I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Störande problem med datorn!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2007-04-18 22:29

Störande problem med datorn!

Åhh nu slänger jag snart ut datorskrället genom fönstret. Varje gång jag startar ett spel så tar det bara någon minut innan det börjar lagga riktigt ordentligt. Ljud och bild. Lagget pågår i ca 20 sekunder och sen blir det laggigt igen efter någon minut. Hade samma problem för ett tag sen och köpte ett nytt grafikkort och då började allt att fungera som det ska men problemen kom tillbaka gradvis (laggen var blev mer och mer frekventa) och nu går det absolut inte att spela något spel längre. Samma sak händer ofta med videoklipp i webbläsaren och när datorn blir överbelastad.

Förra gången det hände så prövade jag med en omformatering men problemen kvarstod. Så kära whoaianer, någon som kanske kan lokalisera problemen (ramminne, processor, grafikkort etc) eller tipsa om något felsökarprogram eller liknande?

Tack på förhand

Min dator:

Pentium 4 2,2 ghz

512 mb ddram

Nvidia geforce 6600gt

Windows XP SP2

Etc..

2007-04-18 22:31
dammsug datorn, ordentligt.
ta en liten målarpensel och borsta försiktigt på all fläktar så allt försvinner. kör på alla chassifläktar, grafikkortsfläkten och processorfläkten. jag hade samma problem förut. du har förmodligen ett husdjur i pricessorfläkten.

2007-04-18 22:39
Rnesto P20
tackar det ska jag försöka! När du säger att jag ska slå på fläktarna menar du slå på datorn va? (Haha, jag är ingen van datoranvändare :P)

2007-04-18 22:43
Fasza_Gyerek P20:

emm nej det var inte det jag menade,
"kör på alla chassifläktar" betyder att du ska borsta på alla chassifläktar osv =)

glöm inte att koppla ur datorn och jorda dig själv (ta på ett element)

och se till att städa din lägenhet så det inte upprepas ya filthy bastard =)

2007-04-18 22:46
Rnesto P20
Haha jasså vilken feltolkning från min sida:P

Jo det kanske börjar bli dags att städa nu. Jul var ett tag sen haha

2007-04-18 22:46
Ska prova nu! Får hoppas att det funkar

2007-04-18 23:29
Se upp med att dammsuga i datorn. Har du otur kan du pajja grejer.
"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21

2007-04-19 02:38
se till så att du har dom senaste drivrutinerna till dina prylar i datorn också :)
du får tycka vad du vill, bara du tycker som jag!

2007-04-19 15:17
hur har det gått?

2007-04-19 16:59
Nu är det fixat!
Kunde inte få på datorn under ett tag men det visade sig att jag inte hade satt i ramminnet så bra. (Rengjorde riktigt ordentligt. :P)
Nu verkar det som att det otroligt höga och störande ljudet från fläkten är borta också!

Tack så mycket för hjälpen!

2007-04-19 18:07
och lagget då? blev det nå bättre+
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-04-19 19:24
haha plockar du ur komponenterna också. vårstädning minsann =)

kom ihåg bara att dammsuga lite då och då så man slipper åka på prestandaproblem.

2007-04-19 19:45
Pusherman
Lagget är helt borta nu verkar det som!

Rnesto P20
Haha jajamän! Var rätt bra då jag inte gjort det på typ 4 år. Var lite orolig där när datorn inte gick igång men det fixade sig tillslut!

2007-04-19 20:55
Tänk på att tryckluft är bättre än att damsuga så ifall du har tillgång till en kompressor eller hittar tryckluft på burk så är det ett mycke bättre än att damsuga.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-20 20:04
Jeffi P2:

har du testat det? jag funderar på att köpa lite sånt från datorbutiken men jag har hört lite delade meningar om det.

2007-04-22 12:39
Rnesto
tryckluft är egentligen mycket bättre än att dammsuga, men se till så att luften är fri från olja!
kör man från en kompressor brukar man ha ett filter som rensar luften, men det är inte på alla kompressorer. kör man tryckluft ifrån en burk (t.ex. Biltemas) så brukar luften redan vara ren, men läs på burken!

nu kommer jag inte ihåg riktigt varför tryckluft var bättre än dammsugning, men det har nånting med statisk elektricitet som uppstår vid luftens cirkulation har jag för mig. avancerat snack sånt där :)

2007-04-22 14:10
varför vara försiktig när man rengör fläktarna.. inte direkt ömtåligt
cry me a river!
--> thcrew

2007-04-25 13:27
fläktarna ja, men resten av datorn tänker jag på. fläktarna kan du slänga i golvet om du blir pilsk av det, men det ska du nog inte göra med t.ex. minnen, grafikkort, mm, mm...

2007-04-25 18:34
Rnesto P20

Använder endast tryckluft när jag rengör datorerna.

PHiLL3 P22

Du har helt rätt om det med statiskt elektricitet.

Tänk på att dom flesta vanliga kompresorerna som man använder har oftast just olja i sig för att smörja kompressorn. Kompressorer som används vid airbush eller hobby målning är oftast ojle fria och kan hittas för en billig peng. Men om du endast rengör datorn 1 gång per år så är tryckluft på burk billigare allternativ.

Rengöring av datorn på just damm är väldigt viktigt och ett väldigt enkelt sätt att undvika brända kretsar och tvångsbyten av dator delar.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.