I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

ComHem+MSN? & "Explorer utför förbjuden åtgärd..."

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2005-12-19 20:03

ComHem+MSN? & "Explorer utför förbjuden åtgärd..."

Hej Whoa!
Är hemma hos mor på jullov, å hon/vi har 2 st. problem.

1. Stationär dator modell äldre.
efter att man loggat in på windows (98) kommer det upp en ruta där det står att "explorer.exe utför en förbjuden åtgärd, och kommer avslutas". Det händer när explorer.exe normalt sätt startas, kruxet är nu, att inga andra program heller laddas, efter att rutan kommit upp. ctrl+alt+delete, säger att inga program körs, så det finns inte annat att göra, än att starta om. Att köra i felsäkert hjälper ej heller.
Tror problemet uppstod när jag bockade för att ala användare skulle använda samma inställningar på datorn, således är problemet nog gammalt, och har legat "gömt" i någons inlogg-konto.

Någon som har tips på vad man kan göra åt problemet? Är det installera över, som gäller? I så fall behövs ju liksom boot-disk, å sån har jag ej hittat någon, här hemma. visserligen kan man ju göra en bootdisk, men det kräver ju en diskettstation, på en fungerande dator, vilket ja ej ha för närvarande.

2. Msn messenger/windows messenger och ComHem?!? Verkar inte som dem vill verka tillsamans?! Någon som har samma problem? Har kikat runt lite, å det borde ej vara brandväggen, här som sitter på tvären. Dock misstänker jag att morsan fått med någon form av säkerhetsprogram, med ComHem. Någon som har någon erfarenhet av? Hittar nämligen ingen mjukvara på datorn, men kan det vara så att det bara spärrar lite grejjer, typ hårt? Och vad kan man i så fall göra åt det?

mvh: rick

Gillar: http://www.slagskottfilm.com/