I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-12-05 20:41

Problem med datorn

Tjo, idag när jag kom hem från jobbet svettig och trött och ska sätta mig vid datorn så blev de problem. datorn startar upp som vanligt men på skärmen står de " Warning blablabla Power Saver Mode" och de händer inget mer.. kan alltså inte trycka på nånting för att få bort skiten, och har testat bytta skärm, ryckt ut varenda jäfla sladd, vänt uppochner på datorn o massa annat skojj.. men klart som fan att de där sviniga medelandet står kvar. Datorn är en vanlig såndär stor dator som är av märket fujitsu siemens och den e relativt ny.. undrar om nån har ahft ett liknande problem och hur man då har lyckats lösa skiten? är inte så jätte sugen på att lämna in den på reparation för att den var där förra veckan och hade de mysigt redan.. men då för nått annat problem...

Ha en trevlig kväll och om ni är snälla så kan nån snäll jäfel försöka hjälpa mej med problemet =P

WoooP!

2007-12-05 20:57
Halloj!

Är det skärmens meddelande som står att det är power safe? Står det nåt innan som typ no signal?

Eller är det från själva operativsystemet som visar en skylt? innan datorn stängs av alltså.

Hör man att att datorn är på? tänker hårdiskarna? etc
Adjöö..adjööö saa jaaag

2007-12-05 21:07

de står på skämen att de e power saver. och alltså de kommer när man startar datan.. o datorn låter soma tt den är på.. fläkten snurrar för glatta livet.. o alla dvd rom o de funkar fin fint.. men de e bara att man bara ser den där jävla skylten.. och nu har även själva skärmen börja stänga av sig själv efter att dne har visat "powersaver mode" i typ 15 sec.

WoooP!

2007-12-05 21:47
Då tror jag att det är något fel med din grafikkort..eller om vi går ännu längre bak.

Tryckt in ordentligt alla kablarna från skärmen till datorn?

isåfall kan det vara allt från kabeln till grafikkortet till moderkortet och till sist till nätaggregatet.

Du råkar inte ha en extra grafikkort liggandes? =p
Adjöö..adjööö saa jaaag

2007-12-05 21:48
njaaah de tror jag inte xD
WoooP!

2007-12-05 21:52
fan hehe, vet inte men kanske räcker det med att kolla om fläkten är på, på graffen. Men jag tror att även om graffen är sönder så skulle fläkten vara på.

hmm, cant help you no mo =(
Adjöö..adjööö saa jaaag

2007-12-05 22:29
låter som sagt som ett grafikkorts problem, om du redan har provat att byta skärm men utan någon förbättring så är det möjligt att grafiken har pajjat. hur var och när är ju ett par bra frågor.
om du har nån datakunnig vän med ett extra grafikkort över så lär du höra om han kan komma å prova byta kort å se om det fungerar.
annars låter det bara som om det är dags att lämna tillbaka den på "Reparation".
tyvärr så lär du förmodligen bli hustlad å får lämna in datorn igen på "reparation" i all oändlighet då man sällan kan lita på märkes datorer eller deras så kallade "reparatörer".

det är möjligt att grafikkortet lr sladdarna har glidit ut, kolla kablarna till skärmen och till grafikkortet så dom sitter i båda ändarna.
kolla även i datorn så grafikkortet sitter fast ordentligt också
efter ditt "skojjiga vändande uppochner" så är det möjligt att nått lossnade eller rent av gick sönder.

well, lycka till med reparerandet! haha
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-12-06 15:37
Om reparationen kostar pengar känns det ju värdare att spara cash till en ny dator istället för att lämna in den en gång i veckan, haha

2007-12-06 18:09

haha jag vände faktiskt inte uppochner på datan men iaf xD all reparation går på nån garanti men de e surt när den inte är hemma och underhåller mej i nån vecka typ för dom e ju sega som aaas... men jajo... de e väll grafik kortet då, så då får väll min kära maskin åka på lite semester till reparatören....

WoooP!