I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

ägare av ASUS P5W DH Deluxe - hjälp

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2006-09-16 17:14

ägare av ASUS P5W DH Deluxe - hjälp


Jag har alltså ett ASUS P5W DH Deluxe-moderkort. Jag har två st SATA2 hårddiskar, en 400gig och en 350gig samt två vanliga IDE diskar från min förra dator på 400gig respektive 80 gig. Jag kör Win XP och skulle vilja ha en konfiguartion som såg ut som följande:

SATA2 400gig = C: (Samsung spinpoint T133S)
SATA2 350gig = lagring (Samsung spinpoint T133S)
IDE 400 gig = lagring
IDE 80 gig = lagring

följande frågor uppkommer då: SATA2 400gig ska ju kopplas till "SATA1"-kontakten och jag gissar att SATA2 350gig ska kopplas till "SATA3"-kontakten som sitter brevid. Sen har jag en SATA DVD-brännare som jag kopplat till "SATA-4"-kontakten, korrekt hittills eller? (här behöver jag väl inte sätta jumprar på diskarna)

Mina två IDE hårddiskar kopplar jag till "PRI_IDE"-kontakten, ska en sitta som slav och en som master eller ska båda sitta som slav?

Min stora fråga är hur jag ska ställa in BIOS under "IDE Configuartion" för att detta ska funka, ska jag välja "standard IDE" och sen "enhanced mode" eller "comptible mode" och vad ska det tredje alternativet vara i så fall, "S-ATA" eller "P-ATA" eller "P-ATA+S-ATA" - du som har moderkortet vet nog vad det finns för alternativ där.

Sen är det lite konstigt för den jag har som C: nu (SATA2 400gig) den får bara 127gig i Widows, var samma när jag installerade Windows, var tog resten av utrymmet vägen? - Ska prova att slipstreama min version av XP med SP2 eftersom den inte är integrerad, kanske hjälper som sagt.

====================
nu har jag förtydligat lite hur jag tänkte mig, skulle vara evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta. Har läst User Guide till moderkortet från pärm till pärm nu men jag blir inte klokare, sorry om jag är lite kass på detta.

Mvh // Kris