I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-03-05 20:18

Datorn kollapsade

Tidigare idag när jag låg och glodde på Futurama i lugn och ro så stängde min dator av helt utan förvarning och nu går den inte att slå på igen. Den är helt stendöd. För kanske ett år sen när garantin fortfarande gällde så slutade det funka att starta den men då kom den en bit innan den startade om. Då har jag för mig att dem bytte nätaggregatet (låter det rimligt?).
Igår så varnade den att hårddisken var nära nog full och jag gjorde en diskrensning, men det kan väl inte vara det som spökar?

Som sagt så har garantin gått ut och det är väl förmodligen svindyrt att lämna in den på rep och dessutom jobbigt att börja fara runt med den så vet någon vad felet kan vara? Den är inte så ny och om det kan tänkas vara nån komponent som är trasig (kanske nätaggregatet igen?) så är jag nästan beredd på att dyka in och försöka byta den.

Vet någon vad felet kan vara när den dör så tvärt? Helt spontant så tänker jag mig att det måste vara ett fysiskt fel och inte ett psykiskt fel haha, alltså att det är hårdvaran och inte mjukvaran som tjorvar. Eftersom den inte alls vill starta så kanske den inte får ström och jag resonerar på det viset att ett nätaggregat kanske ansvarar för sådant (framförallt baserat på namnet).

2008-03-05 20:21
Kul att min dator också gjorde det igår. Dock var det bara jordfelsbrytaren om slog ifrån, pjiuuuu.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-05 22:28
låter som att nätaggregatet kab vara boven..men har du otur så kan ju den i sin tur brännt fler saker :/ prova med ett lånat nätagg först... så slipper du köpe ett i onödan om det inte är det :P
Det blir ingen extra sång, vi är klara – hej då

2008-03-07 09:42
Tha_SlaYer
Tack. Visst är inte nätaggregat svindyra? Är det svårt att mecka ut nätaggregatet? Jag har en äldre dator också, men vill ju inte fucka upp den om jag plockar nätaggregatet från den. Hur stor chans har jag förresten att det passar? Alltså är dem ganska universella eller ska man ha precis rätt till varje dator?

2008-03-07 10:51
Altis ATX-300PT(EC) står det på nätaggregatet som jag har nu. Det går ju ut en bunt sladdar ur det. Om man köper ett nätaggregat kommer då alla dem sladdarna med? Jag tänkte om man måste koppla dem själv och så eller om man bara  behöver plugga in dem?

2008-03-07 11:21
Att skruva ut nätagrretgat brukar inte vara nå porblem.. brukar sitta fast med runt 4-5 skruvar på baksidan... sedan är det bara att koppla ur dina hårddiskar och cdrommer eventuellt grafikkort och sån som har ström.. sen har du även moderkorts kabeln som brukar sitta bredvid processorn och sen den kabeln som sitter vid plattkablarna till cdrom och hdd... så  brukar det se ut..och vad jag vet så är det ganska mycket standard..men inte helt säker... kan vara nytt nu efter allt nytt som kommit så som pci express och liknande..ahr inte köpt nya delar på nåra år :P.... ett nätaggregat är inte speciellt dyrt i ditt läge tror ja... du har en äldre dator säger du..då drar den kanske itne liak mycket å inte behöver lika stort nätagg...det kostar nog runt max 500 för dig i så fall..men inget ja kan lova...vet itne häller om det är ditt nättagg som är trasigt.... om du bor i en mindre stad och har en lokaldatabutik borde dom kunna göra en felsökning åt dig för runt 100-250 spänn då vet du vad det är..får du inget svar tycker ja inte du borde behöva betala häller...

2008-03-07 11:41
min dog oxå,,, men det va tydligen blixten eftersom all el försvan, och datorn vägra starta när den kom tillbaka,, då bytte jag bara den där nät grejen där bak,,, jätte lätt,, kostade 250kr.... datorn funka fin fint...

haft kompisar som fått bode modekort m.m förstört av strömavbrott m.m så får ju hoppas det itne är så illa
S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag)
WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP

2008-03-07 13:54

Slayer
Kollade upp det aggregatet jag har på prisjakt och det kostar som mest 300:- så det är ju lugnt. Har nog några databutiker här, tack för det tipset.

Öppnade datorn imorse och det verkar inte vara nåt problem att byta det, antar att man bara sätter tillbaka sladdarna dit dem har varit så då är det ju lugnt om man installerar ett likadant nytt.

