I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

pliiiis hjälp ig med detta Windows 2000-problem

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2006-04-26 21:40

pliiiis hjälp ig med detta Windows 2000-problem

Mors! - skulle vara superhyggligt om du tog dig tid att läsa detta!!!

Tänkte byta til Windows 2000 för ett tag eftersom det verkar vara mer stabilt till det jag håller på med, ljudbearbetning mm. Verkar ju inte finnas att köpa så jag har laddat ner 2st versioner och brännt på CD, båda med Servicepack inkluderat osv. Nu till mitt problem: Det går ju inte att installera!. Eftersom det är Win 2000 Professional så behövs ju ingen startdiskett och det är inte heller problemet...

Skivorna autostartar i Windows XP utan problem och när jag startar upp med skivan så kommer jag in på Windows 2000 installations-program, så detta borde väl utesluta att skivorna skulle vara felaktigt brända eller att båda versionerna jag laddat ner skulle vara korrupta, ingen har dessutom påpekat att dom skulle vara korrupta på sidorna jag laddat ner dom ifrån. MEN, jag går i instalationprogrammet, tar bort min C: partition och skapar en ny C: partiton i det utrymmet, bara för att få det gjort ordentligt. Sen börjar Windows att formatera disken och här börjar det mystiska...

Min C:-disk är en 300 gig "Samsung spinpoint T133 IDE ATA/133 8MB", ganska nyköpt och jag kör ju XP på den så den är ju inte trasig. MEN när Win 2000 ska till att formatera så verkar den inte ta med hela disken. Massor med gig visas inte i förteckningen över hur stor disken är som den håller på att formatera. OK - jag låter den hålla på, när den sen är färdigformaterad (NTFS) så kan jag inte installera Windows på den. Får ett meddelande att den kan vara skadad eller att den inte är formaterad. Dessutom så har windows nu skapa 4 partitioner av min C: disk. En heter C: och är den största (dock inte i närheten av 300 gig), dom andra heter ingenting och är några MB stora upp till typ 100 mb. Ingen går att installera på, och då är frågan - vad är fel! Har provat säkert 5 gånger med dom två olika versionerna av skivor jag har. Har även provat med startdisketterna, Klara inte Windows 2000 att hantera en 300gig disk eller?, ska jag koppla bort mina andra två diskar under installationsförloppet (den tredje disken är ansluten via ett extra ATA-kort), Ska jag byta till någon av de andra diskarna...jag har ingen aning :-( hjälp!

tackar ödmjukast på förhand...