I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Köpa bärbar dator

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-01-09 00:29

Köpa bärbar dator

Tips och trix är väldigt välkomna..

Tänkte mig en snygg sådan hyffsat billig men bra... någon som har koll och bra tips?

säg gärna nack & fördelar

tack hejj!

I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2008-01-09 00:51
Enda jag kan tipsa om för tillfället förutom en Vanlig Macbook är kanske en Dell M1330, Dell har för tillfället 15% rabatt på alla sina datorer och 4000:- rabatt på just den datorn. priset går ner från ca 18.000kr till 10.000kr, mest dator för så mycket pengar iaf.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2008-01-09 01:15
kan man inte få tag på en hyffsad för typ 5 tusen.. måste man lägga ut minst 10?
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2008-01-09 09:06
självklart får du det =D

Vad ska du använda den till för det första?
tut!

2008-01-09 09:19
Om du ska använda den till att typ surfa och spela musik så hittade jag en hyffsad på datorbutiken. Länk
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-09 09:20
Fan, Länk

Kanske ganska bra sådär?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-09 12:02
Jag passar på att slå ett slag för mindre skärmstorlek! Om du inte känner att du behöver 15", så funkar 13" (ungefär som min MacBook) väldigt bra och då är den verkligen bärbar på riktigt också. :)
Göteborg på låtsas.

2008-01-09 13:22
Jag kan knappt hålla mig tills eee pc kommer med svenskt tangentbort. 7''!
Fast den ska jag iofs ha mer som kalender & "anteckningsblock" i skolan.

2008-01-09 18:19
skulle rekommendera att du söker lite här i dator & teknik forumet. Det brukar komma upp en sådan här tråd någon gång varannan vecka.

Lite användbara länkar till onlinebutiker:
dustin
datorbutiken

skulle inte rekommendera att du går till någon större vanlig affär, de kan lura på dig vilken skit som helst till överpris om du inte kan mycket om datorer. Det är många som har blivit lurade.
http://felidae-music.com

2008-01-09 18:20
en köpa-laptop-sticky på gång mods?
 i get more pussy then panty!

2008-01-09 23:36
det beror helt på vad du ska göra med datorn. so, tell us now. what ya gonna do?
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-01-10 01:51

va du än gör så köp inte;

acer
advent
toshiba
fujitsu siemens

.följande e ok
hp
packard bell

.följande e bra
dell
sony

för runt 5k hade jag försökt hitta nån rea modell på elgiganten eller nåt.
för runt 7k, en dell, helt klart.
dom har riktigt bra batteritid, riktigt bra stabilitet och enorm support!!

supporten för skiten på elgiganten e ganska dålig om man säger så..
trust me.. i know. i work at the mofo pc support! :D

2008-01-10 14:23
Dell? Det är väl den sämsta skiten man kan hitta?

2008-01-10 15:59
of course i am. men det är ett märke jag aldrig ha förknippat med kvalité. över priser känns det mest som.

acer är väl inte dåligt heller?

2008-01-10 21:09
conf.

men lol.. sluta nu dumma dig.

2008-01-23 12:12

Hijackar tråden lite..
Skall köpa laptop tänkte jag; står mellan dessa två:

http://www.dustinhome.se/pd_5010125532.aspx

http://www.dustinhome.se/pd_5010117031.aspx

ska använda den till att surfa, studier, musik i princip. har ingen större koll på sånt här, så några rekommendationer är välkomna.. är de där två ok datorer för ändamålet?

2008-01-23 14:23
Vintersork
De är väl i stort sett likvärdiga men jag hade valt HPn då den har Firewireport och S-videoutgång. Dessutom är den ju bra mycket snyggare. Hårddisken är iofs lite mindre, men en extern kostar inte många hundralappar..
mensvärk är livets krydda.

2008-01-23 19:00
Jag stjäl också tråden lite.. Sitter och letar som en dåre efter en bärbar som jag är nöjd med. Har hittat många men det är alltid en grej som är kasst eller som jag saknar. :)

Mina krav är "bara" wlan, webbkamera, scroll till plattan, juste design, låg vikt.. Extra plus för bluetooth och brännare. Hittade en kanonbra men den vägde nästan 5kg. Då kan jag lika gärna köpa en stationär och ha i knät.

Har tänkt åka ut till butiker och kolla runt så man får känna på dom men så åkte jag på halsfluss och husarrest. :(

Så om någon råkar sitta på ett bra tips under 7000... ;)
http://anjaparson.istheshit.net/
Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!

2008-01-23 20:11
Tror att jag har hittat Nemo nu!!!
http://www.dustinhome.se/pd_5010117138.aspx

Den verkar ju grymt prisvärd! Vad tycker ni?

