I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ny bärbar dator för max 8000, tips?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   
DJ

2007-12-04 12:09

Ny bärbar dator för max 8000, tips?

Testar och slänger in ett inlägg här och ser om någon har några bra tips :)

Jag har haft en del problem med min bärbara det senaste året och häromdagen slutade skärmen fungera på något konstigt sätt. Jag känner i alla fall att det kanske är dags för en ny dator.

Min budget ligger på 8000 kr, men det får gärna vara billigare :) Kan förstås tänka mig att betala några 100 mer om det finns en väldigt bra anledning...

Jag använder datorn framför allt till att surfa, film, musik och använder en del program. Sedan är det väl bra om datorn går att använda till lite tyngre grejer ibland. Jag tycker det är bra med en dator som klarar lite mer än vad man kanske vanligen använder den till, men behöver absolut inte klara de senaste superhäftiga spelen :)

Däremot gillar jag att köra med många program och fönster samtidigt, så det bör den klara och vara hyfsat snabb då.
Jag har väl kommit fram till att en hyfsat snabb processor är bra och 2gb ram.. Hur stor är skillnaden mellan AMD och Intel? AMD brukar ju bli en bit billigare...

Vad ska man tänka på när det gäller skärm?

Hur stor betydelse har det om hårddisken är 5400 v/min eller 7200 v/min?

Vilka märken bör man sikta på?

Finns säkert fler frågor och funderingar, men jag avvaktar med det så länge. Någon som har några tips?


//NickeMannen

I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.