I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-09-30 19:08

Systemkameror...

Jag är intresserad av att köpa mig en systemkamera och börja plåta lite. Man kan väl säga att jag är nybörjare eftersom jag tidigare istort sett bara plåtat festbilder med en sony cybershot som har 3 år på nacken. 

Jag vill gärna veta vad som är en bra och prisvärd kamera för en nybörjare. 

Har kikat lite på Pentax K100D och den verkar väl okej som första-kamera. Verkar dock vara ganska dyrt att köpa nya objektiv till den. 

Har även kollat lite på Nikon D40 modellerna. 

Är mycket tacksam för hjälp då jag inte kan så mycket..

K.I.S
Killaz In Suits

2007-09-30 19:27
"testa något mindre och lär dig hantera en kamera innan du kastar dig in på en systemkamera."

Är la bara att sikta och trycka
njut

2007-09-30 19:52
Inget att förstå sig på, kamera som kamera. bara att haffa en engångskamera och börja plåta ju.
njut

2007-09-30 20:09
Jag har en Canon 350D och den är ganska enkel faktiskt...man måste ju inte köpa en vanlig digitalkamera för att lära sig man kan väl köpa en system och bara ta den tid det tar att lära sig...
Fuck that shit bitch

2007-09-30 20:13
- Tur att du känner mig Mercy -

2007-09-30 20:19
Jag är i samma sits som trådskaparen och funderar starkt op en Canon 400D ev. 350D men om det blir frefemtin så blire ju begagnad.. har hört från många att det är prisvärda och bra kameror. Har också hört att den enda egentliga skilladen mellan 350 och 400 är bätter upplösning och nån sots självrengörande mekanism.
hej.

2007-09-30 20:29

och 400d displayen är mkt större och det är ett STORT+ enligt mig...

Fuck that shit bitch

2007-09-30 21:28
MercyMercyMe F21

En amatör-systemkamera är det bästa verktyget för att lära sig hur en systemkamera fungerar och därav hur man skapar sin bild.
det är som sagt fotografen som skapar bilden och inte kameran.

De riktiga amatörfotograferna är de som lärt sig 2-3 grejor och sen sitter och klanker ner på andra så som du gör. uppmuntra varandra till att lära sig istället.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-09-30 23:59
MercyMercyMe F21

DU verkar inte så smart. varför ska han lära sig en vanlig digital kamera som inte har alla inställningar som en digitalsystem kamera har? då lär han sig inte den. så det är bättre han köpper en hyffsad systemkamera .. pucko :)

Canon 350D 400D är bra. även pentaxen det finns billigare objektiv  till den med. gooo foor it
Get MAD and change

2007-10-01 02:58
köpte nyligen en D40, mycket nöjd. Har ju alla inställningar som de större kamerorna har, och det blir mycket fina bilder om man vet vad man gör. Finns proffsfotografer som använder D40 också, åtminstonde som back-up kamera =)

fotosidan

Där om nånstans finns det BRA tips.
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-10-01 03:37
Gör inte den klassiska (nybörjar?-)missen att bränna alla stålar på huset. Objektivet spelar mycket större roll för bildkvalitén än kamerahuset! Inom rimliga gränser då.
mensvärk är livets krydda.

2007-10-01 12:15
tack för all info..
ska kika runt lite bland olika sidor.
självklart får folk komma med mer info.

Tack.
K.I.S
Killaz In Suits

2007-10-01 13:12
Som sagt det är bättre och skaffa sig den kameran man vill ha och lära sig med den, jag menar har man redan tagit bilder med en annan kamera så är det inte så svårt att fortsätta lära sig med en annan.

Så kör på och kicka ass! =D

Kan väl passa på och fråga om
någon vet om det är bättre och skaffa sig en d40 än en d70?

cheers
Adjöö..adjööö saa jaaag

2007-10-01 14:51
markuz81 : om du ska lära dig allt från grunden skulle jag kört på en d40. den är billigare och nyare men funkar bra att lära sig på, när du behöver uppgradera sen så finns det bättre kameror än d70 att välja mellan.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-10-01 23:34
vad är roligaste/bäst. fler fokuspunkter eller inte?!

är lite kluven på vilken kamera jag ska ha då det skiljer sig från 11 punkter på den ena till 3 punkter på den andra.
K.I.S
Killaz In Suits

2007-10-02 00:07
värt o köpa en första systemkamera som har 11 fokuspunkter. Vet du vad en fokuspunkt är? Räcker gott o väl med 3 punkter, till och börja med iaf..
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-10-02 00:50
Jag köpte mig nyligen en Pentax K100D Super efter veckors av velande mellan den och Nikons D40. Mina tankar var väl ungefär:

D40
+Mindre och lättare
+Något skönare grepp (högst personligt)
+Möjlighet att i princip sköta alla kontroller med endast högerhanden
+Mkt begagnade objektiv att hitta
+Gillar interfacet/menyerna
+Bra batteri + laddar ingår
+Går att få ganska billigt

-Saknar dammskydd
-Begränsade objektivmöjligheter med AF iom att den saknar AF-motor i huset.
-Går bara att köra på egna batteriet.