2008-01-24 00:21
Qvanton P21 grafikkortet suger, men du kanske inte ska lira så mycket spel.

annars ser det ut att vara en bra dator, för en laptop iaf
http://felidae-music.com

2008-01-24 12:52
Nej jag spelar knappt något så grafikkortet gör mig inget. Verkar som att det blir Acern, har inte hittat något negativt med den.

2008-01-25 11:50
Hej och tack så hemskt mycket för alla svar!!!...

Min bror ska leta dator åt mig nu med och jag tänkte lägga upp hans förslag i denna tråd så jag får höra lite blandade åsikter.. :)

med datorn vill jag kunna, lyssna på musik, ha många filmer, jobba i PS, bra ljud/kort? schysst bildkvalité.. och vad är det mer man bör tänka på? jag vill att den ska va jävligt snygg såklart.. priset lär landa på typ 6 K, så jag vill ju ha den bästa för det priset... jag vet inte vad jag ska fråga efter om jag frågar experter men det här e väl typ det jag kommer använda den till...

Är det mer saker jag ska ifrågasätta om jag behöver? :) Tipsa gärna!!! Tack! :D

2008-01-25 11:51
just det.. jag tänkte koppla in mic osv, kunna jobab i ljudprogram/musikprogram osv.. spela in lite egna låtar och ljudspår, men det är väl ljudkortet som har med det o göra, och det är väl jävligt dyrt om man ska ha nåt hyffsat...? och det kan man väl köpa till i efterhand eller är det nåt jag bör tänka över redan nu..?

2008-01-25 12:31
Vet inte om du behöver något specialjudkort men den jag tänker köpa verkar passa in på din beskrivning.

http://www.dustinhome.se/pd_5010117138.aspx?

2008-01-26 21:16
qvanton varför valde du just den? :)

2008-01-26 21:32
Den verkar grymt prisvärd. Har flera polare som säljer datorer själva och inte ens dom kunde fixa något liknande till samma pris. Med rabatt då alltså..
Sen är den ju söt också. ;)

2008-01-26 22:27
min bror sa att det är ett skitkasst märke...

http://www.siba.se/Product/Product.aspx?identifier=SE98486 tipsade han mig om

2008-01-26 22:56
Halva minnet, mindre hårddisk och ingen webbkamera.
Större skärm och billigare..

Det är väl skillnaderna. Men Acer är inget skitmärke iaf.. :)

2008-01-26 23:03
håhåå... fast jag har egen webcam ju.. men det kan ju va nice och ha i datorn också iof.. fan då :(

2008-01-27 00:14
Jag får nog hem min på måndag.. Kan säga lite mer då om du inte har bråttom. :)

2008-01-27 01:20
HJÄLP!! nu vill jag att tekniknördarna spyr ut sina bästa svar om vilken dator jag ska ha!! vilken är bäst och snyggast i den här klassen?

2008-01-27 01:41

2008-01-27 01:59
ska du göra musik, så köper du ett externt ljudkort i efterhand, som du bara kopplar till datorn med usb eller firewire. då köper du ett Riktigt ljudkort på en musikaffär, inget skit på en datorbutik. finns många bra som du kan koppla in riktig mic osv till. det är ett sånt du bör kirra sen.
angående valet av dator så är nog Acern qvanton tipsade om helt klart den bästa som har länkats här hittils. för allt arbete du ska göra med datorn hade jag personligen lagt till en 1-1500:- å hookat en med en Intel Core2Duo processor. men men
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-01-27 02:01
ELLEr

så skiter man i bajsmärken och satsar på en riktig dator.
och det närmaste man kommer riktig dator i laptop väg, är Dell.

Just nu har dom rea på följande

Dell Inspirion 6400
dual core pentium, 1.86gh
2gb ram
160gb HD
9 cell batteri (varar ca 5h vid normal användning såsom internet)

för ca 6200kr.

and pls trust me on this :)

acer, advent etc är rena skräpmärken. jag vet för det är mitt jobb att veta.

peys!

2008-01-27 02:14
pusherman i see.. jag har hört från lite olika håll att den där acern har fördelar men att supportern på acer är riktigt kasst och att många tycker det är ett skitmärke..

