I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med hörlurar

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-12-12 16:27

Hjälp med hörlurar

Jao!

Ska köpa nya hörlurar till min ipod och vill helst ha större hörlurar och inga som går bakom huvudet. Klart att dom ska vara snygga men de måste vara hyffsat bra med så ina skull candy och inga porta pro. Kan nån rekomendera några sköna?

ha d!

Skivsamlare

2007-12-12 16:36
Sony MDR-V700 går inte av för hackor, jag har haft mina i... 5 år? funkar finfint och ljudet är bra.

Sennheiser HD25 sägs också vara bra, har dock ingen koll på dom.
fair enough..

2007-12-12 16:36
varför inga skull candy ? jag tycker dom är riktigt sköna och sitter bra på huvet.. men det är la en smaksak. kan tyvärr inte hjälpa dig då.
Niceness!

2007-12-12 16:43
kan ju vara för att skullcandy är rent skräp? ser förjävliga ut och ljudet är inget att hänga i granen, får bättre med ett par koss porta pro som kostar mindre än halva priset..
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-12-12 17:06
audio-technica ATH-ES7 är ett trevligt portabelt alternativ (dvs som således funkar utmärkt utan dedikerad stärkare). ATH-ESW9 är ett ännu hetare alternativ som dock kostar därefter.
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-12-12 22:37
asså skull candy är sjukt plastiga de ser snygga ut men ljudet är inte tillräkligt bra kan jag ha mina gamla koss istället ska kolla igenom de  andra nu tack så mycket=)

2007-12-12 22:44
Diggar faktist Sony MDR-V700  mest... De e ju jävligt snygga med till skillnad från de andra som kanske ser mer proffsiga ut... men jag ska ju ha dom när jag åker med bussen och så=) inte hemma...

Fan Kloak 5 år asså.. då går dom inte sönder så lätt heller =P nice nice fast rätt dyra med!
Groupie

2007-12-12 22:45
här kan du kolla runt lite, så ska du nog se till att hitta ett par som passar just DIG!

2007-12-12 22:55
Joo men där måste man söka och läsa omdömen roligare att fråga här.... och få mänskliga svar som inte är 5 år gamla

2007-12-12 22:56
Koss, Koss och ingenting annat än Koss!

Dom är billiga, har jävligt bra ljud och är framförallt skitsnygga!
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2007-12-12 23:04
Har ju redan sånna och tycker inte dom är skitsnygga och tycker inte att dom har så jättebra ljud heller... har t.ex. ett par sennheizersnäckor som knäcker de rätt fett...

2007-12-13 00:17
Sony MDR-V700 är ju jättetrevliga om du gillar basiga istället för hifi-lurar. Byggkvaliteten är minst sagt diskutabel dessutom. Ljudet överlag är väldigt färgat, vilket iofs kanske är vad du är ute efter.

2007-12-13 00:17
basiga lurar*

2007-12-13 00:20
"I bought some of these Sony MDR-V700 headphones on a whim at Bestbuy, I was there, and some cash was burning a hole in my pocket, I am kind of an audiophile, and would usually never consider a purchase at bestbuy to fit the bill. I had friends with this set of headphones that really liked them. I looked at the specifications on the box, which, were actually very impressive, boasting a large driver, and exremally good efficiancy (some 10db better than most the competition) I got them home and started listening, I was pretty happy at first, before I really have had some time to find their flaws. I then proceeded to read through some of the paperwork included with them, and most interestingly, the specifications on the white papers inside the box were far less impressive than the specs on the box, smaller driver size (which I confirmed by removing the foamy/rubbery ear pads) The efficiancy listed on the white paper is probably far closer to correct, these are definetally louder for a given amount of power than most headphones(proabbly by about 3db), but not by double(10db) (a difference in efficiancy of 10 fold). I don't have any really incredable ouptut to give an honest judgement on what these are capable of sound quality wise with the best possible input signal. Mostly it's signal from a decent computer sound card, to my denon reciever, using the headphone out on that. seems like it could be a lot better sounding on this setup though, i have heard much better on other brands of headphones on lesser input quality. My overall belief is that these headphones are on par with the rest of the best-buy scam BS. They are not worth $150 there, not worth the sub-$100 i have seen them online for, these chunks of plastic are worth, at best, $25. bottom line, i got ripped off. These headphones have poor tonal accuracy, are far from flat, have sloppy sounding bass, and an incredable level of odd ordered distortion (at all listening levels). They are very fatiging to listen to because of their very non-smooth sound. On top of that, the design is such that there is still pressure on all of the ear from the headphones, the foam ring is far too flat, for this price range, the headphones should really "cup" the ear so as not to apply pressure to the ear, but instead apply that pressure around the ear (to your head). After an hour or so of wearing these, ears ache pretty bad from being abused by distortion and physical pressure. Buy these if you want to look cool, that's about it. (then again, i'm not qualified in that department, are they "hip"/"cool"?)"

