jag läste hur PGP startades.. tydligen en kille som gjorde första versionen som svar på lagstiftande i USA att alla krypteringsprogram måste innehålla en backdoor som regeringen kan ta sig in via.. Han gjorde ingen backdoor, och riskerade ett tag fängelse.
Fin story, om inte annat. Jag gillar PGP iallafall, kör en demo nu för att kolla om det är något att ha.
Skönt med ett dugligt interface, iallafall.
Laila Freiwalds

2008-03-12 23:05
Användaren är inte inloggad Two Face X0
Snacka inte skit, Truecrypt är till och med open source, du tror inte att någon skulle märka det?
"TrueCrypt does not contain any mechanism or facility that would allow partial or complete recovery of your encrypted data without knowing the correct password or the key used to encrypt the data"

Användaren är inte inloggad Pusherman X11
Det handlar ju ioförsig mer om vilket algoritm man använder än själva programmet i sig.

Användaren är inloggad U-Nas P22
Har inte krypterat min bootpartition då det inte stöddes när jag installerade det för första gången. Tänkte kryptera hela servern när jag väl flyttar den till ett bättre ställe.

2008-03-13 11:46
Rixton P22, precis, pgp blandar flera, man kan välja själv dessutom

2008-03-13 12:06
Fastnade för PGP. Krypterade hela min hdd igår, tog ca 5h att genomföra det på alla 250gig.
Nu frågar den efter pass varje gång jag bootar - precis som jag ville ha det.

För nyfikenhetens skull.. var händer om jag plockar ut min krypterade disk och sätter den som slave i en annan maskin? Om man browsar igenom den i låt säga dos eller utforskaren? Hur ser det ut, bara en massa jidder och tecken?
Laila Freiwalds

2008-03-13 12:33
har inte testat det själv än då det här är första gången jag testar pgp själv också. jag antar att hårddisken blir helt oläsbar öht om man försöker köra den i en annan burk. man lär nog inte kunna browsa den öht eftersom all data är huller om buller i krypterade bitar. möjligtvis att det kommer nått pgp varningsmeddelande lr liknande. testa vettja! intressant att veta :)

2008-03-13 13:37
Pusherman X11, Vilket även TrueCrypt klarar.
Känns för övrigt bättre (och billigare) att köra TrueCrypt, iomed mindre chans för bakdörrar och annat

2008-03-13 15:26
Är det mindre chans att TrueCrypt innehåller backdoors, än PGP? Isåfall; varför?
Måste ju säga att PGP har stora fördelar jämfört med TC.. synliga då alltså.
...
För att följa upp storyn med HP.. Ringde dem nu och bad dem att skicka den gamla hårddisken till mig med samma leverans som den nya datorn kommer med.
Javisst, det kunde de göra - till en kostnad av 2800kr. Därtill kommer även moms, och ökad frakt. Vilket piss.
Laila Freiwalds

2008-03-13 18:09
TrueCrypt är opensorce, vilket inte PGP är, tillräckligt för att man ska föredra Truecrypt,
Opensource är egentligen enda sättet att veta att det inte finns en bakdörr

2008-03-13 19:14
Jag körde PGP i ett par år, tills jag bytte till TrueCrypt nu. Mycket nöjd och skulle inte byta tillbaka!

2008-03-13 21:29
snokåtjuvåtta
Varför bytte du från PGP till TrueCrypt - vad fick dig att byta?
Laila Freiwalds

2008-03-14 10:42
U-Nas P22: Jag gillar TrueCrypts utformning. PGP är bra, inget snack om saken, men jag tycker allt att TrueCrypt gör jobbet lite enklare, och lite snabbare. Dessutom är det OpenSource, vilket är ett argument starkt nog att vinna striden på egen hand.

2008-03-15 13:17
Alright, jo.. fast jag väger nog fan bort opensource mot ett bättre interface faktiskt.
PGP får duga, tills jag blir motbevisad :)
Laila Freiwalds

2008-03-15 19:03
Vad är det för fel på deras interface?
Öppnar truecrypt när jag startar datorn, skriver i lösenordet och stänger ner det igen.
Är ju inte som att man behöver sitta med det öppet hela tiden

2008-03-20 23:35
Alright, nu är jag tillbaka. Har fått min laptop, och ska köra igång detta racet imorrn.
Nu är det så att denna maskinen har två fysiska diskar. Jag vill skydda båda och använda mig av boot-auth. Måste jag mounta den andra disken, den som inte innehåller windows, eller hur gör man detta enklast?

Detta måste vara mitt dagens i-landsproblem. "Fäään, jag har två hårddiskar istället för en. Skit."
Laila Freiwalds