I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-07-16 12:36

Fläkt hjälp!

Tjena jag har beställt en ny dator och undrar om jag ska köpa till en extra fläkt? Sitter en 140mm fläkt i och finns utrymme för en lika stor till.

Så nu undrar jag om jag ska göra det lr ej?

Det är bättre att fråga och verka okunnig än att inte fråga och förbli det.

2007-07-16 19:27
Det beror helt och hållet på vad du har för hårdvara i din maskin, om du har GFX-kylning, hur många diskar du har, vilken processor du kör, om du skall klocka den och så vidare.

En vanlig standardsetup med ett spelkort (typ X1950 eller 8600) och en C2D- eller X2-processor samt en hårddisk klarar du dig gott och väl med en 140 där bak. För det är ett utblås vi pratar om va? Det viktigaste är alltid att få ut luften ur maskinen så att inte varm luft cirkulerar runt på dina komponenter. Har du fler diskar och får dem varma kan du sätta en fläkt i fronten också, men mer än 140 bak brukar sällan vara nödvändigt.

2007-07-17 07:29

Najjs låter lite bättre än vad min polare sa!
Man kan säga att han borde vara kåt på fläktsystem  ;)

Jo det är ett utblås, AMD Athlon X2 Processor, 8600 och en disk
Kanske besvarar några frågor?!

2007-07-17 10:30
You'll be safe, finns inte en chans i världen att du behöver 2x140mm. Kör igång och mät temperaturen så ser du ju vad det är för nivå den ligger på.

2007-07-17 14:05
Ska göra det ;P