I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

javascript, key-input

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2005-12-13 11:16

javascript, key-input

Finns det någon inbyggd funktion för att få javascript att skicka inputs?

"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2005-12-13 12:45
Vad menar du med att skicka inputs? Som att få ett javascript att agera som server-script? Isåfall nej, javascript är ett klientscript, som körs lokalt på besökarens dator.

2005-12-13 13:01
Hehe, skönt att du är så specifik.
"Input" kan ju i princip bara betyda en sak... eller?

2005-12-13 13:57
OK ok.. sorry, key-inputs.

2005-12-13 14:01
Det står faktiskt key-inputs i namnet.
Det är bra att ni inte kan se det. :]

2005-12-13 14:55
Jag fattar inte frågan, du vill ha ett javascript som registrerar vilka tangenter användaren trycker på, och sparar dem någonstans?

2005-12-13 18:39
Nej, jag vill ha ett javascript som skickar key-inputs. (Det står klart och tydligt där uppe.)
:)

2005-12-13 19:07
http://www.jsmadeeasy.com/javascripts/Li nks%20and%20buttons/Home%20Hot%20Key%20S cript/

Kankse något på den vägen?

2005-12-13 19:08

2005-12-13 19:12
Jag tror att Negative vill att java-scriptet ska simulera en tangenttryckning. Själv har jag dock ingen aning om hur man gör.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2005-12-13 21:01
Simulera en tangenttryckning?

Beskriv mer ingående, snälla herr trådskapare!

2005-12-13 22:28
Vad ska scriptet användas till?

2005-12-14 11:40
Ja just det, simulera en tangenttryckning. Skicka key-inputs. Det bör betyda samma sak.
:]

Eksem
Eftersom Firefox och andra webbläsare inte har speciella kommandon för att lägga till i bokmärken, vill jag göra ett skript som är universiellt för alla versioner, som förändras beroende på webbläsar-version.

2005-12-14 12:23
Aha, det är alltså svårt att för Firefox göra en knapp på webbsidan "lägg till bokmärke"? Surt, hade precis tänkt prova =)
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2005-12-14 12:25
Negative
jag förstår fortfarande inte riktigt vad du är ute efter.. nedanstående webbläsare klarar dock inte av automatiska bokmärken, dvs det som du försöker bygga. har du fått allt om bakfoten månne?

Dessa kommandon gäller:
Firefox: Ctrl + D (Mac: Apple + D)
Opera: Ctrl + T (Mac: Apple T)

"Skiing without avalanches would be the perfect sport. On the other hand it's what makes it fun."

2005-12-14 12:33
...dvs om du gör ett script med en knapp-tryckning som skall automatisera t ex firefox att göra ett bokmärke så kommer det att bli samma sak som en knapp på sidan, dvs det kommer inte att gå. mitt tips är att göra en koll av vilken browser som användaren besöker och om en firefox luring skulle klicka på bokmärke knappen så får han upp en prompt som ser ut som följande:

alert('Tyvärr, din webläsare stödjer inte automatiska bokmärken.\n\nLägg upp bokmärket manuellt istället.\n\nKortkommando: Ctrl+D (Mac: Apple+D)\nOpera: Ctrl+T (Mac: Apple+T)');
"Skiing without avalanches would be the perfect sport. On the other hand it's what makes it fun."

2005-12-14 14:40
Trallfall, det har jag redan gjort.
Men jag vill ha en universiell, mitt nuvarande skript gör som du säger, skickar ett meddelande om han/hon inte använder IE.

Det jag vill är att i tex firefox ska knapparna Ctrl + D tryckas in automatiskt när man trycker på bookmark knappen. Förstår du? :]

2005-12-14 14:43
Negative
NU äntligen är Trallis med! svaret på din fråga är nej, det finns det inte... i alla fall inte vad gamla web-räven Trallis vet...

2005-12-14 19:58
Aw.. Va tråkigt. :(
Tack för hjälpen i alla fall!