I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp mig välja: Canon 400D eller Nikon D80?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2006-11-06 04:11

Hjälp mig välja: Canon 400D eller Nikon D80?

Jag har alltid köpt Canon och har alltid varit nöjd, kameran har aldrig gått sönder, varken G3an, G5an, Pro1an eller 350D.

Nu är jag dock lite nyfiken på Nikon D80. Skönare grepp och helt enkelt en annorlunda kamera, en brunett så att säga... när man dejtar en blondin väldigt länge.

Att köpa canon 400d med medföljande sugiga objektiv är inget alternativ, så jag skulle bara köpa kamerahuset och sen köpa till ett objektiv. Jag vill ha ett mångsidigt vidvinkelobjektiv med zoom. Problemet är att det verkar kosta en himla jävla massas, så hela argumentet om att Canon är billigare än Nikon faller bort.

Finns det billigare och bra typ 18-135 objektiv till Canon?

Finns det andra saker ni vill berätta av egen erfarenhet som talar för eller emot någon av dessa kameror?

Jag gillar Nikons grepp bättre men det är också den enda stora skillnaden som jag upplever. Båda kamerorna levererar bra bildkvalité och tävlar om vartannat i testerna för brusnivåer och sånt.

Med Nikon kan man välja till ett fett 18-135 objektiv, kameran blir dyrare än Canon men jämför man med priserna på Canonobjektivet som jag måste köpa till kamerahuset så blir det inte så mycket prisskillnad, kanske till och med billigare med Nikon.

Hjälp mig välja rätt :)


http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)