Funderar på vad annat det kan vara om inte nätaggregatet. Om hårddisken kraschar eller om moderkortet är dött, blir den då så här stendöd.
Förr hade vi problem med att elen fuckade ur och sprängde glödlampor och skit och när fastighetsfolket kollade det så var typ propphållarna (vad det nu heter) uppborrade, men antar att dem fixade det. Hoppas bara inte det var sånt

2008-03-07 17:25
Är hårddisken död så startar fortfarande datorn, är moderkortet trasigt så lär den inte starta, beroende på vad som har gått sönder
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-07 17:57
Hittade två databutiker idag och ringde dit, men det verkar inte bättre än att båda har lagt ned tyvärr :/

Rixton
Okej, det låter ju lite betryggande

2008-03-08 12:10
som sagt att slänga ut 300 spänn är ju inte så farligt för en uteslutningsmetod..då har du ju ett nätagg till övers iaf :P värt å prova... men som sagt kan det j uvara moderkortet..men om du säger att propp"sockorna" vart uppborrade så kan det ju ha varit det som gav överspänning i din dator och troligtvis brända ditt nätagg...dock tycker ja dom borde ha fixat det ?? kolla upp det annars står dom för nya dator.-..

2008-03-08 12:36
Tha_SlaYer
Jo, det är inte så farligt, finns nog en del dataservice i källare och så här omkring men vet inte om det är värt det.
Jo, dem måste fan ha fixat det där med propparna, dem tjänar ju inget på att låta det vara kvar, däremot blir dem ju ersättningsskyldiga om det händer något.
Det som är konstigt är ju att datorn bara stod på när det hände. Känns troligare att nätagget hade dött när jag startade om eller stängde av, men men

2008-03-10 18:29
fast å andra sidan så har j ualla produkter en livslängd...din produkts livslängd kanske slutade där :P hjärtattack =) det är ju inte så människor dör mest när dom vaknar eller går å lägger sig om vi säger så :) det kan ju ha varit slitage... Aja hoppas det löser sig iaf..

2008-03-10 18:41
Hade samma problem jag också.
Gick ock köpte ett nytt nätagg. inte alls svårt att byta.
När jag väl gjort det så skulle jag med jätte stora förväntningar slå igång skiten igen.
Inget hände. Det visade sig att nätagget gått och tagit med sig moderkort och processorn i graven. Det blev en ny pc, rättare sagt en htpc istället.
Hoppas inte samma sak hände dig.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2008-03-10 19:40

Nu har jag testat med gamla datorn.

När jag satte agget från gamla i nya så gick den faktiskt igång men jag hade inte kopplat ihop allt och alla sladdarna var inte i så såg inget på skärmen eller så men fläkten började surra och så så nåt hände. Slutsats: Det är troligen nätagget som är trasigt

När jag satte agget från nya i gamla så gick den igång. Slutsats: Det är inte nätagget som är trasigt

Alltså delat resultat. Det jag tänker är att om det är moderkortet eller hårddisken som gör att datorn är död så borde det inte hända mer med ett annat aggregat och då verkar det som att det är nätaggregat som är sönder. Alltså lutar det mot att det är nätaggregatet som är sönder i alla fall. Samtidigt så är det mycket konstigt att det förmodade trasiga nätaggregatet funkar i en annan dator alltså är det inte helt dött.

Som jag tänker så finns det tre alternativ; nätaggregatet är paj, moderkortet är paj eller hårddisken är paj. Det jag kan göra är alltså att lämna in den för en felsökning (dyrt), köpa ett nytt moderkort att testa med (dyrt), köpa ny hårddisk att testa med (dyrt) eller att köpa nytt nätaggregat (inte särskilt dyrt)
Därför tog jag och beställde ett likadant nätaggregat som det förra för 300 spänn så även om det är en nit så är det inte så farligt.

I alla fall så tack för hjälpen SlaYer!

Peacerich
Men ska det inte finnas skydd mot att den tar med sig andra komponenter på kuppen?

2008-03-10 22:57
Kan ju vara så att nätagget du har i din bara är lite dåligt så det inte klarar din dator men den gamla ? :P hoppas det löser sig med nya agget iaf :) och ingen orsak :P

2008-03-11 13:29
Som jag såg att ngn skrivit, men nätaget...

Var datorn varm? Det kan vara hårdisken, det kan vara prossecorn, det kan vara mkt..
No you!

2008-03-11 15:10
Tha_SlaYer
Så kan det ju vara

ProNoob
Mmm