K100D Super
+Inbyggd skakreducering (som många är överens om fungerar bra)
+Dammskydd
+Kompatibel med "alla pentax-objektiv ever made"
+Har kvar lilla displayen för visning av inställningar, något man kanske är van vid...
+Går på batterier som går att hitta *överallt*
+Lite roligare att ha än D40:n som varenda unge springer runt med..

+/- Större än D40
+/- Inställningsratten är placerad på vänster(hands) sida.

-Saknar AF-lampan som jag verkligen älskar på Nikon:en...... (använder blixten istället)
-Något tyngre och lite större grepp.
-Sämre batteriprestande
-Något dyrare om man bara kollar priset (utan att väga in för/nack-delar).
-Mindre utbud av objektiv i Sverige, dock inte svårt att hitta vad man behöver

Prestandamässigt verkar ju varenda test jag läst på nätet vara överens: med kitlins och normala förhållanden är skillnaderna försumbara om man jämför bilder.

2007-10-02 01:29
K100D Super är  feting najs
Get MAD and change

2007-10-02 01:34
Get MAD and change

2007-10-02 02:01
_Bajsaren P7

jag kan ju istortsett inget, därför jag frågar.
men som jag har fattat det så kan man alltså ställa in sitt fokus manuellt vart man vill på skärmen. men har man 11 alt. 3 autofokuspunkter så kan man direkt välja vart man vill ha fokus utan att tjustera själv?!

en annan orsak till att jag är sugen på D40 är att min far har hittat den för 960 dollar och då får man med 4gb minneskort och 70-300 mm objektiv extra. så det är ju rätt prisvärt.
K.I.S
Killaz In Suits

2007-10-02 03:06
när du använder digitala systemkameror så kolla du igenom det lilla kikhålet istället för skärmen :) när du kollar igenom så ser du dina fokuspunkter, du sätter en punkt på det du vill fokusera på och trycker på fokusera (om du kör med AutoFokus (AF))

2007-10-02 16:25
Vet inte hur mkt man ska haka upp sig på 11 fokuspunkter, ska man fokusera "snett" så kan man ju alltid köra manuellt ändå.

Kan ju tilläggas att Nikons D40 generellt uppfattas som snabbare att hitta fokus, men att Pentaxen är enivsare och ofta lyckas även i dåligt ljus. Hastigheten är inget man direkt stör sig på heller.

2007-10-02 21:39
cuntklick

Jag kan bara tala för mig själv, men för mig funkar det utmärkt med autfokuslås. Det innebär att man fokuserar med en av fokuspunkterna på det man vill fokusera på, och SEDAN komponerar om bilden (flyttar kameran för att få med det man vill ha), utan att släppa knappen. Mycket enkelt och smidigt. Grejen med 11 fokus punkter är att du kan fokusera skevt. Kan se ut ungefär så här.

utropstecken markerar valda fokuspunkter.

3 fokuspunkter

#          #!         #

11 fokuspunkter

#          #               #!

#             #!              #

#           #!            #
         #          # 

Den senare typen används vid t.ex. fotografering av sportevenemang. Om man tex på en hockeyplan vill fokusera den som avlossar skottet och målburen, för att kunna se räddningen.

Hajar du?

2007-10-02 22:12

_Bajsaren P7

snyggt, jag hänger med..
tack för beskrivningen.

men vilken kamera skulle du rekomendera?

jag menar d40 för 960 dollars och då får jag även med 4gb minneskort och ett 70-300 mm objektiv.

har du testat den kameran?

K.I.S
Killaz In Suits

2007-10-02 22:31
jag har själv en D40, och jag tycker den är skitbra, iaf som nybörjarkamera. sen så tycker jag att erbjudandet var riktigt bra, jag räkna då med att en dollar kostar 6 kronor. Sen vet jag tyvärr absolut ingenting om den andra kameran, men som jag sa innan, gå in o fråga på fotosidan, mkt hyggliga människor som gärna hjälper till.

Jag ångrar inte mitt köp trots att jag hade det surt med deg, så jag rekommenderar absolut D40n.

lycka till!

2007-10-02 22:40
_Bajsaren P7

tack för hjälpen. ska kika lite på fotosidan också..
ha det gott.
K.I.S
Killaz In Suits

2007-10-06 19:11
Endeavour X0

tack för infon. :)
K.I.S
Killaz In Suits