I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Problem med Grafik kort

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2005-11-22 16:09

Problem med Grafik kort

Hej.
Jag har ett integrerat grafikminne på 32 Mb just nu. Och jag måste ha ett bättre grafik kort för att jag skall kunna använda ett program. Så min fråga hur man gör så att datorn arbetar (Eller hur man ska säga) med det nya grafikkortet och inte det gamla. Går det att ändra nått i BIOS? Eller måste man göra nån ändring på moderkortet?

Jag har redan testat att sätta i det nya grafik kortet och det sker inte automatsikt att den "kopplar" bort det gamla grafik kortet.

Jag är inte så datorkunnig.

Groupie

2005-11-22 16:14
sätt in det nya kortet i agp/pci-e platsen och installera drivrutinerna som bör följa med på en skiva. annars laddar du bara ner som på tillverkarens hemsida under "drivers"
(,_____(ò_Ó)____,) this big

2005-11-22 16:18
Asså när jag sätter i det nya kortet, så funkar inte skärmen när jag sätter på datorn.:S

Groupie

2005-11-22 16:21
kör i gamla uttaget, installera drivrutiner, starta om med sladden i uttaget för skärmen på grafikkortet.

2005-11-22 16:21
du måste gå in i bios, och ändra så att det integrerade grafikkortet är avstängt!
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"
Groupie

2005-11-22 16:25
lovar att du sitter på en märkesdator tex dell eller compaq. dessa brukar icke vara mottagliga för nya komponenter och att gå in å ändra i bios för att installera ett grafikkort har jag aldrig hört om. du borde prova att gör enligt mina instruktioner jag skrev innan du börjar pilla i bioset. märkesdatorer har ofta sina egenskrivna bios och är som jag sa därför inte speciellt mottagliga för nya komponenter.

2005-11-22 17:53
Jag inaktiverade det integrerade grafikkortet via enhetshanteraren. Sedan stängde jag av datorn och kopplade i det nya grafik kortet och startade datorn. Tankade sedan drivrutiner och installerade, sen funkade allt igen. Programet fungerar nu också.
=)

2005-11-22 17:54
miketheman, vi har en dell, inga som hälst problem med att byta grafikkort på den, har även utökat minnet och slängt i en extra disk, gick som på vatten!
Niceness!

2005-11-22 17:55
Har en skit dålig HP Pavilion för övrigt, typ 3 år gamal. En riktig skit dator, men jag spelar inte data spel eller nått annat som kräver en så bra dator. Så den duger iaf till lilla mig :D

Groupie

2005-11-22 18:02
har aldrig funkat för mej med dell/compaq =(

2005-11-22 18:32
Okej, det kanske är så att det är min dator som är ett special fall. Men jag är glad av att det funkade iaf. Det hade nog funkat minst lika bra med din metod miketheman, tack för svar och visat intresse. :)