2008-01-27 02:19

2008-01-27 02:23
jag antar att mitt tips inte passade!

well, good luck in ur computer hunting :)

2008-01-27 05:09
den där du länkade sist verkar fungera, men jag tror AEAPs tips är att föredra.
visst, acers support kanske inte är den bästa, men hur ofta ringer man supporten öht? pangar en dator lämnar man tillbaka skiten. sen vad folk tycker om olika märken är jävligt individuellt. att en dator öht fungerar är ju nästintill ett under om man tänker på alla jävla kretsar och skit som ska skicka ström fram och tillbaka i x antal år utan att en enda grej råkar sitta fel lödd osv, det är därför märkes dator generellt brukar vara sämre. för att dom massproduceras och skeppas över halva världen. fan, bara skak kan ju få en skruv att trilla ur.. när man bygger en dator med separata delar blir det alltid bäst, för då byter man helt enkelt den del som pajjar, om den pajjar. när det gäller bärbara lr märkes datorer öht så Kan det vara lite krångligare, men nuförtiden kan man nästan byta vad som helst endå
men Dell är helt klart att föredra oavsett när det gäller märkesdatorer, kan du få en för priset AEAP tipsade om, lär du köra på de!

2008-01-27 05:11
Dell från deras hemsida
du kan anpassa om du vill ha mer ram minne osv också, se till så det är 2048mb (2gb), det lär du behöva till det du ska använda datorn till

2008-01-27 05:16
man kan anpassa datorn också, lägga till grejjer osv, för dina pengar skulle jag personligen plockat ihop det här från dell:

Dell.se

2008-01-27 05:19
nehepp, länken fungerade inte, det jag skulle ha lagt till var iaf

Processor (första valet):
"Intel® Pentium®-processor med dubbla kärnor T2130 (1,86 GHz, 533 MHz FSB, 1 MB L2-cache) "

och sen ett bättre batteri (näst sista valet)

då skulle priset landa på 6270,00 kr som AEAP sa, helt klart ett bra val!

2008-01-27 11:59
tack för alla svar =DD

aeap och pusherman om dell,

en kompis till mig sa att dell lägger på extra på priset bara för märket.. ? :S det lät inte så kul tycker jag... ska kika på de ni rekomenderat ändå och se om jag fattar nåt..  finns det saker på asus datorn jag länkade som är bättre än dell? och vice verca, än asus?

2008-01-27 12:00
jag har varit jävligt nära i skriva anus nu flera ggr

asusssssss asus

2008-01-27 13:42
jag börjar bli mer o mer positivt inställd till aeaps förlslag.. de finns ingen länk till den datorn .. skulle  vakul o se hur den ser ut

2008-01-27 13:53
de e samma som jag länkade till som aeap syftade på
alla dom stora märkena "lägger till på priset", men det är inte enbart för att det är märkes datorer utan för att dom plockar ihop alla delarna och har suppoert osv osv
att dell skulle vara ett undantag mot dom andra företagen får dina vänner att se jävligt pantade ut :D va nog bland det hjärndödaste jag har hört på länge hahaha

angående fördelar & nackdelar så är väll det mest anmärkningsvärda utöver att dell är det pålitligaste märket på marknaden idag att det är bättre ram minnen i dell och bättre batteri (om du nu väljer det som tillval) asus datorn har en inbyggd webcam och något bättre grafikkort kanske.

2008-01-27 13:54

2008-01-27 13:59

det är inte sant att dell lägger på, bara för märket.

Man får BRA dator för pengarna kan jag lova. Dom är de prisvärdaste laptopsen på marknaden..

Man betalar även för bra hårdvara liksom.. Dells datorer kan du lägga in vilket OS som helst på, vilket du kan ha stora problem med, på många andra OEM datorer..

Dell erbjuder även drivrutiner både till XP ovh Vista, och i vissa fall även Linux.

samt har dell jättebra support.

Men om du tar 6200kr ... så får du alltså en med 1.86ghz dual core , 2gb , 160gb , samt ett batteri som räcker Väldigt mycket längre än ALLA andra märken..

(shit man kunde fan tro jag jobbade för dell... men det gör jag inte :P försöker bara hjälpa dig till rätt val för pengarna :P)

det enda "negativa" med dell datorn jag och Pusherman tittade på är väl att grafikkortet är ett integrerat Intel kort.. Vilket betyder att du kan glömma att lira de senaste spelen..

2008-01-27 14:56
Man betalar även för bra hårdvara liksom.. Dells datorer kan du lägga in vilket OS som helst på, vilket du kan ha stora problem med, på många andra OEM datorer..

Jag har då aldrig använt en dator som det inte bara är att formatera disken och installera valfritt OS.

2008-01-27 15:42
okej, verkar väldigt bra den där datorn som du säger... synd att den inte hade snyggare design..:) är det ingen inbyggd wemcam på dell datorn?

2008-01-27 15:49

tycker att asus datorn ja länkade är väldigt mkt snyggare än dell datorn.. + att den har inbyggd webcam och det vill jag ju ha... man kan ju köpa minne till också så man får 2 GB.. vet iof inte hur mkt det kostar.. (?) hmm..

2008-01-27 21:29
Den där tegelstenen från Dell kan du ju inte köpa.. Ser förjävligt ut. :) Och nej, det är ingen inbyggd webcam.