I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-09-25 20:10

Hårdskiva.

Jag har en liten sak som jag har funderat på, eftersom jag inte är världens snille på datorer så frågar jag detta: Jag som beställde en ny hårdskiva (320gb) så är det bara att slå i den om jag har windows etc. på andra hårdskivan som är i, så jag behöver inte installera något ? Och en annan grej, när jag har 2 hårdskivor fast, så på ena hårdskivan har jag grejer som jag skulle vilja flytta på min nya hårdskiva .. hur gör jag detta ? Någon som är 'snille' på datorer så kan belysa mig lite.

/ Tack

2006-09-25 20:16
1) Hårddisk.
2) Jo det fungerar alldeles utmärkt att stoppa i en till hårddisk om du nu har plats för en till.
Du ska då ställa in följande på hårddiskarna (med en svart/blå liten plastbit som sitter på massa småpiggar på hårddisken)

Hårddisken med operativsystemet ska stå på MASTER
Din nya hårddisk ska stå på SLAVE

sedan får du starta upp datorn, om du kör windowsxp så kommer troligtvis disken hittas och installeras automatisk men du kommer få formatera den för att få den att fungera.

Dvs Högerklicka på hårddisken i utforskaren, och sedan välja formatera.

Om du inte hittar den i utforskaren får du gå in på start/inställningar/kontrollpanelen/administreationsverktyg/datorhantering och sedan klicka på diskhantering, och om du har gjort rätt så ska det finnas en disk där som ej är formaterad eller kankse inte ens tilldelad en enhetsbetäckning. då får du formatera den och tilldela den tex: D:, E:, F:.

skriv om du får några problem så ska jag försöka hjälpa till.

2006-09-25 20:23
Tack, skall bara vänta tills den kommer.

2006-09-25 20:26
hehe hårdskiva :D
I'm a relatively respectable citizen. Mutiple felon perhaps, but certainly not dangerous.

2006-09-26 16:29
jonsson, sorry är från Finland :)

2006-09-26 16:33
Är det en SATA-disk har du f.ö. inga jumper-inställningar utan det är bara att koppla in :)
Look with your own eyes - See with your own mind

2006-09-26 19:25
precis, har du en sata så ska det bara vara att koppla in, fungerar det inte så kan du få ställa om bootordningen i bios.
Så din vanliga ide (gissar på att du har en idedisk i datorn redan) ligger före/över satadisken i bootorningen

2006-09-26 20:22
båda är IDE.