I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

HDTV skärm till datorn

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-07-17 17:41

HDTV skärm till datorn

Tja, har en liten fråga bara, har inte så stor koll på det här men ifall jag ska använda en HDTV som datorskärm, vad är det för kabel jag ska ha då? Det finns väl någon ny ingång för datorer på HDTV eller?

Eller ska jag använda sån där vanlig gammal gul Video kabel? :P

Tack

Forumsignatur:

2007-07-17 17:45

Antagligen en DVI-kabel

Jadu...

2007-07-17 17:48
Mjo dvi
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-07-17 18:08
DVI > HDMI

http://www.swedx.se/product_info.php?products_id=127

^^ en sådan
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2007-07-17 18:09
om du nu har HDMI ingång på tvn, annars är det ju DVI som gäller
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2007-07-17 23:40
underbart :) tack så mycket

vet inte ifall det är hdmi, ska kolla, men den kabeln var ju ruskigt dyr :P
Forumsignatur:

2007-07-18 02:08
Du kan garanterat hitta en billigare kabel. Jobbar i datorbutik, tror vi tar typ 200 kronor mindre för en 2 meter lång DVI > HDMI. Om du inte har HDMI, vilket jag hoppas, kan även VGA-kablar projicera upp full HD. Skillnaden är att VGA-kabeln skickar en analog signal. Huruvida du kommer märka skillnad eller inte ska jag inte uttala mig om, men nog fan känns det bättre med en digital signal om man nu ska ge sig på högupplöst film.

2007-07-18 02:20
Det är ganska viktigt att din skärm har pixelmapping också för att det ska "fungera" att använda.

2007-07-18 16:21
joo det finns HDMI på tv:n :) men är det stor skillnad på DVI och HDMI kabel till datorn?

ingen anning vad pixelmapping är, men det borde väl en sjysst hdtv ha? :P
Forumsignatur:

2007-07-19 10:48
en Fråga på detta bara,
 min polare har nyss köpt tv, har provat med vanlig skräm kabel men det funkar inte, ha även provat med sån vanlig men då blir bilden inte bra.. vad kan göras?
hdmi? men datorn stöder la inte det lr?w
IFK Göteborg
Juventus
- You ask yourself.. if it was all worth it.... -

2007-07-19 13:16
HDMI och DVI är samma kabel, men olika interface. Det är samma signal som skickas, men olika kontakt. Om datorn inte har en DVI-utgång så är man så illa tvungen att använda en VGA(/RGB)-kabel (a.k.a. "skärmkabel"). Det är ingen idé att konvertera kabeln till DVI eftersom signalen ändå blir analog. Å andra sidan kostar ett grafikkort med en DVI-utgång 350 kronor, men då kan du ju fetglömma att du kan visa full HD utan lagg i bilden. Ska man spela DVD-rippar kan man lika gärna köra en kompositkabel, problemet då är att den inte kan visa texten läsbar på TVn.

2007-07-21 15:02
jag har en HD widescreen tv om jag använda till datorn där e det en vanlig datorskärm sladd??? elr e det jag som nite fattat vad ni pratar om?
As Bob said once "Yuh cyant kill God"

2007-07-22 01:49
hdmi och dvi är inte alls samma kabel? Tror du har fel där
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-22 12:21
koppla ihop med en vga kabel?
Suck me beautiful :D