Enjoy!
Skivsamlare

2007-12-13 10:07
PenDragon P23

Skumt, har som sagt haft mina länge och alltid vart nöjd med dom, vare sig dom suttit i mixern eller i ipoden.
fair enough..

2007-12-13 10:37
Sennheiser HD-25
dock inte sp1...
dom är bästa lurarna på marknaden..inte världens billigaste dock men du kommer kunna ha dom i 20 år utan att nånting går sönder på dom...
:::The Iranian Stallion:::

2007-12-13 11:48
hd-25 är ganska stora dock så inget jag själv känner att jag vill springa omkring med utomhus :P antar att han vill ha lite mer diskreta lurar med tanke på att han nämnde sånna som går bakom huvudet..
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-12-13 11:49
haha ok jag läste precis första inlägget, mindes HELT fel! glöm allt jag sa! förutom att hd-25 är kanske lite FÖR stora :)

2007-12-13 12:02
Gaah... fan vad svårt ni gör det för mig =P klart man kan nog inte räkna mig som en audiophil direkt, men lägger man 1k vill man ändå få ut ett ljud som man är nöjd med länge.

Sonys är ju snyggare, tycker jag iaf. Sen har säkert sennheizer bättre ljud på vissa modeller.

Skullcandy är för plastiga och dåliga, porta pro är jag såå trött på! Fortsätter det såhär så blir det mina sennheizersnäckor istället haha fan då! PenDragon det är ditt fel=P Men iaf vad är det för ljud när det är hifiljud då och du jämför med basigt och färgat?

2007-12-13 12:07
Sony MDR-V500DJ De då? lite billigare med..?

2007-12-13 14:03
Sennheiser HD-25
dock inte sp1...
dom är bästa lurarna på marknaden..inte världens billigaste dock men du kommer kunna ha dom i 20 år utan att nånting går sönder på dom...

Nej, HD-25 är inte de bästa lurarna på marknaden, inte i någon kategori. Absolut inga dåliga lurar, men definitivt inte bäst på något heller. Dessutom bjuder Sennheiser överlag på väldigt färgat ljud, och visst, det tilltalar kanske somliga, men inte mig.

Kloak P21

Jag har inte sagt att det är dåliga lurar, men de står sig inte speciellt bra i konkurrens med andra lurar, och byggkvaliteten överlag är inte speciellt het. Gör lite sökningar på google så kommer du få fram väldigt varierande recensioner. Sen kvarstår det faktum att ljudet är och förblir tämligen färgat.

LordErnst P21

Vettiga lurar ska i mitt tycke ha en hyfsat jämn nivå, dvs inget register ska stå ut för hårt. Jag föredrar relativt analytiska lurar då jag vill att musiken ska låta som det faktiskt var tänkt att den skulle låta när den mixades.

Ska jag vara ärlig hade jag hållit mig borta från Sonys billigare lurar... de har gjort några riktigt riktigt bra lurar av dyrare slag, men deras billigare ger jag inte mycket för.

2007-12-13 14:06
Pendragon

Okok men kan du inte rekomendera ett par lurar då? Sonys dyrare lurar ser ju ut som riktiga studiolurar typ... är säkert jättebra men inget att ha till ipoden =/

2007-12-13 14:09
Annars har vi ett par här: Lurar
Billiga och bra =)

2007-12-13 14:12
Här är ett par som t o m kan vara värda att gå och testa kanske Andra lurar
inte för dyra och ser hyffsade ut

2007-12-13 14:14
Skullcandy är fan bara plast och skrot, mina går sönder hela tiden och är täckta med eltejp. Dom är skitfula för övrigt.

Skulle vilja ha ett par Ultrasone Proline 2500, fast dom e nog lite dyrare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-13 14:22
aa fan de var rätt pricy... budgeten är nog 1.5 max asså

2007-12-13 14:25

>PenDragon
Vad menar du med att ljudet är "färgat"?

Jag ska också köpa nya lurar.
Väljer mellan Sony MDR-V700 och Audio Technica ATH-ES7.

Vilken tycker ni?

2007-12-13 14:30
Man skulle ju vilja provlyssna de där först...  Tycker Sonys är lite snyggare kanske... men Technica såg också bra ut..

2007-12-13 15:14
hur e WEE lurarna? Är dem bara snygga? Eller bra också?

