I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Läsa in katalog istället för index.htm?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-11-07 20:53

Läsa in katalog istället för index.htm?

Kan man på något sätt läsa in katalogen som index.htm ligger på istället för själva filen som automatiskt händer, om nu servern tillåter det?
menar t.ex. om du går in på www.blabla.com/bla ska du kunna browsa runt i filerna i bla istället för att läsa in index.htm...

cva ?

2007-11-07 20:58
Ta bort index.html. Så funkar det för mig iallafall.
...och det är det som är så fint med whoa!

2007-11-07 21:04
aa det är det som inte funkar för mig, den läser automatikst in index.html :(
cva ?

2007-11-07 21:49
Du ska ju ta bort index.html.

Det han dock hända att du får ett Forbidden-meddelande, och isåfall måste du antingen ändra i httpd.conf eller i en htaccess-fil så att det är tillåtet att visa filerna för alla besökare.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2007-11-07 21:52
ah alltså det är inte det som är problemet, jag behöver komma åt mina filer i skolan som ligger i public_html, men jag kommer inte ihåg vad jag döpte dom till så jag tänkte typ om man kunde browsa på något sätt :P
ska tilläggas att remote connect inte funkar för tillfället så jag kan inte bara gå in i min hemkatalog och ladda ner dem..
cva ?

2007-11-08 10:54
Kolla i httpd.conf beroende på vad du har för webserver.
Där kan du sätta att den inte ska visa index.html/htm som standard utan bara visa browser

2007-11-08 12:27

om det blir gay så kan du göra en index.php fil som lägger in i varje katalog så kan du blädra igenom själv..

<?
$dir = "./";

$dh = opendir($dir);

while ( $filename = readdir($dh) ) {
echo "<a href=".$filename.">".$filename."</a><br>\n";
}

closedir($dh);
?>

-- Mellanslagsanvändare --

2007-11-08 18:03
annars kan du göra en .htaccess .. kan inte utantill vad som ska stå där men typ "Options Indexes -off" eller liknande....
"your mom is so stupid, she thought tupac and biggie smalls were value-meals!"

2007-11-08 18:19
Jo fast hans problem nu var ju att han inte kommer åt servern alls..och då är det svårt (omöjligt?) att göra det han efterfrågar :/
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental