I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Routern får inget IP...

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-09-27 13:55

Routern får inget IP...

Fan jag har hållt på och giddrat hela dagen med den här jävla routern nu...

Hade tänkt börja använda min trådlösa router nu, men när jag testar så får den inget IP, inget fel på internetanslutningen, det funkar om jag kopplar in en dator direkt i modemet.

Får bara sådana där flum-ip-adresser (192.x.x.x, 162.x.x.x och liknande) som försvinner efter någon minut, men aldrig någon riktig och fungerande (83.x.x.x), utan det är bara helt tomt liksom..?!

Någon som vet vad problemet kan vara?

Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2007-09-27 14:47
Har du fast ip?
De sinnessjukas historier är de enda värda att lyssna till

2007-09-27 16:10
yeah men du ska ha 192.168.x.x om det kör via router, vad är felet?

Det är den ip-addressen som routern ger dig, och (83.x.x.x), är den ip-addresen som din router får.

Kört igenom (oftast så har alla tillverkare en idiotsäker installtionsguide när man loggat in på routern) Installationsguiden?

Ta fram manuallen!!!
-- Mellanslagsanvändare --

2007-09-27 16:27
RTFM!
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard

2007-09-27 17:44
RedRebel P22

Nix, dynamiskt.

Sick Boy P23

Jag vet att datorerna skall få 192.x.x.x, men nu är det så att jag pratar om WAN-adressen... routern får inget IP

Har funkat förut dessutom.... det är inte så att jag inte vet hur den fungerar, det måste vara någon inställning eller nått flum, men jag kan inte komma på vad bara.

Rapsodisk P19

Sen när kan man lista ut ett fel med hjälp av en manual?, manualer förklarar numera bara IN I MINSTA DETALJ på vilket sätt man ansluter produkten till vägguttaget och liknande.
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2007-09-28 01:08
hm, kopplar du sladden från modemet till WAN eller uplink?
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-09-28 09:24
Kopplar in modemet i "Connection to Modem (Internet/WAN)" som jag alltid gjort.

Det skumma är att när jag använder routern alltid brukar få en sån där flum adress först som sedan försvinner i några sekunder och efter det får jag den giltiga adressen, men som det är nu så får jag ingen ny adress utan jag får en 192 eller 162 adress som försvinner och sedan händer ingenting, men datorerna har kontakt med routern och får sina adresser utdelade.. det är altså modemet och routern som inte vill sammarbeta längre av någon anledning.

Det känns ju som att det borde vara fel på själva internetuppkoppingen egentligen men eftersom det fungerar utmärkt när jag kör modemet direkt i datorn så kan det inte va det.
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2007-09-28 10:03
Resetta routern så den får fabriksinställningar.Sen logga ín på den å kör installationsguiden.
Va e det för router?

2007-09-28 10:05
Belkin Wireless G Router
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2007-09-28 10:06
Skall testa att reseta den,,, ville undvika det först då jag har en jävla massa portar och grejjer som måste öppnas ännu en gång i sånt fall.
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2007-09-28 10:09
Mhmm ok, har du testat å bara dra ut strömsladden i typ en minut å sen sätta in den?
Det har funkat för mig ibland,åså slipper man ställa om massa saker igen.

2007-09-28 11:20
Jag tror att Belikn, precis som alla andra, har funktioner för att spara din konfiguration. Spara ner dina inställningar och återställ den. Fungerar inte det kan det ju faktiskt vara så att den är trasig. Jag menar, fungerade den i början, men inte nu, och inte heller efter en återställning kan man ju misstänka att något är galet.

2007-10-05 17:59

Ja nu har jag iaf resetat routern och det funkar, jag får IP men jag kan endast surfa med minst sagt begränsad hastighet och det går bara segare och segare, efter 15min så är det omöjligt att komma in på någon sida alls, förutom GOOGLE(?!?!?!??) som ploppar fram lika fort som vanligt...

Fattar ingenting...

Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2007-10-05 18:01
RedRebel P22

Jo visst, det har jag testat ett antal gånger, det är en gammal vana då jag innan behövt upprepa den proceduren varje gång för att få ett IP....
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2007-10-06 15:30
Finns ingen ny firmware till den, haha, lär väl inte dyka upp någon heller, skit belkin... jo jag tror jag skaffar en bättre router istället.
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.