I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

BitTorrent - Hjälp

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2006-02-25 02:02

BitTorrent - Hjälp

Är total novis på Bittorrent men kör nu Bitlord.

Mestadels har jag varit via Piratebay, men har endel frågor.

+Varför dröjer det ibland så länge innan nerladdningen påbörjas, och det ibland t.o.m inte tycks börja utan bara står "ansluter..."?

+Om jag förstått saken rätt så får man bättre hastigheter & andra fördelar av att själv "ladda upp" torrents. Hur går detta till, och vart kan man på t.ex. Piratebay lägga upp dem? Jag ser inget sådant val...

Jag är tacksam för all seriös hjälp.

Out with the owls & up with the roosters....

2006-02-25 11:07
1: Tar väl lång tid att samla ihop all infomation och sånt

2: Menar du göra egna torrents och lägga upp? Nope, tror inte det... Däremot tjänar bittorrent-nätverket på att du inte tar bort det du laddat ner direkt och fortsätter dela ut det (få en ratio på 1.5 innan du tar bort det)

Varsågod
<3

2006-02-25 14:08
1. d som jontish sa, plus att själva anslutningsbiten sköts av trackern, den kan vara lite seg ibland, när du väl sen har connectat till "riktiga" personer, så är det bara din och deras anslutning som kan sega.
Det är också oftast segt i början eftersom du inte själv har någon fil att dela ut i början, utan du måste sakta (men säkert) få ner lite filer, innan du själv kan dela med dig... när du sen delar med dig av dem filerna du fått ner, börjar du ladda ner nästa paket snabbare, o sen nästa snabbare o ja, jag tror du förstår d brukar bli snabbare och snabbare... unless, folk slutar seeda.... då kan det vara svårt att få tag på paket som är i slutet, eftersom alla som laddat ner dem paketen har försvunnit, och dem som är kvar har bara fått filen till t.ex: 80%.

2. Du laddar automatiskt upp samtidigt som du laddar ner,
om du nu inte tagit bort upload funktionen (fyyy) standarden är inte det, så sitt där o se glad ut.
försök alltid att ladda ner lika mycket som du laddar upp, även om du inte måste på t.ex piratebay.

good luck!

Använd bitcomet förresten, enklare än så kan det inte bli!
www.bitcomet.com
"fördomar fördummar"

2006-02-25 14:15
Använd azureus, bitcomet är buggigt...
<3

2006-02-25 14:50
Aha. Så när jag har laddat hem en fil och den är hemma så är det bäst att låta den liga kvar i nedladdningsprogrammet?
I längden lär det ju bli en hel dros med filer där då (?)

Azureus tyckte jag verkade invecklat och drygt. Fick inte igång det så jag körde Bitlord vilket verkade rekommenderas på nåra sidor.

Men hur exakt delar man med sig? Sorry för min tjockskallighet, men det är just det jag inte är på det klara med. För det är väl ingen funktion där man, likt DC och liknande program, markerar en mapp man delar ut?
D.v.s pgrogrammen kan väl inte komma åt filer i min dator som jag inte själv har gjort torrents av eller laddat ner?

2006-02-25 16:20
Samtidigt som du laddar ner bitar av filen så laddar du upp dom bitarna du redan fått ner. Det sköts automatiskt så du behöver inte göra några inställningar.
Walking the street of dreams

2006-02-25 16:48
OK. men man ska ändå spara kvar de hemladdade filerna i sitt nedladdningsprogram, så de får ligga kvar för andra?
Poet

2006-02-26 14:37
Om man har problem med hastigheten ändå? när jag laddar bittorrent så laddar jag alltid upp lika mkt eller mer än det jag laddat ner, men när jag laddar ner en fil så får jag aldrig högre hastighet än 70kb/sek ner och upp laddar det kanske i 30kb/sek. Jag har 8mbit anslutning... logiskt känns det som om det är en tiondel av den hastigheten det borde gå i.
Garderobsrensning 3.0
Nu kör vi på flickr: http://www.flickr.com/photos/34666507@N05/sets/72157623544785735/

2006-02-26 15:12
Vanessa_valium P60 när du stängt ner programmet o sen ska använda igen o du vill seeda (ladda upp) som det heter så markera det du laddat ner, högerklicka o tryck start..då laddar du upp.

man ska helst ladda upp 80% av filens hela storlek..eller i rätt många timmar..för det e ju inte alltid det laddas upp. men bara man haft de igång i totalt 8-10 timmar kanske.
du kan se hur mycke du laddat upp o hur lång tid genom att markera de du laddar upp o kolla infon som står där nere.

Apeman P27 beror ju på hur många som laddar ner och upp samtidigt. om man laddar upp mer än man laddar ner så e det många som tankar filen just då.