Ja kör med Sennheiser HD25 dem är bra som fan, grym isolering.. lite för bra isloering kanske? Man hör inget i omvärlden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-13 15:30
LordErnst P21

Jag har lillebror till D5000, dvs D2000. Dvs exakt samma drivers men med sämre kabel och housing, bästa lurarna jag någonsin köpt. D1000 är då givetvis lillebror till mina lurar, ett tämligen bra köp. En nackdel är dock att de inte gör sig speciellt bra oförstärkta (vilket exempelvis audio-technica ATH-ES7 och ATH-ESW9 gör).

whitebuffalo

Att vissa delar av registret är överdrivna, exempelvis bas (vanligt gällande såväl Koss lägre segment som Sonys lägre segment). Målet tenderar att vara hyfsat jämna register, där inget segment (bas, mellanregister eller diskant) står ut överdrivet. Bra balanserade lurar helt enkelt. Ett hett tips när du bestämt dig (förutsatt att det rör sig om lurar av japanskt märke) är att spana in pricejapan.com då deras priser piskar skiten ur samtliga svenska sajter/affärer (även inkl. frakt och tull). Jag rekommenderar tveklöst audio-technica ATH-ESW9 om du känner att du har råd... ATH-ES7 är onekligen ett bra köp också, med viss konkurrens med HD25 (även om dessa mig veterligen kostar lite mer). Denon AH-D1000 är också ett väldigt bra köp men kräver onekligen hörlursförstärkare för att verkligen leva ut.

al3 P19

Det som främst talar för HD25:orna är definitivt deras isolering, för den är onekligen riktigt bra. Men ljudet utöver det lämnar en del övrigt att önska.

2007-12-13 15:37
Ok så för att de ska vara så bra som möjligt funkar det inte med en vanlig mp3spelare då... Men det gör dina D2000 ?

2007-12-13 15:41
Hur stor är en hörlursförstärkare då?

2007-12-13 16:02
LordErnst P21

Nej, mina D2000 kan definitivt inte drivas vettigt av bara mp3spelare :) De används primärt stationärt med hörlursförstärkare. På resande fot använder jag mina ES7:or, ska komplettera med just ett par ESW9:or (min julklapp till mig själv) snart, då det är det optimala du kan hitta på den "bärbara" fronten just nu.

Hur stor en hörlursförstärkare är beror givetvis på vilken du köper, finns ett enormt sortiment. Jag personligen vill inte behöva ha hörlursförstärkare med mig när jag är på resande fot, således väljer jag ett par lurar som kan drivas vettigt direkt från mp3spelare.

2007-12-13 16:11
Haha okok men tanken är ju att jag ska ha de just under "resande fot" så då kanske det är bättre att sattsa på ett par ES7:or då?

2007-12-13 23:08
Ska gå och kolla imorgon asså... vilka ska jag testa ??

2007-12-14 01:46
Testa så många som möjligt ^^

ES7, ESW9, HD25 etc. Tänk dock på att de flesta lurar av rang låter bra mycket bättre efter burn-in. Lurarna behöver alltså spelas in för att nå sitt optimala sound.

2007-12-14 02:05
bästa och skönaste lurarna ja har haft är
Pioneer HDJ-1000
The Only Good System Is A SoundSystem!
http://www.myspace.com/thundahvibesound

2007-12-14 12:10
Och med risk för att låta som en elitistisk audiofil igen gissar jag på att du inte har provlyssnat så många mid-end / high-end-lurar. Dels är det inga lurar jag skulle försöka driva vettigt oförstärkt och dels anser jag att ljudet de levererar är tämligen färgat.

2007-12-14 13:21
Nej precis, men det är väl inte sånna lurar jag ska ha då om de ska drivas med en vanlig mp3spelare?

2007-12-14 13:41
använder dom mest när jag djar men fungerar även bra med mp3spelaren, riktigt tung bas och helt okej ljudnivå i mp3n
The Only Good System Is A SoundSystem!
http://www.myspace.com/thundahvibesound

2007-12-14 22:42
testade d1000 idag helt klart bäst av alla som jag testade iaf... funkde rätt bra på mp3spelaren med... funderar lite över om det finns mp3spelare som också är bättre på djupare ljud?

2007-12-15 00:32
Klart det är olika uteffekt på olika mp3spelare, men överlag är den rätt tam. Testa D1000 förstärkt så kommer du att uppleva en enorm skillnad. De GÅR givetvis att driva utan också, men inte med ett resultat som gör dem rättvisa.

använder dom mest när jag djar men fungerar även bra med mp3spelaren, riktigt tung bas och helt okej ljudnivå i mp3n

Visst är det tung bas, men det är inte neutralt och ofärgat ljud, utan motsatsen :) Sen håller jag fast vid att de kräver förstärkning för att nå vettigt potential (och inte heller då skulle jag rekommendera dem för detta användningsområde).