Strul med RAM-minne (?) - behöver hjälp
Tidigare idag satte jag i ett extra RAM-minne på 512mb och har nu 3 st på sammanlagt 1024 mb. När jag satte igång datorn igen så fick jag en bluescreen med något felmeddelande om att Windows inte kunde startas pga fel med en ny hårdvaruinstallation eller något åt det hållet. Tänkte ju först att det var något fel med själva minnet jag satte i eftersom det har ett par år på nacken och satt i brorsans numer förfallna dator. Jag startade i alla fall om och den gången startade Windows som det skulle, så jag tänkte väl att det inte var något fel ändå. Windows funkade som det skulle och det stod klart och tydligt överallt, att jag nu hade 1024mb RAM.
Nu har datorn dock startat om av sig själv en gång mitt i ett spel och även kraschat till bluescreens några gånger. Den senaste av dessa hände helt slumpartat när jag satt på internet men enligt Microsoftfelrapporten berodde det på mitt antivirusprogram. Vet inte om det ändå hade med RAM-minnet att göra eller vad fan det var för något, har aldrig hänt innan i alla fall.
Nu vet jag inte mycket om sånt här men vad jag förstått så kan RAM-minnen köras i olika hastigheter på något sätt, jag har letat runt men inte hittat någon information om det på datorn, annat än att det finns tre minnen, storleken på dem, i vilka uttag de sitter och att de funkar. "Speed unknown" är det närmaste jag kommit ett svar, inte ens BIOS-setupen visade någon hastighet.
Nu undrar jag alltså först och främst om det här har med RAM-minnet att göra överhuvudtaget, mest eftersom datorn faktiskt "ser" alla 1024mb. Jag var på väg att köra igång Microsofts RAM-minnestest men jag tänkte att jag frågar här först. Om det beror på det här, vad kan jag göra för att fixa det, förutom att då plocka bort själva minnet och se om det löser sig? Jag minns att jag hört något om att man kan ställa om hastigheten minnet körs i på något sätt men det har jag inte så bra koll på alls, vet ju inte ens hur man ser hastigheten på dem...
Är det något jag glömt ta upp så är det väl bara att fråga. Har någon errorkod från när det kraschade också, om det är någon som kan tyda sånt. Hoppas man kan få hjälp med det här i alla fall, jag vill ju gärna behålla det nya minnet...
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny
|